fredda123456 Skrevet 30. september 2014 Skrevet 30. september 2014 A) To resistorer har begge en resistans på 8 Ω. Regn ut erstatningsresistansen når vi kopler resistorene: 1: i serie 2: parallell B) En resistor har resistansen 100 Ω, en annen resistor har resistansen 820 Ω. Finn erstatningsresistansen når vi kopler resistorene: 1: i serie 2: parallell noen som kan hjelpe meg med disse? vil gjerne ha med utregning.
Han Far Skrevet 30. september 2014 Skrevet 30. september 2014 Når du kobler resistorer i serie summerer du resistansene. Når du kobler dem sammen blir resistansen 1/(summen av 1/hver resistans). Håper det hjelper.
Salvesen. Skrevet 30. september 2014 Skrevet 30. september 2014 A) To resistorer har begge en resistans på 8 Ω. Regn ut erstatningsresistansen når vi kopler resistorene: 1: i serie 2: parallell B) En resistor har resistansen 100 Ω, en annen resistor har resistansen 820 Ω. Finn erstatningsresistansen når vi kopler resistorene: 1: i serie 2: parallell noen som kan hjelpe meg med disse? vil gjerne ha med utregning. Jeg tar den første, så kan du "øve" på den andre a1: Serie, da summerer du bare altså: 8 + 8 = 16 a2: Parallell kan en bruke brudden brøk for å finne svaret: 1:(1:8+1:8)= 1:(1:4)= 4, her kan du også se en regel, om to parallelle resistorer er like er totalen halvparten av "en" enhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå