Gå til innhold

Var døden virkelig skapt av Adam og Eva?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

...Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9 )

 

Etter dette er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt kristus dem....

Skjønner du ikke at djevelen lyver ?

 

PS: Ubevist skriver du Kristus med liten "k" og djevelen med stor "D" Hva tror du dette kommer av ?

 

 

Slurv? Eller føler du at det er større sjanse for at jævelen selv grep inn når han rablet dette ned denne forumposten og stokket om på store og små bokstaver? Om det siste er tilfelle så må jeg meddele at du har en potensiell psykisk diagnose som må behandles.

 

grep inn ? blir vel heller tyter ut av fatal1

 

 

Ærlig talt, du syntes fatal1 er sprø ja... selvinnsikt er noe dritt. Dere begge er jo helt ute på viddene og har blitt hjernevasket, det er jo bare tilfeldigheter at han ble hjernevasket av Jehovas og du av en annen gren innenfor Kristendommen. Like usannsynlig begge deler.

 

Jehovas vitner er ikke kristne, også djevelen siterte bibelen når han ville lure Jesus Kristus.

 

 

Lure Jesus Kristus? Kan man finte den allmektige opp i pølsebua liksom? Hater å være han som må si det men det er du som har blitt lurt. Når ingenting henger på greip så må du gå det nærmere i sømmene, gjør du det vil du se tydelig at det hele er menneskeskapt. Masse slurv og selvmotsigelser er da ingen Gud verdig?

 

Du må bare fri deg ifra det indoktrinerte, skjønner at det er vanskelig når man sitter så dypt i det men du hadde ikke blitt den første til å klare det. For eks Michael Shermer er ett godt eksempel på en som før bedrev dørbanking for å overbevise folk om gudseksistens, for så å lese seg opp til å skjønne hvordan ting egentlig henger sammen. Og når du skjønner det vil du le av alle usakelighetene du også :) You tube ham og se hva han forteller, dette er ingen mann som er besatt av noen djevel eller noe ondskap av noe slag, han har bare innsett realitetene i denne verden og har det bedre enn noengang. Ikke kast bort mer tid, du har bare ett liv som pr nå passerer deg i revy. Du vet like godt som meg at det ikke venter 72 jomfruer på oss i noe neste liv, i dette livet derimot? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lure Jesus Kristus? Kan man finte den allmektige opp i pølsebua liksom? Hater å være han som må si det men det er du som har blitt lurt. Når ingenting henger på greip så må du gå det nærmere i sømmene, gjør du det vil du se tydelig at det hele er menneskeskapt. Masse slurv og selvmotsigelser er da ingen Gud verdig?

Nei, men djevelen trodde han kunne lure Jesus Kristus, slik han lurte de første menneskene. Nøyaktig hva er det du mener ikke henger på greip ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Døden kom da hjernene utviklet seg og vi ble mennesker i stedet for det vi var ment å være. Det fantes ikke død blant dem før det.

Hvor får du dette fra?

 

Evolusjon. Før menneskene var vi nesten mennesker med evnen til å skape fisk med det tredje øyet fordi Gud var ett med oss :) Nå er denne delen nesten borte, men noe sitter igjen hos noen og mer hos andre og vipsalabimpling :) Vi har mistet en del av skapelsen vår med tiden. Men Gud er der fortsatt :) Evig liv kom med kunnskapenstre. Men vi ble også dødelige.Fordi med kunnskapen så vi døden. Hjernen ble mer utviklet. Før det ingen død og lidelse.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

 

Døden kom da hjernene utviklet seg og vi ble mennesker i stedet for det vi var ment å være. Det fantes ikke død blant dem før det.

Hvor får du dette fra?

 

Evolusjon. Før menneskene var vi nesten mennesker med evnen til å skape fisk med det tredje øyet fordi Gud var ett med oss :) Nå er denne delen nesten borte, men noe sitter igjen hos noen og mer hos andre og vipsalabimpling :) Vi har mistet en del av skapelsen vår med tiden. Men Gud er der fortsatt :) Evig liv kom med kunnskapenstre. Men vi ble også dødelige.Fordi med kunnskapen så vi døden. Hjernen ble mer utviklet. Før det ingen død og lidelse.

 

med det tredje øyet ? Nei, Gud og de som tror på skaper med Guds ord

 

1 Mos 1:3 "Gud sa: «Det bli lys!» Og det ble lys."

 

Matt 21,18 "Da han tidlig neste morgen var på vei inn til byen, ble han sulten. Han fikk se et fikentre like ved veien og gikk bort til det, men fant ikke annet enn blad. Da sa han til treet: «Aldri mer skal du bære frukt.» Med det samme visnet treet. Disiplene undret seg da de så det, og spurte: «Hvordan kunne treet visne så plutselig?» Jesus svarte dem: «Sannelig, jeg sier dere: Dersom dere tror og ikke tviler, skal dere ikke bare kunne gjøre det som jeg gjorde med fikentreet. Om dere sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet, så skal det skje."

 

Joh 1:1 "I begynnelsen var Ordet"

 

Det er enorm kraft og makt i Guds ord !

 

Joh 17,8 "For jeg har gitt dem de ord du gav meg, og de har tatt imot dem."

