Gå til innhold

Til alle ateister


Anbefalte innlegg

Nå dummer du deg ut. Matematikken (som vi kjenner den) er oppfunnet/formulert av mennesker og vil selvfølgelig ikke endre seg. Fysiske prinsipper kan derimot endre seg (sier ikke at de nødvendigvis gjør det, men det kan vi ikke vite).

 

 

Det her er jo et superinteressant tema... Matematikken er som du sier funnet opp av mennesker. Det er et språk vi mennesker har laget og bruker dagligdags for å strukturere de inntrykkene vi opplever. Det er en måte vi bruker symboler , i vår personlig opplevelse av verden gjennom sanseinntrykk , til å tolke virkeligheten som vi selv utgjør mikroskopiske partikler av.

 

De grunnleggende tallene for eksempel , 1, 2 og 3 er alternative måter et sammenhengende spektrum av inntrykk kan tolkes og deles opp og struktureres. Du kan dele opp et hvilket som helst sanseinntrykk , en hvilken som helst personlig opplevelse , i et uendelig antall mulige teoretiske oppdelinger og strukturer og mønstre. Og hver av disse strukturene kan tolkes og forstås og oppfattes på et uendelig antall forskjellige måter - avhengig av hvem og hvor og hvorfor tolkningen finner sted.

 

I tillegg er det en observasjon fra menneskets hverdagsliv ( for eksempel en observasjon av måten temaer på diskusjon.no i praksis diskuteres ) at alle kategorier/begreper/ideer... uten unntak viser seg å bli oppfattet svært forskjellig av forskjellige mennesker. Dette blir tydelig hver eneste gang personer prøver å bli enige om presise allmenngyldige definisjoner. Hvis noen mener at denne observasjonen ikke stemmer : Vis så mye som et eneste eksempel på et konsept innenfor menneskelig tenkning som det finnes en klar allmenngyldig konsensus om hva betyr. Klarer du å finne en eneste ide` eller konsept eller kategori - uttrykt gjennom språket - som alle mennesker ( eller engang to mennesker ) har akkurat den samme forståelsen av hva betyr?

 

Hvis vi mennesker kan endre oss ( og alltid endrer oss ) , og hvis vår måte å forstå teoretiske størrelser kan endre seg ( og endrer seg hele tiden ) , da må vel alle deler av matematikken kunne endre seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trenger forumets mest hardbarkede ateist til å argumentere meg ned i støvlene. Høflighet og velvilje til å svare på spørsmål er et krav. Det meste kommer til å foregå på pm.

 

Om du tør.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk orker å diskutere dette. Allerede før diskusjonen starter, har ateistene tapt, da vi alltid må bevise og støtte våre synspunkt med godkjent kilde. På den andre siden av diskusjonen finnes det ikke noen som helst form for kildekritikk - for det finnes simpelthen ingen.

 

Jeg syns genuint synd på mennesker som er født inn i en religiøs familie. Jeg er glad for min frihet til å tenke og tro hva enn jeg vil, uten å møte konsekvenser fra familie og omgangskrets.

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...