Gå til innhold

Mulig nytt hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en pc som kræsjer i tide og utide. Ut i fra symptonene (blåskjerm, fryser uten grunn, ingen lyd (finner ikke det integrerte lydkortet)) så er jeg nesten sikker på at det "må" være hovedkortet. Stopp meg hvis det kan være noe annet.

 

Uansett. Følgende specs er i pcen pdd.

ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+
Gainward GeForce GTX 580 1536MB
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition, AM3+
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Fractal Design Newton R2 1000W PSU

Dette står i et FD Full Tower Black Pearl, så plass er ikke et problem.

 

Spørsmålet er altså om hvilket hovedkort jeg slipper "billigst" unna med til lett gaming. Trenger ikke overklokke og har stock kjøler (kan slenge på en EVO 212 hvis det er anbefalt).

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går vel ut ifra du har prøvd å reinstallere operativsystemet, og resatt hovedkortets bios ved å ta ut batteriet i minst 5 sekunder.

 

ATX hovedkort kommer du nok billig unna med Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+ ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI

 

Har du samsung 840 evo eller sanforce SSD ville jeg prøvd en annen harddisk eller SSD før jeg ville byttet hovedkortet, siden om du har OEM lisens må du antakelig ha ny produknøkkel for aktivering.

Lenke til kommentar

Han mener at feilen kan ligge i ssden og at du eventuelt kan prøve og med en annen hdd/ssd ;) Beste er og feilsøke det først før en vurderer at det er hket som har skylda.

Ellers tror jeg han mener at den ssd du har eller sandfore er kjent for og ha feil på et eller annet hvis. Så om det går med en annen disk så kan det være ssden du har som er feil med etc!

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

Å reklamere tror jeg ikke jeg gidder, selger jeg den heller som rep.objekt, hehe.

 

Er et par år siden jeg har drevet med feilsøking, og merker godt jeg ikke har den samme tålmodigheten lengre. De loggene du tenker på, er det de der "Event Viewer" eller noe?

 

Problemet er at for hver kræsj, blir det kortere til neste gang.

Eksempel fra forrige uke: PCen starter, går og avslutter fint i fire dager før den fryser og restarter. Etter restart går det ca 1 time før blåskjerm.

Etter kræsj 2, kommer det kun bråk i headsettet og kræsj etter 10 minutter. Neste gang blir jeg stoppet ved innloggingsskjermen.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

Det er ikke varm prosessor som kan være synderen her da? Jeg hadde en lik prosessor på stock kjøler, og den grillet seg selv av absolutt ingenting.

Nja. 46 grader ved Counter Strike:GO og kræsj. Andre gangen var den 37 grader ved kræsj, kun Chrome oppe.

 

Ikke oppdatert til siste bios, så lenge det ikke var gjort av forrige eier eller auto-oppdatering.

 

e: er ikke sykt tafatt, men sitter på skolen. Kan teste ulike løsninger senere i dag.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...