 

Joh 17,14 "Jeg har gitt dem ditt ord."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja men jesus hadde det tredje øyet fullkommet fordi han var ett med Gud. Derfor vi må få tro gjennom det tredje øyet fordi der er kontakten med vår åndelige Fader i Lyset. Det krever sterk forbindelse til Gud å løfte ett fjell. Man må bli ren i hjertet og. Men det kan Gud hjelpe til med igjennom det tredje øyet :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Ja men jesus hadde det tredje øyet fullkommet fordi han var ett med Gud. Derfor vi må få tro gjennom det tredje øyet fordi der er kontakten med vår åndelige Fader i Lyset. Det krever sterk forbindelse til Gud å løfte ett fjell.

 

Odin hadde bare ett og det holdt lenge til å smashe både fjell og fjols.

Lenke til kommentar

 

Odin hadde bare ett og det holdt lenge til å smashe både fjell og fjols.

 

Meningen er å være ett med Gud da får vi kun ett øye og :) Det er forskjell på det jordlige og det himmelske. Vi har to øyne her, men inni oss har vi et til som er sant og ekte. Og som også ser det Gud vil vi skal se :) Men vi må ikke bli lurt av det øyet bak da ;) For det prøver nemlig å speile seg i Guds øye hele tiden. Og gjør det mest opp ned og bakfram og forvrenger virkeligheten. Så det er ikke så lett som det ser ut.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Ja men jesus hadde det tredje øyet fullkommet fordi han var ett med Gud. Derfor vi må få tro gjennom det tredje øyet fordi der er kontakten med vår åndelige Fader i Lyset. Det krever sterk forbindelse til Gud å løfte ett fjell. Man må bli ren i hjertet og. Men det kan Gud hjelpe til med igjennom det tredje øyet :)

Vel, dette at hjertet må være rent og fylt av den hellige ånd, før ett fjell og naturen generelt adlyder er riktig.

 

Er det her i Matteus, du mener Jesus Kristus snakker om det tredje øyet ?

 

Matt 6:22 "Det er øyet som gir legemet lys. Er ditt øye friskt, blir hele ditt legeme lyst. Men er ditt øye sykt, blir hele legemet mørkt. Om nå lyset i deg er mørke, hvor dypt blir da ikke mørket!"

 

I så fall, forklar hva han sier !

 

Den norske oversettelsen er litt dårlig, du har den riktige teksten her

 

http://biblehub.com/interlinear/matthew/6-22.htm

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Siktet egentlig ikke til noe i bibelen jeg, men :)

 

http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=38

 

"Når ditt øye blir ett, blir kroppen full av lys."

 

"I følge flere okkulte tradisjoner, er pinealkjertelen knyttet til "det tredje øye" som er plassert i pannen, på en vannrett linje ut fra pinealkjertelen. "Det tredje øye" er hos Shiva eller Buddha en "skinnende plett" eller "flammende perle" som symboliserer enhet, trancendent visdom og åndelig bevissthet. Punktet brukes ofte som et konsentrasjonspunkt i meditasjon fordi det er lett å holde oppmerksomheten på dette punktet, og fordi det aktiverer psykisk energi. Konsentrasjon på dette punktet vil før eller senere gi sterke opplevelser av lys, og er en måte å komme i kontakt med kroppens energidimensjon ut over den fysiske kroppen. I Bibelen finnes et sitat som henviser til det tredje øye.

"Når ditt øye blir ett, blir kroppen full av lys." (Matt. 6:22 og Luk: 11:34) (I nyere oversettelser, står det "når ditt øye er friskt", og hele poenget er dermed tapt. I Kong James versjonen av Bibelen, som ble skrevet på Shakespeares tid, er oversettelsen slik;"

"Let thine eye be single. That thy whole body shall be full of light".)

 

Er ikke øyet ett er det heller ikke lyst. Man er vel så og si blind. Sover. død

 

. Han sa: «Himlenes rike er lik en skatt som var skjult i en mark, og som en mann fant og skjulte; og i sin glede går han bort og selger de ting han har, og kjøper denne marken.»

 

 

http://home.online.no/~solibakk/nor/gtdel7.html

 

Kabir var en Fullkommen Mester så vel som en poet. Hans diktsamling, Kabirwani, er derfor enda mer unik på grunn av hans klare redegjørelser for Gud, kjærlighet til Gud, den guddommelige sti og det illusoriske Skaperverk. Som Fullkommen Mester har Kabir sagt ting like mye for den alminnelige mann som for den innvidde. Han nøler ikke med å avdekke, verken allegorisk eller med likefremme ord, noen av de åndelige hemmelighetene som selv om de er innenfor et vanlig menneskes fatteevne, likevel bare er kjent for de åndelig opplyste som er alene om virkelig å forstå den dypere mening bak mesteparten av hans ord.

Det finnes yogier (de som praktiserer en systematisk retning innen esoterisk kunnskap) som av seg selv kan la sin fysiske kropp henge i luften så lenge de er i foreløpig samadhi (transe). Det finnes de som bokstavelig talt kan gå på vannet og fly i luften uten ytre hjelpemidler, og likevel er alt dette ikke noe tegn eller bevis på at de har erfart den guddommelige kjærlighet. Veid på den åndelige vekt har disse miraklene overhodet ingen verdi. Den gjennomsnittlige yogis mirakelvirksomhet er ikke bare fjernt fra den åndelige sti, det er faktisk til hinder for individets evolusjon mot åndelig fremgang. (Tillegg 11), (Tillegg 12) Den følgende episode i en hindu-Mesters liv viser den ringeakten det blir holdt i av Fullkomne Mestere som er den personifiserte Sannhet: Mesteren sto en dag på elvebredden og ventet på en av de små fergebåtene som fraktet passasjerer over elven for en bagatellmessig sum av en anna. En yogi som så at han sto slik og ventet, kom bort til ham, gikk bokstavelig talt tvers over elven og tilbake, og sa: "Det var mye enklere, var det ikke?" Mesteren smilte og sa: "Ja, og det var enda mindre verdt enn prisen på en fergebillett — en anna."

