Gå til innhold

Hjelp til full gaming/multimedia desktop pc med tilbehør


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Første posten min her på forumet. :)

 

Jeg har planer om å kjøpe en noe stillegående gaming/multimedia pc som skal stå i stuen. Sist jeg kjøpte en desktop pc var for ca 11 år siden av en kamerat. De siste fem årene har jeg hatt laptops mens jeg studerte, men nå er jeg i full jobb og har lyst å bygge en pc selv som jeg kan oppgradere i årene fremover.

 

Desktop PC

Jeg har lest litt rundt på forumet og funnet Agentspoon sin Black Refinery passer mine spesifikasjoner veldig bra. Jeg har lyst å ta utgangspunket i min rig i denne han har satt opp.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Er Black Refinery stillegåendes? Er det mulighet å slenge på noen ekstra hundrelapper og få vifter som er mer stillegående uten å tape kjøling? Jeg har planer om å overclock'e CPU, ram og kansje skjermkort hvis mulig (kun en liten overclock, ingenting ekstremt). Har lyst å prøve å ungå full vannkjøling ettersom dette er min første PC å bygge selv. CPU kjøler kan gjerne være vankjølt hvis denne er veldig lett å montere/vedlikeholde.

 

Skjerm Oppsett

Jeg har lyst å kjøre to skjermer, og en tv, med to displays. Display 1 til Monitor 1, og Display 2 til både Monitor 2 og TV. Støtter EVGA GeForce GTX 970 et slikt oppsett?

 

Display 2 har da windows oppgavelinje, slik at jeg med et tråløst tv-pc tastatur kan kontrollere pc'n via sofaen (på TV skjerm) så vell som fra kontorstolen (på monitor 2).

 

Jeg trenger noen anbefalinger til gode pc skjermer som kan vare en del år når jeg begynner å oppgradere pc'n igjen.

 

Monitor 1: Dette blir hovedmonitor som brukes til gaming, film og litt bilderedigering. Jeg foretrekker en 27", gjerne IPS med 2560x1440 oppløsning. Jeg spiller mest MMO og RTS spill så er ikke så altfor kresen på response tid og superhøy Hz. Pris 2500-4500 NOK.

 

Monitor 2: 21-24". Dette blir bare en hjelpe skjerm, med windows oppgavelinje. Blir i hovedsak word, browser og kansje film, mens jeg spiller på hovedskjermen. Pris 1000-2500 NOK.

 

Oppkobling fra PC til forsterker (TV)

Det letteste er jo HDMI fra PC til forsterker, og så fra forsterker til TV. Men gir dette opptimal lyd og bildekvalitet? Vil et innkjøpt av et lydkort, for så å koble en lydkabel fra lydkort til forsterker øke lydkvaliten? Kan en da koble en DVI eller DP fra PC til forsterker for bedre bilde enn en vanlig HDMI kabel gir?

 

 

Tastatur, mus og headset

Har ikke gjort alt for mye research på forhånd men disse frister en del.

 

Razer Anansi – MMO Gaming Keyboard

Razer Naga - MMO Gaming Mouse

Razer Carcharias for Xbox 360®/PC – Analog Gaming Headset

 

Er kansje litt vel overpriset, så er åpen for andre forslag til lignende utstyr. Har aldri prøvd Razer gear så kan ikke kalle meg fan, men det jeg har lest om de virker lovende nok.

 

Konklusjon

Gir dette oppsettet noe mening? Er det noen måter å forbedre det på? Vil Black Refinery støtte god grafikk, god FPS på 27" med 2560x1440 oppløsning, samtidig som monitor 2 og tv er på?

 

Beklager en lang post, men håper det er noen erfarne folk der ute som kan dytte meg i riktig retning. :)

 

~Zenly

Endret av Zenly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt HDMI v2 utstyr så har du støtte for 4k senere.

 

Angående lydkvalitet, så går HDMI gjennom skjermkortet, så da er skjermkortet som gir ut lyden, det går greit det til film og spill, eneste ulempen med HDMI er oppløsningene må være i HD format (Vertfall min erfaring) for du skal få bilde.

 

Displayport er å foretrekke da slipper du å være låst i maks 60 hz på full HD og kan velge mere fritt hvilken oppløsning du kan ha, displayport 1.3 klarer helt opp mot 8k. Men 1.2 kun klarer 4k. Man kan overføre lyd med displayport på lik linje, men per dags dato er det få forsterkere som bruker dette.

