Gå til innhold

Studenthybel i Freiburg!


Star Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg var en tur i Freiburg 15. desember. Det var dårlig vær der den dagen, men ellers virket det som en fin by.

 

Blant annet de små kanalene (Bächerei, som en lokal mann kalte dem) setter et trivelig preg på byen. Jeg gikk opp på Schlossberg og helt opp i tårnet på fjellet, der det blåste rimelig kraftig.

 

Ellers var byen og julemarkedet fulle av franskmenn eller sveitsere. To av dem kastet seg nærmest over meg på togstasjonen og spurte "Parlez vous français?" Jeg visste at jeg antakelig ikke kunne hjelpe dem med noe som helst, så jeg svarte "Non". Men det brydde de seg ikke om. De brettet ut et digert kart, pekte og sa "C'est Freiburg? Nous allons à Danemark". Jeg var nødt til å svare "Je ne sais pas quel train" og gå.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg var en tur i Freiburg 15. desember. Det var dårlig vær der den dagen, men ellers virket det som en fin by.

 

Blant annet de små kanalene (Bächerei, som en lokal mann kalte dem) setter et trivelig preg på byen. Jeg gikk opp på Schlossberg og helt opp i tårnet på fjellet, der det blåste rimelig kraftig.

 

Ellers var byen og julemarkedet fulle av franskmenn eller sveitsere. To av dem kastet seg nærmest over meg på togstasjonen og spurte "Parlez vous français?" Jeg visste at jeg antakelig ikke kunne hjelpe dem med noe som helst, så jeg svarte "Non". Men det brydde de seg ikke om. De brettet ut et digert kart, pekte og sa "C'est Freiburg? Nous allons à Danemark". Jeg var nødt til å svare "Je ne sais pas quel train" og gå.

 

Du skulle sagt fra! Jeg hadde gitt deg en tour. :')

 

Med de små kanalene tenker du da på de små bekkene i gatene? Bächle? Litt søtt med ungene som løper opp og ned bekkene med små lekebåter av tre i snøre.

 

Var for øvrig også oppå Schlossberg, men tårnet var den gangen under vedlikehold. Har ikke vært der siden. Franskmenn er det gruelig mange av her. Er ikke helt begeistrert over dem for å være helt ærlig. Ikke spesielt interessert i å vike for å slippe folk frem, pripne fruer på trikken samt folk som slår seg ned i bokhandelen for å lese bøker (foran reolene så folk ikke kommer til). :')

 

Hva gjorde du har nede uansett? :O

Lenke til kommentar

Jeg var bare på en liten dagstur for å se litt. Mellom eksamnene mine i Mannheim, fant jeg ut at jeg kunne sette av litt tid til en siste tur før juleferien. Både Basel og Freiburg ligger 90 minutter unna. Da jeg slo opp byene på wikitravel, virket sistnevnte mest spennende, så da valgte jeg den. Jeg fikk ikke med meg noen andre, men jeg dro alene og var der i noen timer.

 

Når jeg slår dem opp, ser jeg at de heter Bächle. Men da jeg gikk langs dem og sto over dem og tok bilder, stoppet en gammel mann og spurte "Wissen Sie, was das genannt ist?" og jeg er sikker på at han kalte bekken "Bä(s)cherei".

 

Og ja, franskmenn er tydelig frekkere enn tyskere. Det merket jeg også da jeg var i Strasbourg. På julemarkedene i Tyskland smilte og hilset de menneskene som jobbet i bodene. I Strasbourg virket det som de ikke engang ville vedkjenne seg min eksistens før jeg skulle kjøpe noe. I Bergen delte jeg også kjøkken med to franskmenn i et semester og mer skitne og hensynsløse folk har jeg vel aldri før vært borti.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...