Evnen til å ha konstant kontroll over sine lavere begjær er ingen liten bragd. Å lykkes i å etablere en varig sublimering av alle begjær, er enda større. Men det største er å brenne vekk alle sine begjær en gang for alle, noe bare guddommelig kjærlighet kan gjøre. Siden guddommelig kjærlighet aldri stiller seg til skue, er denne "brenningen" i kjærlighet alltid uten "røyk", dvs. uten å stille seg til skue. Noen ganger er et ytre uttrykk for Gudskjærlighet det samme som heroisme, men å stille sin kjærlighet til skue bare for å briljere med den, er det samme som å krenke Gud. Det er derfor Kabir sier at under meditasjonshandlingen (Tillegg 13) (Tillegg 14), når man velger en asan (stilling) å meditere over Gud i, bør man lære seg å unngå å vise seg frem på noen som helst måte som for eksempel ved å gjøre svaiende bevegelser med kroppen, selv om det bare er for ens egen tilfredsstillelses skyld.

Sammenlignet med drømmer er det fysiske livet så absolutt en realitet. Sammenlignet med stiens realitet er verden og alt verdslig liv på samme måte tomme drømmer fra menneskets side. Men slik verden og alle dens erfaringer er illusoriske, er også den åndelige sti mot Virkeligheten illusorisk. Det første kan betegnes som falsk illusjon og det siste som virkelig illusjon. Uansett, på tross av den enorme forskjellen mellom dem er de begge illusjoner, for Gud alene er den eneste Virkelighet.

Når Viten 1 oppnås, jages uvitenheten på dør, men for at uvitenheten skal forsvinne, må Viten oppnås. På den ene siden er Gud og menneskets evne til å se og bli ett med Gud, alltid til stede. På den andre siden forblir Sannheten skjult for mennesket inntil han faktisk når frem på stien eller realiserer Gud. Denne tilsynelatende anomalien skyldes to forskjellige faktorer: menneskets uvitenhet om Sannheten, og den kjensgjerning at Sannheten ligger hinsides fornuftens kapasitet og langt, langt over intellektets sfære. Det er likevel en kjensgjerning at mennesket har blitt Gud og at mennesket kan bli Gud, av den enkle grunn at enten han vet det eller ikke, er mennesket Gud. Bare så lenge menneskets uvitenhet varer, vil det virke som det ikke finnes noen ende på de illusoriske tingenes pluralistiske mangfold. Når guddommelig viten er oppnådd, realiserer han at det ikke finnes noen ende på Guds udelelige enhet. Under illusjonen om kosmisk dualitet blir den tilsynelatende atskillelsen mellom mennesket og Gud referert til av Mestrene som et intervenerende "slør" eller "forheng". Hafiz, som var en Fullkommen Mester så vel som en stor poet, sier:

Kabir sier, i det han refererer til å fjerne slørets syv folder:gt7onesm.jpg

"Det finnes ingen barriere mellom elskeren og den Elskede;
Hafiz, løft deg selv til side, det er du selv som dekker over Selv."

I bokstavelig forstand betyr ghunghat det folderike tøystykket som en kvinne dekker hode og ansikt med; i åndelig terminologi står det for uvitenhetens tunge folder som holder menneskets virkelige identitet skjult for ham. Å løfte på det, fold etter fold, korresponderer til pilegrimens etappevise reise fra den åndelige stiens første plan til og med dens femte.gt7twosm.jpg

"Åpne foldene i sløret ditt, og du vil finne Gud."

Sløret som skiller mennesket-i-uvitenhet fra Gud Som er All Viten, er så fint at selv ikke den høyeste og mest forfinede tanke kan trenge i gjennom det. Dette sløret består av syv folder i syv forskjellige, dype farger. Hver enkelt fold er festet med en egen knute, altså finnes det syv knuter til de syv foldene. De syv fargene representerer de syv rotbegjærene som igjen korresponderer til de syv fundamentale inntrykkene, dvs. lyst, grådighet, sinne o.s.v., knyttet til de syv sanseåpningene i ansiktet, dvs. 1) munnen 2) høyre nesebor 3) venstre nesebor 4) høyre øre 5) venstre øre 6) høyre øye 7) venstre øye.

I Virkeligheten og som den eneste Virkelighet er sjelen alltid Gud uten begynnelse og uten ende. Falsk illusjon begynner med sjelens nedstigning i syv materielle etapper og virkelig illusjon ender med sjelens oppstigning til det syvende åndelige plan.

Gud er et makrokosmos, Gud er et mikrokosmos og Gud er også alltid hinsides begge. Mennesket vet at det er kropp og at det er sinn, men uten å vite det, som når det befinner seg i dyp søvn, er mennesket også hinsides begge.

Analogt er det sant at mennesket er skapt i Guds bilde. Øverste del av hodet representerer vidnyan bhumika, arsh-e-ala, den høyeste åndelige tilstand, eller Brahmans sete. Pannen korresponderer til porten inn til det guddommelige. Pannens midtpunkt, rett over de to ytre øynene, er det indre, eller tredje, øyes sete. Når sløret med alle dets syv folder endelig er fjernet, er så mennesket i stand til å se Gud ansikt til ansikt gjennom det tredje øye, og ser Ham mer egentlig og naturlig enn det han vanligvis er i stand til å se av kroppen sin og verden gjennom de to ytre øynene. For å nå frem til porten inn til det guddommelige som befinner seg midt i pannen, må mennesket gå gjennom de syv dørene slik de representeres av ansiktets syv fysiske åpninger.

