Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalinger av gode psykologer i Oslo.


Mimsy

Anbefalte innlegg

Helt fra slutten av barndommen, har jeg slitt konsekvent med vonde følelser, negative tanker, og hatt det generelt vanskelig, emosjonelt. Det har gjort veldig mye skade sosialt, og bitterheten og tungsinnet har økt og økt ettersom tiden gikk. Jeg regner med at dette er en definisjon på depresjon, men vet ikke helt om jeg kan nok om konseptet til å uttale meg.

 

For å gjøre en lang, kjedelig og sannsynligvis langt ifra unik historie kort; så har jeg etter en særdeles vond kveld endelig bestemt meg for at denne livssituasjonen simpelthen ikke er holdbar. Jeg kan ikke leve slik. Jeg vil derfor oppsøke psykolog eller terapi - hva enn det kalles.

Problemet er at jeg kan svært lite om dette. Jeg tittet litt på såkalt "coaching" for et års tid siden, og forsto det som at det hadde noe med terapi å gjøre. Vet ilte mer enn det.

Så hva bør jeg oppsøke? Psykolog? Psykiater? "Coaching"? Det viktigste for meg er å få best mulig behandling, og pris er derfor ikke noe hinder, såfremt denne befinner seg i Oslo-området. Jeg vil også helst ha en mannlig psykolog/psykiater/hva enn det kalles; ideelt sett en eldre enn meg selv. (jeg er midt-sent i tjueårene.)

Jeg lurer på om noen av dere har personlige erfaringer med en god psykolog dere kan anbefale; eventuelt om dere kjenner til en spesifikk psykolog med spesielt godt omdømme. Jeg har sjekket litt på Internett, men syntes det var vanskelig å finne noen når man går inn blank. Det siste jeg vil, er å ende opp hos en psykolog som enten ikke er fink, eller ikke passer for meg.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke velg en "coach". Om du sliter så tungt som du beskriver her skal du gå til en psykiater eller psykolog. Du bør bli kartlagt grundig av en profesjonell.

Vet ikke om noen behandlere i Oslo, men ønsker deg all mulig lykke.

 

Spør fastlegen din.

Endret av kollolll
Lenke til kommentar

Du sier at pris ikke er noe hinder, da går du utenom fastlegen og unngår dermed køen som Isbilen snakker om. Men da betaler du altså selv. Fastlegen kan uansett hjelpe deg med å finne frem til en egnet psykolog eller psykiater.

 

Forskjellen mellom psykolog og psykiater er at sistnevnte kan bruke medikamenter i sin behandling. Den ikke-medikamentelle behandlingen er den samme hos begge.

 

Du må regne med at den første terapeuten du møter ikke passer for deg. Her er det tilfeldigheter som spiller inn om kjemien stemmer. Dessuten har du ingen garanti for at terapeuten er god på akkurat din lidelse. Du må dermed regne med å prøve og feile. Kanskje fastlegen din kan hjelpe deg med å sirkle inn aktuelle kandidater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...