Gå til innhold

Samsung Galaxy S4 sender ikke alle meldinger


Anbefalte innlegg

Hei,

Veldig, veldig mange av meldingene mine blir ikke sendt. Det så først ut til å kun gjelde en person i Canada, så jeg tenkte det lå noe i at de ble sendt til utlandet, men nå er det flere i Norge som ringer og spør hvorfor jeg ikke svarer på meldinger.

 

Jeg trodde kanskje det var noe galt med mobilen, så tidligere i kveld flyttet jeg simkortet over til en annen mobil jeg fikk låne av min far. Begge er Samsung Galaxy S4.

 

Problemet er fortsatt det samme. For noen uker siden var det gjerne bare en melding i ny og ne som ikke kom frem, men nå har det vært minst to den siste halvtimen.

Da er det vel kanskje simkortet det er noe galt med, da? Og at det er derfor problemet blir verre og verre? At det blir mer og mer slitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. På begge telefonene.

Jeg har merket meg en ting til. Måleren som skal vise dekningsnivå ligger konsekvent på én av fire streker, men om jeg tar ut simkortet og skrur på mobilen fyker den rett opp til enten tre eller fire. Dette også på begge telefonene. Kan det ha noe med simkortet å gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet med min telefon, Sony Xperia V, siste to måneder. Er usikker på hva problemet er, men mistenker at nettverksleverandøren kan ha en vel så stor rolle i problemet som telefonen.

Har uansett byttet til Xperia Z3 Compact og samtidig flyttet til Chess nå så problemet er ute av verden for min del.

Lenke til kommentar

Ja. På begge telefonene.

 

Jeg har merket meg en ting til. Måleren som skal vise dekningsnivå ligger konsekvent på én av fire streker, men om jeg tar ut simkortet og skrur på mobilen fyker den rett opp til enten tre eller fire. Dette også på begge telefonene. Kan det ha noe med simkortet å gjøre?

?

Hvordan får du streker over hode med simkortet ute av telefonen, eller mener du ut og inn? :closedeyes:

Og hvilket type nettverk er/var du koblet til. 4G, 3G, H, GSM, Edge osv..? Og var det samme nettverk både før og etter rebooten?

 

Går ut fra at i samtaleloggen, så står ikke meldingen som usendt? (gjerne med rødt kryss elns)

Lenke til kommentar

Nei, altså, de strekene var nok bare kosmetiske. De stod der, men de kan jo umulig ha fått kontakt med noe uten simkort.

 

4G fra Telenor. Meldingen står ikke som usendt. Det gjør den heller ikke når andre sender til meg som jeg ikke mottar. Alt ser normalt ut.

 

Jeg var innom Telenor. De mente det var en softwarefeil, så han rådet meg til en factory reset først. Nå har jeg gjort det med min egen mobil, og har fått alle meldinger fra i alle fall én av dem jeg slet med å motta fra.

 

Får se om det holder seg. Hvis ikke kan det vel bare være simkortet det er noe feil med?

 

Riktignok litt underlig at akkurat det samme problemet skulle ramme to separate mobiler nokså samtidig, men.

Endret av kollolll
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Høres ut som sim-kort feil. Om du har telenor, så får du nytt gratis fra deres sider. De fleste andre gir vel også gratis, hvis du bestiller over nett.

I butikkene derimot koster de rundt 200 for en nytt sim-kort.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte også det, men han i telenorbutikken mente visst det var ganske klart enten/eller med simkort. Enten funket de, eller så funket de ikke. Kan noen bekrefte eller avkrefte at det er såpass svart/hvitt?

Kan simkort påvirke dekningen også? Nå har jeg to relativte nye S4-er, uten fysiske feil, som ble resettet i dag, som spretter mellom null og én strek på dekningsbarometeret, mens min nabo, som har en ikke-smart mobil fra 2006, får dekning på fullt ti meter opp i gata. Det skal vel ikke være slik?

Så synes jeg som sagt også det er ekstremt usannsynlig at to mobiltelefoner, uavhengig av hverandre, plutselig skulle få den samme relativt obskure softwarefeilen samtidig.

Lenke til kommentar

Var en slik bug som forsvant magisk på damas Samsung S3 telefon. Mulig det altså bare var software-feil.
Og nei, sim-kortet påvirker ikke dekningen, men selvsagt om noe er bugga der, så skal jeg ikke stege mulighetene for at den kan påvirke noe av problematikken.

