Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny stasjonær data, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat fått min nye pc i deler, men sliter med å få bilde.

 

Jeg får grønt lys på hovedkortet, PSU vifte sviver, HDD/SSD sviver, CD-Rom sviver, men får ikke gang på GPU vifta og heller ikke signal.

 

Har prøvd å feilsøke via intern høyttaler (beep), men hverken med alt tilkoblet, delvis tilkoblet, eller alt frakoblet får jeg lyd. Det kan virke som en kortslutning, for vifta på GPUen nykker såvidt til et lite millisekund idet jeg starter maskinen.

 

Har prøvd forskjellige PCI utganger og både HDMI og VGA på kortet.

Hadde også et nettverkskort tilkoblet i den andre PCI utgangen, som heller ikke starter.

 

Har jeg et gåent hovedkort?

 

Håper noen smarte hoder kan være til hjelp :)

 

Specs:

 

Asus M5A97 R2.0

Sapphire Radeon R7 240 2Gb

AMD FX 6300 Black Edition

Strømtilførsel er en 600W Cooler Master.

Kingston 120GB SSD

Seagate Barracuda 1TB HDD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R7 240 trenger ikke egen strømkabel, den får all strøm gjennom PCIe sporet.

 

Det kan være noe galt med hovedkortet, eller PSU. Jeg fikk en PSU for ikke så lenge siden som var DOA, hadde lys og alt på HK, men skjedde ikke noe mer bortsett fra at CPU viften gjorde et lite rykk og deretter alt dødt.

 

Det er jo rart at du ikke får noen feil kode fra høytaleren, det burde du ha fått hvis HK var i orden.

 

Jeg vet ikke om det vil hjelpe å oppdatere BIOS, noe du kan gjøre uten bilde da det hovedkortet har USB BIOS Flashback funksjon. Du finner hvordan man gjør dette i manualen, seksjon 2-21, side 2-12.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske hvor lang tid det tok å flashe mitt HK, men mener å huske at lyste blinket en god stund og så stoppet det.

 

I følge manualen så betyr det du sier at noe er galt med filen eller selve USB stikken. Du kan jo sjekke at filen har navn og betegnelse M5A97R20.CAP. Det kan jo være andre ting da som f. eks. noe galt med HK eller BIOS. Du kan jo prøve igjen.

Lenke til kommentar

Har prøvd det meste nå, men får fortsatt ikke ett eneste pip fra høyttaleren, bios flashback fungerer ikke. Kan problemet være at jeg med en feil bestilte en 8Gb ram brikke i stedet for 2 stk 4Gb? Det er en knapp på HK som det står MemOK på, trykker jeg på den så lyser den rødt, noe å få ut av det?

Lenke til kommentar

8 GB RAM brikke skal funke helt fint det, så lenge den er non-ECC og du setter den i spor A_2 som vel er det lyse-blå sporet nærmeste CPU sokkelen. Den skal IKKE så i det svarte sporet nærmest CPU sokkelen.

 

At MemOK lyser rødt kan være pga at brikken er feil plassert eller ikke passer for det hovedkortet. Hvilken RAM brikke er det, merke, hastighet etc?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

8 GB RAM brikke skal funke helt fint det, så lenge den er non-ECC og du setter den i spor A_2 som vel er det lyse-blå sporet nærmeste CPU sokkelen. Den skal IKKE så i det svarte sporet nærmest CPU sokkelen.

 

At MemOK lyser rødt kan være pga at brikken er feil plassert eller ikke passer for det hovedkortet. Hvilken RAM brikke er det, merke, hastighet etc?

 

MemOk lyste forresten i slot A_2 (Blå), men ikke i A_1 (Svart).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...