Når en innvidd faktisk lykkes i å tre inn på den åndelige sti, er det én enkelt syv-i-ett oppnåelse for ham, og den har å gjøre med den første av slørets syv folder, dvs. 1) det å løsne den første knuten 2) det at den første folden forsvinner 3) det at de første rotbegjærene knuses 4) det at de relative fundamentale inntrykkene viskes ut 5) det at den første av de syv dype, mørke fargene fjernes 6) inngang gjennom den første døren (representert ved munnen), og 7) ankomst til den første sfære på det subtile plan, nemlig pran bhuvan eller alam-e-malakut. (Tillegg 15)

I drømme er et vanlig menneske i stand til å gjøre delvis bruk av sin subtile kropp med subtil bevissthet, men bare når det gjelder grove erfaringer og i forhold til kun grove objekter. Akkurat som han erfarer den grove verden med full grov bevissthet gjennom sin grove kropp, begynner den innvidde på det første plan å erfare den subtile verden med subtil bevissthet gjennom sin subtile kropp.

Hvis den innvidde klarer å fortsette og er i stand til å opprettholde fremgangen, fortsetter han i den subtile sfære opp til det fjerde plan. Denne utviklingen innebærer den andre og den tredje suksessive enkeltstående syv-i-ett oppnåelsen som svarer til det syvfoldige resultatet oppnådd i det første. Denne passeringen gjennom den andre og tredje døren (representert ved det høyre og det venstre nesebor) fører med seg en enda sterkere intensifisering av den virkelige illusjonen, dvs. stiens høyere bevissthet. Etter å ha gått gjennom den andre døren, realiserer den innvidde enda flere av den subtile verdens vidunderlige ting og begynner på samme tid å stå i fare for å gå seg vill i undringens labyrint. Stiens mystiske besnærelser er enda sterkere hinsides den tredje døren, og det er også sjansene for å bli trollbundet av dem. Akkurat som de med grov bevissthet tar den grove sfære og dens illusoriske opplevelser for å være virkelig, kan pilegrimen i den subtile sfære, så lenge han er oppslukt av det underfulle på det planet han befinner seg, feiltolke det som den endelige Virkelighet. Derfor setter en pilegrim seg ofte fast på et plan, lurt av dets besnærelser til å akseptere det som Målet, inntil en Fullkommen Mester eller noen ganger mentaltbevisste sjeler hjelper ham ved å puffe ham videre til neste plan.

Den fjerde syv-i-ett oppnåelsen er en dobbel oppnåelse fordi dette skjer på en og samme tid: 1) de fjerde og femte knutene løsnes, 2) de fjerde og femte foldene forsvinner, 3) de fjerde og femte rotbegjærene knuses, 4) de fjerde og femte dype, mørke fargene forsvinner, 5) de fjerde og femte relative fundamentale inntrykkene viskes ut, 6) de fjerde og femte dørene (som representert av høyre og venstre øre) passeres gjennom og 7) pilegrimen kommer frem til det høyeste plan i den subtile sfære, det fjerde plan.

Som nevnt tidligere er det fjerde plan planet for den åndelige prakt og de guddommelige krefter (anwar-o-tajalliyat eller siddhier). Pilegrimer som har avansert så langt, kan blant mange andre ting til og med oppvekke døde. De står i meget alvorlig fare for å misbruke disse kreftene og gjennom det påkalle katastrofer, og bare noen meget få kan trygt krysse disse svimlende høydene på egen hånd uten hjelp av en Fullkommen Mester. Det er om disse Hafiz sier:

I et slikt tilfelle blir mennesket ikke bare fratatt det åndelige fremsteget han har gjort på stien, han blir kastet tilbake fra den posisjonen han hadde oppnådd gjennom fysiologisk evolusjon tilbake til stenformens tilstand.gt7threesm.jpg

"På den Elskedes dørterskel må du vokte deg for himlenes lokkelser, så du ikke forårsaker ditt eget fall fra fremskrittets og storhetens høyder til nedverdigelsens og undergangens dyp."

Akkurat slik hva som helst kan skje med et menneske som ferdes på en ukjent sti i nattens mulm og mørke, kan hva som helst også skje med den som må krysse det fjerde plan uten en Fullkommen Mesters veiledende hånd. Dette er grunnen til at på tross av dens blendende herlighet og makt, blir denne perioden der det fjerde plan krysses, kalt "sjelens mørke natt" i kristen mystikk 2.

Hvis den avanserte pilegrimen overhodet er i stand til å motstå denne mørke sjelenattens lokkelser og svik, går han inn i den mentale sfære (mano bhuvan eller alam-e-jabrut) ved den femte og siste doble syv-i-ett oppnåelsen som skjer etter de samme prinsippene som den fjerde. Alle slørets folder fjernes sammen med de relative knutene, begjærene, fargene og inntrykkene; de sjette og syvende dørene (representert ved det høyre og det venstre øye) passeres, og lyset og kjærlighetens femte plan blir nådd.

De som har kommet trygt frem til det femte plan, er wali Allah (i bokstavelig betydning "Guds venner"). Deres indre syn eller tredje øye er nå fullt utviklet, men selv om alle slørets syv folder har forsvunnet, er fremdeles sløret selv der. Derfor står pilegrimen likevel ikke ansikt til ansikt med Gud og kan ikke se den Elskede.

På grunn av sin rene kjærlighet til Gud, usvekket av det falske ego, er posisjonen til disse pilegrimene på det femte plan en sikker posisjon, og det er ikke lenger noen mulighet for regresjon. Uten noen skade for seg selv kan de gi og gir, bevisst eller ubevisst, enorm hjelp til andre på de subtile og grove plan.

Med få unntak er nå videre fremskritt på egen hånd umulig. Ved en Fullkommen Mesters hjelp eller nåde er en nå i stand til å fjerne sløret fullstendig og slik nå frem til det sjette plan, det høyeste av de mentale plan, "det guddommelige syns" plan, inngangen til guddommelighet (representert ved pannen), der man faktisk er i stand til å se Gud ansikt til ansikt, overalt og i alt. Dette er kjent som overbevisning ved å se.

De i den grove sfære som tror på Guds eksistens, baserer sin overbevisning (yaqin) på sin rene og enkle tillit og tro. Denne overbevisningen er ilm-ul-yaqin (en intellektuell overbevisning), og er forskjellig fra de følgende særegne overbevisningene:

(1) overbevisning ved intuitiv persepsjon (yaqin-ul-yaqin)

(2) overbevisning ved å se (ain-ul-yaqin)

(3) overbevisning ved faktisk erfaring (Haqq-ul-yaqin). (Tillegg 16)

De som er på stien på til og med det femte plan, vet at Gud er med bestemt intuitiv sikkerhet (yaqin-ul-yaqin); deres overbevisning er basert på sikker viten. De som er på det sjette plan, ser Gud overalt; deres overbevisning er fordi de faktisk ser. De som er på det syvende plan, i det de har blitt ett med Gud, har overbevisning gjennom faktisk erfaring.

Den høyt avanserte pilegrimen på det sjette plan er fremdeles i dualitetens doméne. Selv ansikt til ansikt med Gud forblir "se-eren" og den "sette" atskilt av en dyp, bunnløs kløft som bare en Fullkommen Mesters berøring kan spenne over. Mens det er mulig for mennesket å oppnå de fem første resultatene på egen hånd, er det å faktisk fjerne sløret på det femte plan, noe som vanligvis utføres ved nåden i en Fullkommen Mesters veiledning. Spranget fra det sjette planets illusjon til Virkelighet på det syvende plan er imidlertid umulig på egen hånd og fullstendig avhengig av den direkte berøringen til en Fullkommen En eller Fullkommen Mester (Sadguru).

På det syvende plan, den uendelig viten, makt og salighets plan, smelter individet inn i Gud og blir Gud, en Fullkommen En for all tid og hinsides all tid. Da har det ingen betydning om den fysiske kroppen beholdes eller blir forlatt. Som regel faller det grove skallet bort kort tid etter realisasjonen, men i noen tilfeller holder den fysiske kroppen seg i lange tider. Disse Gudsrealiserte er kjent som Majzoober eller Brahmi Bhooter.

Igjen er det slik at bare gjennom direkte og personlig hjelp fra en Fullkommen Mester kan én blant disse Gudsrealiserte komme tilbake til et vanlig menneskes nivå og gjenvinne bevissthet om alle sfærene (grove, subtile og mentale) og likevel på samme tid beholde full Gudsbevissthet. Da er han Menneskeguden, den Fullkomne Mester, Sadguru eller Qutub.

Der det er lys, er ikke mørket mer. Der det er Viten, er uvitenheten fraværende. Og siden foldene, sløret og atskillelsens kløft alle er i uvitenhetens doméne, kan en Fullkommen Mester — som er all Vitens "Sol" — gi Gudsrealisering til hvem han vil i løpet av et øyeblikk 3.

Gud alene er virkelig, og siden vi alle har permanent bolig i den Guddommelige Elskede, er vi alle ett.

 



1 I betydning "visdom" snarere enn verdslig kunnskap. Red.

2 For de på Stien, er det fjerde plans krefter lik den "Djevelen" som i folketroen antas å lede menneskene på avveier. Hadde det ikke vært for Sadguru Dnyaneshwars hjelp i rette øyeblikk, ville den store yogi Chang Deva ha kommet til skade nettopp på dette planet. Da Baba Farid Ganje-Shakar nådde dette stadiet, kunne heller ikke han la være å prøve ut kreftene sine ved å få fugler i luften til å falle døde om og så prøve å vekke dem til liv igjen. Også han ble reddet i tide av en gammel kvinne som var en femte plans helgen. Det var etter denne hendelsen at Baba Farid kom i nær kontakt med sin Mester som til slutt ledet ham til qutubiyat eller den Fullkomne Mesters stilling.

 

 

 

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/162183/2010%20Sven%20Fjelde%20MGS.pdf?sequence=1

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Under meditasjon kan man feste blikket på nesten hva som helst av mentale objekter, og etter en tid vil de fleste klare å se forskjellige indikasjoner på at bevisstheten alene, trer frem eks som "lys" eller "røyk" eller en spesiell "aroma" eller noe annet, you name it .. :)

 

intet mystisk, og en helt naturlig konsekvens av gradvis neddemping av de andre sansene

