Gå til innhold

Slange tykkelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I prosent er det en formidabel forskjell på hvor lett det er og pumpe vannet i gjennom 1/2" vs 3/8" husker ikke eksakt tallet, men det var overraskende høyt. Men i ytelse, som trossalt teller, er forskjellene pinlig små.

De skal dog gå til det positive med en tykkere slange, så du får velge om en grad eller så er verdt kostnaden og arbeidet. Husk at en tykkere slange ikke er så smidig som en tynnere.

Lenke til kommentar
For verken pumpa eller swiftech blokka di er 1/2" tilpasset.

Der med må du bruke overganger fra 3/8 til 1/2, ved hvert tilkoblingspunkt.

Det blir bare seende dumt ut !

Nja, vet ikke om jeg er helt enig der. De fleste nyere swiftech blokker har ofte mulighet for 1/2" slanger på konvensjonell nippel. Samme for pumpen. Er det derimot hurtigkoblinger, må man til med overganger som du sier.

Lenke til kommentar

altså...

jeg gikk opp fra 3/8 til 1/2 (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCP600) med 2 slike pumper (relativt billige disse)..

japps.. 2 pumper i seriell kobbling.. prøvde parralellt menne banna bein ass..

Har tilkobbla 2 peltiere (CPU=240w, GPU=80W) begge i swiftech.

Med 2 pumper i seriell (gudd med flow/krefter men du må bruke fantasi for å dempe støy. en klut under dem er effektivt)

gikk jeg fra (17grader idle/26grader spilling) på CPU (da med en radiator i kjøla) til nå (ser på tempen 16.1 grader uten kjøleskap :lol: ).. den sniker seg opp til 17.5 grader ca ved spilling og testing, og da har maskinen stått på i 5 timer.

 

for å slå på pumpene som er 240Voltere bruker jeg enkelt og greit biltema 12V rele som slår inn når PC slår seg på.

Litt sniklodding til 240V inntaket på PSU...

 

Voila.. en knapp, 3 vifter på halv hastighet på radiator, en til sug og en til blås i kabinettet.. Den som suger ut sitter naturlighvis øverst i "arbeidsrommet" for å fjerne stigende varme.

 

Kluet mitt e... bytter du til større slanger så sørg for at du har power til å dytte dette rundt i systemet ditt.. og du blir fornøyd *grin*

 

Systemet har nå fungert som en drøm i en mnd ca.

Lenke til kommentar
Ok, så jeg kan regne med høyst et par grader kaldere hvis jeg går fra 10mm til 12mm. Har selvfølgerlig tenkt og bytte til større nippler. Men at jeg får best utbytte av de tykkere slangene hvis jeg går for en kraftigere pumpe?

Et lite utbytte får du jo uansett hvilken akvariepumpe du bruker. Den optimale løsningen er å bruke en strømsvak liten pumpe, som flytter mye vann i systemet. Dette kan man oppnå med f-eks tykke slanger og ellers liten motstand (minst mulig kne og slike ting)

 

Men du kan også få mye vann i gjennom tynne slanger med bare å øke størrelsen på pumpen. Men dette er egentlig ikke en spesielt god løsning, da den store pumpen tilfører mer varme i systemet, og dermed blir fordelen mindre en man skulle ønske. I tillegg koster store pumper mer, og de støyer mer.

 

Jeg kan konkludere med at hvis du vil tjene inn denne omdiskuterte graden eller så, så bytter du bare slanger og nippler, å bruker pumpen du har.

Lenke til kommentar
I prosent er det en formidabel forskjell på hvor lett det er og pumpe vannet i gjennom 1/2" vs 3/8" ...

Japp.

 

Motståndet i slangarna halveras när man går från 10 till 12 mm.

(Omvänt proportionellt mot radien^4.)

 

Motståndet i övriga komponenter är troligtvis större...

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...