Lenke til kommentar

Heisann, det ble en litt lang post det der. Vil nesten anbefale deg å dele problemstillingene dine opp i egne temaer så du får det litt mer oversiktlig for deg selv. Mye av det du spør om kan det diskuteres lenge om hver enkelt ting. Når det er sagt har jeg bygd mange datamaskiner gjennom årene, for meg selv, venner, kollegaer og familie. Og jeg føler vel jeg etterhvert har lært meg et par ting som kan være lurt å ta med seg for andre.

 

Så for det aller første; Du snakker om å oppgradere maskinen i årene fremover. Det syns jeg personlig er smart. Men jeg mener det krever en solid "grunnmur", og det krever en større inngangs-investering enn "budsjett" PC'ene du har kikket på i den andre tråden. Men investeringen er etter mitt skjønn vel verdt pengene. Hvis du er på et litt trangt budsjett så er det mulig å gjør noen innsparinger her og der for senere oppgraderinger. Problemet med selvbygger PC'er og frittstående komponenter er at de er nesten ingenting verdt på bruktmarkedet. Det er jo veldig kjipt, men gjør samtidig en investering du er fornøyd med i mange år fremover desto mer verdifull. Hvis du f.eks. går for CPU'en i5-4690K som er en kjempegod prosessor for sin bruk og i sin prisklasse, så vil du åpenbart treffe veggen tidligere enn om du går for en dyrere og kraftigere CPU. Men hva vil da være tilgjengelig av oppgraderinger for sokkelen på hovedkortet? Kanskje må hovedkortet også byttes? Og hva med RAM'en? Din neste CPU oppgradering kan fort tenkes å kreve DDR4 RAM i tillegg. Samtidig er komponentene dine tilnærmet verdiløse på bruktmarkedet. Dette er ting som du kan spille imot deg, eller du kan utnytte det til din fordel.

 

Så for et konkret forslag: Gå for Haswell-E plattformen med en gang. Innstegsmodellen der i form av CPU'en i7-5820K kommer til å vare deg i lang lang tid. Og modellen over (i7-5930K) er ikke mye dyrere, men bare nødvendig om du trenger mange PCIe linjer til f.eks trippel SLI (Som forøvrig også er viktig for valg av PSU). Så det er en avveining man må gjøre før kjøp. Man oppgraderer ikke fra 5820K til 5930K senere for å si det sånn, til det er de for like i ytelse. Hvordan skal du så få råd til dette sier du? Vel, skjermkortet GTX770 går jo nå for 1200Kr på finn.no, det er sinnsyk ytelse for pengene. Eller du kan kjøpe en liten snurredisk i begynnelsen og oppgradere til SSD senere. Ingen av delene er mitt førstevalg riktignok. Man BØR ha en SSD i dag, og GTX970 har gjort det meste avleggs over natta. Så har man råd, så er dette selvskrevne komponenter i enhver nybygd PC i dag. Poenget mitt er at om man må gjøre kompromisser, så er det lurest å gjør de på de tingene som er lettest å oppgradere. Det er bedre å gå fra et billig GTX770 til et GTX980ti når det kommer, enn å gjøre samme oppgraderingen fra GTX970.

 

Når det gjelder skjerm har jeg selv suglet på denne. Krever ikke like mye kraft som en 4K skjerm, samtidig som man får fylt periferi-synet uten å måtte gå for flerskjermsoppsett. Skjerm nummer to finner du på finn.no for ca. 500Kr. Nå skal det sies at den skjermen jeg linker til, er en ytterst personlig preferanse. Den er et nisje produkt som det sikkert ikke er mange som er enige med meg er verdt pengene. Du får jo 2stk. 4K skjermer for samme pris (Men de blir jo fryktelig tunge å drive da).

 

Ellers for oppsettet av skjermene er jeg litt usikker på hvordan du skal få oppgavelinje på både skjerm 2 og tv'en på likt uten å bruke en HDMI splitter, eller kople fra skjerm nummer 1 og så klone skjerm 2 og TV. Det er et oppsett jeg ikke har hatt bruk for eller testet selv.

 

Lydkvalitet vil ikke bli bedre med eget lydkort. Med mindre du kjøper et svinedyrt lydkort og tar lyden analogt fra lydkortet til forsterkeren (Og da bare om DAC'en i lydkortet er bedre enn den i forsterkeren). Digital overføring via HDMI lydkort eller skjermkort vil bli nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar

Angående skjerm se på Dell 2173HM og NEC 274WMI.

 

Til gaming nå det er bare ett valg- i5 4690k og z97 og 8 GB fort minne- 2133/2400, helst cl9-10.