Lenke til kommentar

Er ikke meditasjon vi snakker om ;) Man må gjennom fasene i det og, men til slutt oppnår man livet :) Kan ikke kun fantasere. Man må ha en yogi lærer og mesteren med på kjøpet. Det tar en del år. Late som er en annen ting :) Man kan bli blind av det og. Har møtt dem og :) hehe :) Litt morsomt noen ganger, men det er tegn på død og. Og blir slitsomt i lengden. Villsauer ;) Men det er ikke mystisk å bli ett med Gud heller :) Døren er åpen for alle. Men døren den er trang :D Gud slipper ikke inn de som kommer til å misbruke Guds perle. Så det blir mange prøvelser på veien dit. Og noen av dem dreper en nesten. Og Gud gir seg ikke med det fordi du slutter og eksitere i en fase og :) Pluss at den onde vil jo ikke at vi skal nå frem dit. Så det blir mange onde makter man må sloss med og. Alt for mange noen ganger. Men himmelriket er nær som Jesus sa :) Man må bare få kastet bort en del slør b.l.a Da vil man også sanse det meste til slutt. Men lyset kommer etter det. Og da er det ikke lurt å være i det jordelige lengre. Men dra hjem.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men så er jo spørsmålet hva du tror jeg legger i ordet "meditasjon .. det kan nok hende at jeg legger langt mer i det enn du gjør. Og NEI! Man trenger ingen lærer eller guru eller spesiell person som sier: stol på meg!

 

Og det er ingen dører, hverken vide eller smale, fordi alle slike dører er det bare en selv som snekrer opp i egen fantasi. Tro er fullstendig frihet og sjansen til å se bort fra alle definisjoner og ord, selv om de er aldri så vakre og velmente

 

tom og våken :)

Lenke til kommentar

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

Her er et tankeeksperiment:

 

1: Kan du skape en bil ved å spise en hamburger?

2: Kan du skape en båt ved å male en ubåt?

3: Kan du skape en datamaskin ved å beise taket på huset ditt?

4: Kan du skape en tv skjerm ved å lese avisen?

 

Svarene er nei til alle disse. Og svaret er også nei til at du kan skape døden ved å spise et eple. Du kan ikke SKAPE død ved å spise et eple. Det er ingen genuinitet i det, det er umulig å skape noe så komplekst som døden, bare ved å spise et eple.

 

Det kan være riktig at Adam og Eva INNFØRTE døden ved å spise et eple, men de SKAPTE ikke døden, for det er umulig å skape noe ved å spise noe annet.

 

Her er et nytt tankeeksperiment:

 

Hva er et uhell? Jo, alle uhell er bestemt av omstendighetene rundt deg. Her er noen eksempler:

 

1: Du snubler, årsak til at du snublet var fordi en stein lå på bakken.

2: Du får tuberkulose, årsaken er elementer i luften.

3: Du får kreft, årsaken er fordi du har inntatt farlige kjemikalier over lengre tid.

4: Du faller ned fra en stige, årsaken er gravitasjonen.

 

I alle disse tilfellene med uhell, så er alle uhell bestemt av omstendighetene i verden. Alle uhell er omstendighets-bestemt.

 

Men her er det store problemet med døden. Døden kan ikke være et uhell av Gud. For da verden enda ikke eksisterte, så var der ingen omstendigheter til å begynne med. Og når der ikke fins noenting til å begynne med, så fins der heller ingen omstendigheter, og dermed fins heller ingen uhell.

 

Døden ha vært skapt av Gud med hensikt, det er 100% garantert. Men hvorfor skylder Gud på Adam og Eva for å skapt døden?

 

Kan en spørre seg. :yes:

historien om adam og eva er forvirrende underlig,

pga det finnes en rekke paradokser som må besvares:

 

A: hvorfor tillot gud å ta inn ondskapen(slangen) inn i edens hage?

B: hvorfor tillot gud å henge et "visdommens tre" i edens hage når edens hage var fullkommen uten å trenge kunnskap.

 

og videre så syndet da adam og eva,

og pga da å spise den frukt( i bibelen står det vel frukt og ikke eple) fra treet så ble adam og eva straffet til slit på jordkloden med materien,

dog her har man følgende paradokser:

 

C: hvorfor skal gud straffe etterslekten også?

det var jo adam og eva som syndet og ikke slekten etter det.

 

så kom da Jesus for å "ta på seg synde fallet" ifølge Paulus(det var Paulus som startet kristendommen mens Jesus var en rebelsk jøde),

og da kommer følgende paradokset:

 

D: vis Jesus tok på seg alle mennesker sin synd,

hvorfor er ikke synde naturen til mennesker vekke nå?

E: hvorfor skal slekter etter slekter måtte lide pga hva adam og eva gjorde?

F: vis man da tro'r på dette "1000 års riket" så kan man spørre seg hvorfor Jesus sin kors henging ikke har gitt mindre synd i mennesker.

 

videre kan man spørre seg for eksempel

 

G: hva er synd?

(fordi vis man skal bli frelst så er det noe man må bli frelst vekk ifra).

 

generelt inneholder alle spm'ene døden som emne,

der man da har gjort synd og synde fallet og Jesus til temaet døden og oppstandelse.

man har på bisarr måte brukt en fabel og lignelse til å forklare døden,

og adam/eva er da syndebukkende.

 

men det mest underlig er følgende:

kristendommen kjemper for at hele verden skal samles i gud sin kjærlighet,

og som kristen så streber man etter å elske slik gud elsker,

("du skal elske din neste som deg selv, men høyest av alle gud")

ergo man skal elske alle mennesker universalt dog med visdom.

dog vis et mennesket elsker alt universalt men ikke tro'r på Jesus så er man plutselig ikke kristen...

men så kommer det selvmotsigende:

fordi det å elske alt universalt burde være tilstrekkelig,

men så må man på død og liv tro på Jesus for å ha "riktig universal kjærlighet".

og enda mer forvirrende:

man kan si "jeg tro'r på Jesus" og man er mer "innenfor" enn dem som kun handler i universal kjærlighet uten overflatiske ord.