Nå må vi huske på at:

1. Disse søylene som viser dekning er svært relativt. Man kan sjekke mer nøye hvor kraftig singal den sier at den får inn i innstillinger.
2. At det er litt svakt er ikke unormalt. Den prøver kontinuerlig å øke ytelsen, og kobler seg på de raskeste nettverkene. Og disse er oftere dårlig dekning på, da de har typisk høyere frekvenser som følgelig gir dårligere rekkevidde og gjennomtregning. (ja, det er en grunn til at lav-frekvens radio kan motta og sende milevis, mens man sliter med et par meter med WiFi og 4G)

 

3. Dette er også EN av grunnene til at smarttelefoner oftere har dårligere dekning. Men også om du tvinger frem det trege og gamle GSM-nettet (kun brukt for SMS og samtaler i dårlig kvalitet), så er det typisk at nyere telefoner også er dårligere her enn gode gammeldags telefoner. Dette kommer nok også bla. av:
- Folk er smålig paranoide og ønsker lavere stråling. Det er selve sendestyrken som er strålingen, så dette betyr jo også lavere sendestyrke, og kan brutalt påvirke kvaliteten.
- Telefonene prøver også å spare strøm, og ingen vits å ha kjempesterkt signal, når du bare trenger litt. Da svir du bare av batteri, som smarttelefoner trenger alt de kan få av.
- Antenner og annet utstyr. Mulig det er bedre plass til antenne (noen har jo gjerne en liten antenne-tupp på gamle mobiltelefonen sin. Smarttelefoner skal heller ikke bare ha en, men MANGE antenner. For blåtann, WiFi, forskjellige typer mobilnettverk etc...

4. Var aldri problem med dekningen hos min kjæreste, og var i grunn et noe merkverdig problem, som jeg knapt husker når forsvant. Kom på det først nå som du nevnte problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan stemme, det, at dekningen kun er lav fordi den ikke trenger mer. Den går opp til tre eller fire søyler når jeg ringer noen, så da skal vel alt være som normalt. Da er det heller ikke noe problem at den er nede på null søyler av og til? Eller?

Ang. punkt to. "Den prøver kontinuerlig å øke ytelsen, og kobler seg på de raskeste nettverkene. Og disse er oftere dårlig dekning på, da de har typisk høyere frekvenser som følgelig gir dårligere rekkevidde og gjennomtregning." Hva betyr dette, rent konkret? Dårligere rekkevidde og gjennomtrengning? Betyr det at det er større sjanse for at tekstmeldinger går tapt i ingenting?

Altså, jeg skal ikke si at jeg kan dette bedre enn folk som har peiling, men at to telefoner helt uavhengig av hverandre skal få samme tekniske feil virker tynt. Da må det nesten være noe med akkurat den mobilen? Eller innstillingene? Om simkortet er utelukket som den skyldige?

Endret av kollolll
Lenke til kommentar

Det kan stemme, det, at dekningen kun er lav fordi den ikke trenger mer. Den går opp til tre eller fire søyler når jeg ringer noen, så da skal vel alt være som normalt. Da er det heller ikke noe problem at den er nede på null søyler av og til? Eller?

Stemmer, helt korrekt. Den senker styrken slik at den holder seg på et normalt nivå når du ikke trenger mer.

 

 

 

 

Ang. punkt to. "Den prøver kontinuerlig å øke ytelsen, og kobler seg på de raskeste nettverkene. Og disse er oftere dårlig dekning på, da de har typisk høyere frekvenser som følgelig gir dårligere rekkevidde og gjennomtregning." Hva betyr dette, rent konkret? Dårligere rekkevidde og gjennomtrengning? Betyr det at det er større sjanse for at tekstmeldinger går tapt i ingenting?

Mer konkret så mener jeg at den prioriterer å koble seg på f.eks 4G-nettet, selv om det måtte ha svakere signal enn 3G eller EDGE-nettet i nærheten. Rett og slett for å optimalisere ytelsen, da et svakere 4G-nett kan være mange ganger raskere enn et kraftig 3G elller EDGE. (med mindre du ønsket den tekniske begrunnelsen om hvorfor f.eks 4G har svakere signal/dekning)

 

Det er ikke slik at den sender en melding, og så "forsvinner" den pga. dårlig dekning. Enten så sier telefonen i fra at den ikke har dekning overhode, med en "stoppskilt", eller så har du dekning og den har kommunikasjon med sentralen. Kreves ufattelig lite trafikk for å motta eller sende en SMS.

 

Kort sagt: Jeg tviler på at det er dekningen som er problemet her, og tydeligvis er det mye å gå på, da den øker signalet ved samtaler osv... :) Kan du føre en samtale eller gå på nettet, så skal det være barnemat å sende SMS. bare å laste forsiden til VG en gang krever at du overfører 5000-10 000 ganger så mye informasjon enn en full SMS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Låner denne litt hvis det er greit?

 

Min sender heller ikke alle SMS, eller alle får ikke lest de pga jeg hele tiden (?) sender som MMS. Det kommer hvertfall opp MMS over tastefeltet. Må jeg endre til SMS på noen måte? Virker som jeg bare sender MMS slik som det er nå hvertfall. Finner ikke noe i innstillinger..

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt i to forskjellige mobiler, gjenopprettet mobilen til fabrikkinnstillinger, forsøkt å sende melding fra et sted med bedre dekning og kjøpt nytt simkort. Fortsatt er det noen meldinger som ikke kommer frem. Finnes det i det hele tatt andre muligheter da?

Endret av kollolll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...