 

Angående lyd og bilde på TV- via HDMI det er digital og enkel å gjøre, hvis du ikke ha separat hjemmekino, lydkort på hovedkort skal være nok.

 

Vannkjøling er ikke så viktig nå, når det er like effektiv på luftkjøling og enklere å bruke i lang tid- hvis du hadde SLI og X99 setup du kunne tenke på det. Bare se på god kjøling- Noctua D14/d15, og du kan skifte vifter på kabinett med også noctua eller noiseblocker. Det koster mye, men er kjempe fint xD

 

Til den opset god kvalitet av strømforsyning er også viktig.. Jeg skal anbefale cooler master v550s eller XFX XTR 550 W, andre kan si andre ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og andbefalinger. :)

 

@LMH1: GeForce GTX 970 har HDMI v2, så utstyret nevnt i posten burde være ok? GTX 970 har også 3 1.2 Display Ports, så burde være mer enn bra nok. Innen 8k blir vanlig regner jeg med å ha oppdatert skjermkortet alikevel. ;)

 

@Gabri3L: takk for utfyllende svar. Er helt enig med deg når det gjelder å ha en solid grunnmur til senere oppdateringer. Jeg er i prosessen med å få lån til leilighet, har bil, og studentlån så har begrensninger hvor mye jeg kan investere i pc i starten. Jeg tenkte å kjøpe et balansert oppsett nå, med skjermer, case, vifter, og PSU som jeg kan bruke i lang tid fremover, og heller om 2-3 år oppgradere CPU, skjermkort og hovedkort om nødvendig med "mye for pengene" komponenter. Å kjøpe veldig dyre komponenter nå har jeg ikke nok penger til, men i de neste årene vil øknomien bli bedre og har da mer penger i å investere i high end komponenter.

Ps: 34" skjerm blir noe i største laget for min smak. :p

 

@medkorki: skjermene du linket til virker bra. Skal ta en nærmere kikk på de.

Jeg ser ikke etter de absolutt beste viftene, men noen som kansje er litt stillere med ca samme kjøling som de i Black Refinery, men da kansje et par hundrelapper dyrere. ;)

Endret av Zenly
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Men bare så jeg er sikker: Du vet hva forskjellen er i pris på mitt forslag og Black Refinery? Black Refinery's CPU,HK, og RAM kommer i dag på 3588Kr hos billigste butikk (pluss evt. porto.) MPX har denne oppgraderingspakken for 5995Kr portofritt levert.

 

Nå gjelder jo ikke dette alle, men kanskje du som meg kan få firmarabatt hos MPX? Jeg jobber i et firma som gir meg 4% rabatt på den pakken, og om jeg handler via Gebyrfri Visa's "kickback" side får jeg 2,5% til. Om du kan liknende så er du nede på 5611Kr. Man kan sikkert også ringe dem på salgsavdelingen og spør. Jeg handler ihvertfall aldri på Elkjøp og sånt uten å prutte. Hvorfor skal det være annerledes på nettkjøp?

 

Men selv uten mine rabatter så syns jeg dette er en "no brainer". :D i7-5820K spiser i5-4690K til frokost og er så rask at den er ute igjen før lunsj. :p Og den kommer til å vare deg leeenge. La meg putte det i perspektiv: Jeg sitter fremdeles på en i7-920@4GHz fra 2008. Og er usikker på om jeg skal gå for en 5930K nå, eller vente på neste generasjon på X99 plattformen. :blush:

 

Men uansett, det skiller altså bare ca. 2000-2400Kr mellom disse alternativene. Ut fra budsjettet ditt trenger du altså bare å utsette monitor nummer 2 litt.

 

Og en siste sidenote: Selv om det er flotte PSU'er medkorki anbefaler, finnes det i mine øyne ingen god grunn til å bytte ut Black Refinery's EVGA PSU... Med mindre det er fordi du trenger en større. :p

Lenke til kommentar

Uansett, X99 er for kravende arbeid, hvis ikke gjøre du stor del av videoredigering eller annen ting, glemt det. Du vil ikke bruke alle potensial det har.. Det er ingen stor forskjell i gaming mellom i5 2500k, i5-4690k og 5820K..

 

Mest tid det er avhengig av skjermekort og penger spar nå på dyr prosessor, hk og minne, du kan bruke til andre ting, og i fremtida bare bytte skjermekort til ny ett.

 

550W strømforsyning er nok. En 970 brukes omtrent 160 W + 100 W for prosessor, så har du kanskje 260 W. I fremtida effektforbruk skal være igjen mindre enn nå.