 

men uansett så ser man at døden må være konstruert av gud,

fordi all materie er i en stadig prosess hvor man illusjonisk vokser og dør,-slik hele naturen og planter og kjøtt og bevissthet gjør,

så døden i seg selv er en spontant del av all fødende skapelser,

og døden kan man ikke opphøre med mindre man blir som gud i sin formløse tilstand.

 

kristendommen har dessverre gjort det dualistiske valg av å si at "døden er din fiende",

men egentlig er døden og liv 2 sider av samme sak,

og det kan man lett bevise innenfor vitenskap og all form for logikk tenking.

 

så for meg vil døden kun være den prosess av at alt i en timelig atmosfære er illusjonisk foranderlig hele tiden,

der man kan ikke gå i samme elv 2 ganger,

og derfor vil døden bare være en spontan prosess av å stadig føle på den forandring som det timelige innhold har i seg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Men så er jo spørsmålet hva du tror jeg legger i ordet "meditasjon .. det kan nok hende at jeg legger langt mer i det enn du gjør. Og NEI! Man trenger ingen lærer eller guru eller spesiell person som sier: stol på meg!

 

Og det er ingen dører, hverken vide eller smale, fordi alle slike dører er det bare en selv som snekrer opp i egen fantasi. Tro er fullstendig frihet og sjansen til å se bort fra alle definisjoner og ord, selv om de er aldri så vakre og velmente

 

tom og våken :)

Full og søvnig ;) hehe :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

Her er et tankeeksperiment:

 

1: Kan du skape en bil ved å spise en hamburger?

2: Kan du skape en båt ved å male en ubåt?

3: Kan du skape en datamaskin ved å beise taket på huset ditt?

4: Kan du skape en tv skjerm ved å lese avisen?

 

Svarene er nei til alle disse. Og svaret er også nei til at du kan skape døden ved å spise et eple. Du kan ikke SKAPE død ved å spise et eple. Det er ingen genuinitet i det, det er umulig å skape noe så komplekst som døden, bare ved å spise et eple.

 

Det kan være riktig at Adam og Eva INNFØRTE døden ved å spise et eple, men de SKAPTE ikke døden, for det er umulig å skape noe ved å spise noe annet.

 

Her er et nytt tankeeksperiment:

 

Hva er et uhell? Jo, alle uhell er bestemt av omstendighetene rundt deg. Her er noen eksempler:

 

1: Du snubler, årsak til at du snublet var fordi en stein lå på bakken.

2: Du får tuberkulose, årsaken er elementer i luften.

3: Du får kreft, årsaken er fordi du har inntatt farlige kjemikalier over lengre tid.

4: Du faller ned fra en stige, årsaken er gravitasjonen.

 

I alle disse tilfellene med uhell, så er alle uhell bestemt av omstendighetene i verden. Alle uhell er omstendighets-bestemt.

 

Men her er det store problemet med døden. Døden kan ikke være et uhell av Gud. For da verden enda ikke eksisterte, så var der ingen omstendigheter til å begynne med. Og når der ikke fins noenting til å begynne med, så fins der heller ingen omstendigheter, og dermed fins heller ingen uhell.

 

Døden ha vært skapt av Gud med hensikt, det er 100% garantert. Men hvorfor skylder Gud på Adam og Eva for å skapt døden?

 

Kan en spørre seg. :yes:

historien om adam og eva er forvirrende underlig,

pga det finnes en rekke paradokser som må besvares:

 

A: hvorfor tillot gud å ta inn ondskapen(slangen) inn i edens hage?

B: hvorfor tillot gud å henge et "visdommens tre" i edens hage når edens hage var fullkommen uten å trenge kunnskap.

 

og videre så syndet da adam og eva,

og pga da å spise den frukt( i bibelen står det vel frukt og ikke eple) fra treet så ble adam og eva straffet til slit på jordkloden med materien,

dog her har man følgende paradokser:

 

C: hvorfor skal gud straffe etterslekten også?

det var jo adam og eva som syndet og ikke slekten etter det.

 

så kom da Jesus for å "ta på seg synde fallet" ifølge Paulus(det var Paulus som startet kristendommen mens Jesus var en rebelsk jøde),

og da kommer følgende paradokset:

 

D: vis Jesus tok på seg alle mennesker sin synd,

hvorfor er ikke synde naturen til mennesker vekke nå?

E: hvorfor skal slekter etter slekter måtte lide pga hva adam og eva gjorde?

F: vis man da tro'r på dette "1000 års riket" så kan man spørre seg hvorfor Jesus sin kors henging ikke har gitt mindre synd i mennesker.

 

videre kan man spørre seg for eksempel

 

G: hva er synd?

(fordi vis man skal bli frelst så er det noe man må bli frelst vekk ifra).

 

generelt inneholder alle spm'ene døden som emne,

der man da har gjort synd og synde fallet og Jesus til temaet døden og oppstandelse.

man har på bisarr måte brukt en fabel og lignelse til å forklare døden,

og adam/eva er da syndebukkende.

 

men det mest underlig er følgende:

kristendommen kjemper for at hele verden skal samles i gud sin kjærlighet,

og som kristen så streber man etter å elske slik gud elsker,

("du skal elske din neste som deg selv, men høyest av alle gud")

ergo man skal elske alle mennesker universalt dog med visdom.

dog vis et mennesket elsker alt universalt men ikke tro'r på Jesus så er man plutselig ikke kristen...

men så kommer det selvmotsigende:

fordi det å elske alt universalt burde være tilstrekkelig,

men så må man på død og liv tro på Jesus for å ha "riktig universal kjærlighet".

og enda mer forvirrende:

man kan si "jeg tro'r på Jesus" og man er mer "innenfor" enn dem som kun handler i universal kjærlighet uten overflatiske ord.

