Gå til innhold

Etterretningsrekruttering i Sør Afrika rundt 70-tallet


Kiera

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig ingen kan hjelpe meg med dette, men tenker likevel å gi det et forsøk. Jeg har kommet forbi noe informasjon om sivile nordmenn rekruttert til etterretning i Sør Afrika på 70-tallet og utover til den kalde krigen tok slutt. Alt er muntlig og jeg har ingen kilder som kan støtte opp den lille informasjonen jeg har.

 

Er det noen som har noe som helst kunnskap om dette? Noe generelt om etterretning og hvordan rekruttering kunne foregå på den tiden hadde også vært til stor hjelp. Er en påstand om at etterretning foregikk gjennom skalkeskjul i norske bedrifter utenlands plausibelt?

 

Hvor kan jeg eventuelt grave frem ytterligere info? Google er ikke min venn i dette tilfellet.

 

I tillegg, er det realistisk at mennesker rekruttert kan bli reaktivert mange år senere på grunn av ustabilitet i Russland?

 

Beklager om dette er helt far-fetched... Jeg skjønner om dere tror dette bare er tøv. Setter stor pris på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Tja, det er jo stort sett slik etterretning fungerer. E14 var jo en organisasjon basert på sivile som ble kurset og deretter sendt rundt forbi på kloden for å skaffe etterretning. Hva aktivering av gammelt personell angår så er det vel opp til situasjonen og hva man trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...