Endret av medkorki
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje du medkorki ikke leste første posten til Zenly så godt. Han skriver at han spiller MMO og RTS spill. Ta for eksempel et spill som Rome: Total War 2. Der blir CPU fort bottleneck, selv 4690K om man har på mye skygger. Det var noen russere som benchmark'et det og fant ut at det holder lenge med et GTX660ti for FullHD i det spillet. Men CPU kraft fikk man aldri nok av. Skaler opp til 1440p så vil man nok ønske bedre både skjermkort og CPU.

 

Nå ble ikke Civ5 (Mitt favoritt spill(strategi)) nevnt. Men det er et godt eksempel på spill der 4690K vil gi en helt grei opplevelse, men mens 5820K lar deg bli ferdig med et kart i 11 tiden på kvelden, så sitter du fremdeles med samme kartet klokken 1 på natta med en 4690K.

 

Men hovedpoenget med en 5820K er at den er grisebillig i forhold til kraften , og når alle andre med 4690K fyller opp forumet her om 2,5 år til for å finne ut hvilken CPU og skjermkort de nå skal kjøpe for å klare det siste av det siste favorittspillet, da kan folk som tenkte fremover med en 5820K lene seg tilbake og smile. Og om de da i tillegg allerede har en 750W PSU ;) kan det være at de bare hiver inn et til av skjermkortet de allerede har. Et GTX970 finner man sikkert for 500-1000 Kr på bruktmarkedet da. Og når så 2stk. GTX970 i SLI kanskje blir litt lite om ca. 5 år til. Så vil fremdeles 5820K'en være god nok for det meste.

 

Vi spiller "The long game" her. Og selv om jeg skulle bomme litt, eller til og med mye i mine prediksjoner, så er det ikke til å komme unna at 5820K er en mye bedre CPU. Dvs. Jo lenger 4690K'en er "god nok" (Slik den er i dag), desto enda lenger vil 5820K'en være en fantastisk CPU. :p

 

Ah, må huske en liten notis til slutt: Oppgraderingspakken til MPX kommer med 2stk. minnebrikker. Det er å lobotomere plattformen litt da den jo har 4 minnekanaler. Nå er ikke det umiddelbart viktig da RAM i dag er såpass raskt at det er en stund siden det har vært flaskehals. Og 4690K'en måtte jo uansett klart seg med det samme (for alltid! :p ). Men altså, når DDR4 kommer ned i pris og behovet for 16 - 32GB+ minne melder seg, så blir det en liten ekstra oppgradering å endelig få brukt alle 4 minnekanalene.

Lenke til kommentar

Er det virkelig verdt pengene å gå for en 5820K å få en boost på 4-5fps? Jeg synes ikke det er verdt de ekstra pengene. Selv en gammel traver som I5 2500K gjør det fremdeles bra i alle de nyeste spillene.

 

For ren gaming hadde jeg kjøpt meg en I5 4690K å overklokket den til 4,5Ghz siden de fleste spill der ute foretrekker høyere frekvens enn hvor mange kjerner du har.

 

Driver du med daglig redigering av filmer og rendering, så ville jeg nok sett på de litt dyrere CPUene, men visst du bare redigerer nå og da, så klarer en I5 jobben den å.

 

Jeg synes Agent Spoon sitt oppsett ser veldig bra ut med unntak av hovedkort, der ville jeg ha sett etter enten et kort fra Asus eller et fra Gigabyte. Jeg sitter selv med et MSI G-45 hovedkort å den er rett og slett smertefull når det kommer til overklokking. Hadde et Gigabyte kort tidligere å klarte å få en stabil overklokk på 4,8Ghz med min 3570K, mens med MSI kortet jeg har nå så sliter jeg med å få en stabil klokk på 4,5Ghz uten å øke volten noe drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He he, jeg husker jeg kjøpte en Q9450 på den tiden, i stedet for E8500 fordi "fremtiden er flere kjerner". Så jeg er den første til å innrømme at "fremtiden" lar vente på seg. :p Men se nå på budsjettet til trådstarter. Ca. 10 000 til datamaskin og ca. 10 000 til skjermer og kontroller. Øk så totalbudsjettet med bare 10% og du får en plattform og en CPU som er overlegen på alle områder. Noen ganger riktignok bare 4-5 fps, men andre ganger er det forskjellen på å komme seg i seng klokken 11 på kvelden i stedet for klokken 1 på natta. Rett og slett godt brukte penger i min bok.