 

men uansett så ser man at døden må være konstruert av gud,

fordi all materie er i en stadig prosess hvor man illusjonisk vokser og dør,-slik hele naturen og planter og kjøtt og bevissthet gjør,

så døden i seg selv er en spontant del av all fødende skapelser,

og døden kan man ikke opphøre med mindre man blir som gud i sin formløse tilstand.

 

kristendommen har dessverre gjort det dualistiske valg av å si at "døden er din fiende",

men egentlig er døden og liv 2 sider av samme sak,

og det kan man lett bevise innenfor vitenskap og all form for logikk tenking.

 

så for meg vil døden kun være den prosess av at alt i en timelig atmosfære er illusjonisk foranderlig hele tiden,

der man kan ikke gå i samme elv 2 ganger,

og derfor vil døden bare være en spontan prosess av å stadig føle på den forandring som det timelige innhold har i seg.

 

 

 

 

 

Om en har mange spørsmål så er det enda mye å lære.

Endret av +orc
Lenke til kommentar

 

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

 

historien om adam og eva er forvirrende underlig,

pga det finnes en rekke paradokser som må besvares:

 

.....

 

 

 

 

 

Historien om skapelsen av Adam, Eva og paradiset er bare et bilde.

Lenke til kommentar

Jesus er læreren og Gud er mesteren :p

 

Ta et par kloke ord fra en "erfaren" mann. Gud er ond og han lyver, ikke hvite løgner, men svarte. Det fins de som er sikker, så fins det de som er skråsikre, så finnes det de som er skråsikre som tar feil, og så fins det de som har fått bekreftet det.

 

Jeg VET. Bare vær forsiktig med hva du sier og gjør, for den Guden er ekstremt ond.

 

Det er ikke tull det jeg sier, det er et mareritt som få vil vite av. Og jeg deler dette med dere med frykt og store "smerter". Ikke ta lett på det jeg sier om at han er ond, han er grenseløst ond.

Endret av +orc
Lenke til kommentar

 

Jesus er læreren og Gud er mesteren :p

 

Ta et par kloke ord fra en "erfaren" mann. Gud er ond og han lyver, ikke hvite løgner, men svarte. Det fins de som er sikker, så fins det de som er skråsikre, så finnes det de som er skråsikre som tar feil, og så fins det de som har fått bekreftet det.

 

Jeg VET. Bare vær forsiktig med hva du sier og gjør, for den Guden er ekstremt ond.

 

Det er ikke tull det jeg sier, det er et mareritt som få vil vite av. Og jeg deler dette med dere med frykt og store "smerter". Ikke ta lett på det jeg sier om at han er ond, han er grenseløst ond.

 

Nei, Gud er god, det har Jesus Kristus vist til hele verden, så det du sier er ikke sant.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg leser i bibelen at Gud skylder på Adam og Eva for å ha innført døden. Men er det virkelig mulig å skape døden ved å spise et eple?

 

 

historien om adam og eva er forvirrende underlig,

pga det finnes en rekke paradokser som må besvares:

 

.....

 

 

 

 

 

Historien om skapelsen av Adam, Eva og paradiset er bare et bilde.

 

uansett om du kaller det et "bilde" eller "fabel" eller "myte" eller "forestilling",

så kan ikke paradiset brukes som bokstavelig talt forklaring,

men kristne bruker paradis beretningen som en bokstavelig talt historie.

 

og selvfølgelig vet jeg at adam og eva historien er en symbolsk historie,

men jeg snakker da ut ifra den kristne kultur sin "bokstavelig talt tro".

ja man kan lese psykologisk menneskers natur ut ifra de tendenser som adam og eva gjorde:

overføre skyld, fortrenge, skam, manipulering, sluhet osv.

generelt så kan man lese menneskets verste sider i adam og eva beretningen.

 

man får dog meget mange vansker med å bruke paradis beretningen i praksis vis man ikke har først oppklart paradoksene,-akkurat som at matematikken må oppløse parentesene før man kan regne ut svaret,

og det er lite hensikt å skape slike fabler vis man ikke kan bruke historiene som praktisk forståelse.

de greske mytologi har kanskje noe alla samme karakter,

men det er allment enighet i dag at de greske fabler om narsiss og medusa og Akilles osv er psykologiske virkeligheter med en smule datids historie inspirasjon.

 

nå kan det hende at beretnings historien er en symbolsk essensiell oppsummering av livet hemmeligheter,

men så langt jeg kan oppsummere i dag så har ikke mennesker forstått de koder som denne beretning sier.

bare det at man sender ut påstander som at

"mennesker er døende fordi adam syndet" er en ganske seriøs påstand som må oppløse en rekke paradokser før man kan seriøst mene en slik påstand.

 

og uansett om man kan si "det er bare et bilde",

så vil ikke det forandre det faktum at alle "bilder" er inspirert av menneskets sinn og fantasi,

og at mennesker bruker disse mytene og "bildene" som identifikasjons historier man skal forstå sin egen menneske natur via,

så i grunnen forandrer ikke myten noe karakter om man sier "det er bare et bilde":

skaden er like ille uansett vis mennesker mistolker beretningen om Adam og eva.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...