Gå til innhold

Windows xp vil formatere stasjon G!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem her, jeg skulle som vanlig inn på stasjon G hvor jeg har mp3 osv... men da jeg klikket på G, så kommer det opp et lite vindu som forteller meg at: "disketten i stasjon G er ikke formatert, vil du gjøre dette nå?"

Dette er jo en ekstern hardisk på 250 GB, og ikke noen diskett.

 

Jeg har prøvd kjøre scandisk, norton diskdocktor, men uten at disse ville gjenkjenne stasjonen.

 

Har noen en ide om hva jeg kan gjøre... uten å slette alle filene på hardisken??

 

Hadde blitt meget takknemlig for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at alle data på disken er borte... Vil anbefale deg å lete på freeware/shareware sider etter Partition Recovery/File Recovery Tools el.

Men du vil sannsynligvis bruke ganske lang tid på dette. Hvis det ikke er noe du kommer til å savner på disken så bør du heller bare formatere.

 

Partisjonen er ikke borte i det hele tatt, men det står korrupt informasjon siden windows ikke tror den er formatert. Hadde et program engang som het PR.exe(Partition Recovery) som var bra til å fikse sånt med.

 

--

Morten

Lenke til kommentar

Dine data er nok ikke borte.

 

Som de sa, partisjonstabellen din er høyst sannsynlig ødelagt. Du kan forsøke å skrive den på nytt i en HEX editer ( :) ) eller du kan bruke et program som Particion Recovery til å hjelpe deg.

 

Som en siste utvei kan du prøve å ta en "quick-format" av disken (da får du skrevet ut partisjonstabellen på nytt), for så å bruke et filgjennopprettingsprogram som "File Salvager" (koster omtrent 200kr.) til å gjennopprette filene til en annen disk for så å flytte dem tilbake.

 

(Glem at det står "disketten" er ikke formatert", det er bare windows som monger).

Lenke til kommentar

Hadde tilsvarande problem med ein 80GB WD intern disk.

Eg brukar heldigvis alltid FAT32 filformat, og eg kunne difor lese disken i DOS.

Men sidan lange filnamn ikkje viser i DOS skrudde eg disken over i ei maskin

med Windows 98 og kopierte ut dei filene eg ville ta vare på.

Deretter formaterte eg disken på nytt og den vart atter synlig i Windows XP.

 

Forstår ikkje heilt kvifor XP nekta å godta den.

 

Går kanskje ikkje med NTFS og 250GB disk.

 

Kanskje Linux? Der kan ein partisjonere utan å slette noko. Har berga meg før.

 

Bent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...