Lenke til kommentar

Kanskje et greit utgangspunkt? LINK

 

Timingen er jo ihvertfall god. Og husk, dette er inkludert operativsystem, selve byggingen, 3 års "sende inn pc"-garanti, og porto. Det er ikke er tatt hensyn til i regnestykket med "Black Refinery". Er jo en del som jeg ville endret da, men uansett verdt en titt. Om man kjøpers skjerm og sånt samtidig får man vel litt rabatt på det også.

Lenke til kommentar

Kanskje et greit utgangspunkt? LINK

 

Timingen er jo ihvertfall god. Og husk, dette er inkludert operativsystem, selve byggingen, 3 års "sende inn pc"-garanti, og porto. Det er ikke er tatt hensyn til i regnestykket med "Black Refinery". Er jo en del som jeg ville endret da, men uansett verdt en titt. Om man kjøpers skjerm og sånt samtidig får man vel litt rabatt på det også.

Han sier jo at han skal ha den i stua. Hvem i all verden vil ha noe så stygt stående som alle kan se?

Dessuten får man veldig lite bang for the buck når man kjøper Komplett sine ferdig bygg fremfor å bygge en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ca. 25 andre kabinetter han kan velge da. Som jeg skrev, så ville jeg personlig endret et par ting. Jeg er enig med deg i at Kompletts prising er gyselig. Men når man her begynner med en prisreduksjon på 2000Kr så begynner det å nærme seg helt greit. Som jeg nevnte så slipper man bl.a. å bygge selv, og garantien har også en viss verdi, for ikke snakke om OS som følger med.

Lenke til kommentar

Foretrekker å kjøpe komponenter og bygge selv, fremfor å kjøpe ferdig bygd. Et av målene mine er å bygge selv, og lære om byggeprossessen. Det er vel standard garanti på pc delene, så hvis noe feiler er det vel bare å finne ut hvilken komponent og få reklamasjonsrett/garanti på denne?

Er jo også greit å kunne velg hver komponent selv. :p

Lenke til kommentar

så hvis noe feiler er det vel bare å finne ut hvilken komponent og få reklamasjonsrett/garanti på denne?

 

:rofl:

 

Måtte flire av "bare", det er ofte litt mer enn "bare". Men, jo i hovedsak så er det jo som du sier. :) Jeg syns det er bra at du vil bygge selv. Men for meg så forsvant vel litt av "magien" med akkurat det etter en ca. 20 stykker eller noe sånt, så jeg personlig tar gladelig imot en ferdigbygd så jeg slipper å bruke times-vis på det. Med 3 års garanti på selve bygget i tillegg så er jeg solgt.

 

Men som KimW sier over så er Komplett noen skikkelige sniker på prisene sine, og man må holde tunga rett i munnen om man ikke skal bli nesten regelrett svindlet. Oppgradering fra 5820K til 5960X i pc-byggeren demmes koster f.eks. 7137Kr. Men i løsvekt så skiller det bare 5250Kr mellom disse. Så komplett flår deg for nesten 2000Kr bare for å bytte CPU i det tilfellet. Man må med andre ord bruke litt tid på sammenligninger, en sjelden gang slår det faktisk ut i din favør å bytte komponent fra standardbygget demmes.

 

Men uansett, å velge komponenter selv er absolutt ikke dumt. Da får du det jo nøyaktig som du vil. :)

Lenke til kommentar

Oppgradering fra 5820K til 5960X i pc-byggeren demmes koster f.eks. 7137Kr. Men i løsvekt så skiller det bare 5250Kr

 

Har sett noen av de greiene der ja. Mener jeg kikket på oppgradering av PSU fra den default søpla de gjerne har satt opp, til en som var noe bedre. Prisforskjellen mellom de to enhetene var mer eller mindre identisk med totalpris på den beste PSU'n. Så da tenker jeg "OK, default PSU er gratis den da". Prøv å ring dem og si du vil ha en gratis PSU :p

 

Skikkelig snik det der!

Lenke til kommentar

Det er best å bygge pc selv, del til del å oppnå hele sammen. Du får erfaring og senere har mer kunnskap om hvordan det fungere og hvordan du kan løse noe problem med pc din.

 

Og i fremtiden vi skal ikke oppnå så fort bedre komponnnter fordi vi er på 22-14 nm prosess nå. Neste generasjon Skylake-14 nm er forsinket til 2016 xD Neste Cannonlake i 10 nm er ikke annonsert ennå.

 

Du kan se på ny promosjon fra Gigabyte, 2 hovedkort i pris av ett, så du kan få kostnadsfri ny hovedkort i 2-3 år fra nå.

 

http://bk.gigabyte.eu/EN_bk_UK_Ireland.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...