Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

inkasso


D.S.

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Beklager hvis dette er gærnt sted, flytt hvis.

 

Men er det noen som tror/vet om det går an å sende sms med betalingsinfo og 'tilbakestille' datoen slik at det ser ut som man fikk varsel i bedre tid enn egentlig?

 

Ellers lurer jeg på. Jeg hadde 'frosset' medlemskap på et treningssenter. Fikk ikke så innmari god forklaring på hva det gikk ut på, trodde jeg kanskje var utmeldt. Når medlemsskapet ble aktivert igjen (uten at noe hint kom frem til meg) har jeg tydeligvis fått regninger til et sted jeg bodde før, deretter fikk jeg purring på sms, ganske rett etterpå fikk jeg inkasso. Har betalt regningene mine til treningssenteret og meldt meg ut, men har tydeligvis noe purregebyr utestående med inkassobyrået. Jeg regnet med at treningssenteret ville ta seg av det fordi det ikke akkurat er klart min skyld at jeg ikke fikk betalt i tide. Dessuten syntes jeg at jeg var litt grei som betalte jeg for en mnd der jeg ikke hadde vært klar over at jeg kunne trene. Det irriterer meg at jeg må forholde meg til inkassobyrået, og at jeg må betale purregebyr. Synes senteret har vært slappe med å informere, og å prøve å komme i kontakt med meg, og for ivrige på å overlate det til inkasso. Kunne bare tatt en tlf liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er din skyld at du ikke har betalt i tide, dem kan ikke gå hjem til postkassen din for å se om du fortsatt bor der. Når du flytter skal du gi beskjed til alle kreditorer med mer at du har skiftet adresse og be posten om å omadressere posten din. Du kan også få dem til å videresende dem en stund.

 

Det er ikke treningssenteret som har saken lenger, det er inkassoselskapet. så dersom det er gått til eksempelvis Lindorf eller hvem som sender fakturaer er det dem du må henvende deg til. Ikke til treningssenteret.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ikke aldeles klar over at de var mine 'kreditorer' lenger. Var en litt slumsete, muntlig avtale. Hvis man aktiverer et medlemsskap etter et halvt år, skulle tro man hadde noen rutiner med å varsle. Og at man har litt i bakhodet at folk kan ha glemt og flyttet. Og som sagt, det finnes telefon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva pokker er et 'frosset' medlemsskap ?

 

Nå benytter ikke helsestudio så jeg kan ikke noe om det, men for meg høres hele prinsippet ut som en scam. Er dette liksom et "tilbud" for folk som skal reise bort ei stund eller noe, slik at svettestudioet unngår at folk melder seg helt ut ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hva pokker er et 'frosset' medlemsskap ?

 

Nå benytter ikke helsestudio så jeg kan ikke noe om det, men for meg høres hele prinsippet ut som en scam. Er dette liksom et "tilbud" for folk som skal reise bort ei stund eller noe, slik at svettestudioet unngår at folk melder seg helt ut ?

Ja. En periode der du fryser medlemskapet uten å betale - for eksempel ved sykdom. De fleste treningssentere har 1 års bindingstid - så greit å kunne fryse medlemskapet dersom du skulle bli syk, så slipper du å betale en grei slump hver mnd selv om du ikke har muligheten til å trene - bare fordi du har bindigstid.

Lenke til kommentar

Hva pokker er et 'frosset' medlemsskap ?

 

Nå benytter ikke helsestudio så jeg kan ikke noe om det, men for meg høres hele prinsippet ut som en scam. Er dette liksom et "tilbud" for folk som skal reise bort ei stund eller noe, slik at svettestudioet unngår at folk melder seg helt ut ?

Frosset medlemsskap kan være veldig fint for medlemmer. Jeg trener for eksempel på et treningssenter hvor jeg studerer. Hvis jeg skal hjem til mitt hjemsted en månede på sommeren for eksempel, så slipper jeg å betale for en månede. Vil ikke akkurat kalle det scam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du satte medlemskapet på vent. Skrev du under en slags kontrakt? Eventuelt når du meldte deg inn? Da står det høyst sannsynlig i denne kontrakten at du bare kan fryse medlemskapet for en gitt periode.
Hvis du gjorde dette, og ikke har meldt ifra selv om adresseendringen, har treningssenteret alt på det rene. :)

Lenke til kommentar

Frosset medlemsskap - jeg hadde ikke bindingstid lenger, jeg regner med at fordelen for meg bare var at hvis jeg skulle begynne igjen ville jeg slippe å melde meg opp for et helt år igjen.

Det hele ble litt dårlig forklart tror jeg - jeg ville si opp, men av en eller annen grunn var det 'så vanskelig over telefonen', men 'hei, jeg kan fryse medlemsskapet for deg'. Meg: ææh, høres stress ut, jeg er ikke så veldig organisert, kommer til å glemme', han: 'null ulemper forbundet med det, bare noe vi gjør for å være greie mot old timers'. What the heck, hvis alt skal være så jævlig vanskelig får jeg bare ta det. Eller hvem vet hvordan samtalen gikk, det er mer enn et halvt år siden.

Lite senter som ellers virka avslappa og greie, jeg var vel naiv da.

Lenke til kommentar

La oss si at ett treningssenter har 500 medlemmer og du har 1 medlemskap.

 

Hvem anser du det som mest sannsynlig at har oppfølgningsansvar og kontroll over sitt eget medlemskap?

 

Tja. Det er de som har det som jobb, og lettere å lage rutiner når man forholder seg til flere. En liten notis når man har satt i gang et medlemsskap, hvor vanskelig, med dagens teknologi. Men whatever.

Lenke til kommentar

Når du satte medlemskapet på vent. Skrev du under en slags kontrakt? Eventuelt når du meldte deg inn? Da står det høyst sannsynlig i denne kontrakten at du bare kan fryse medlemskapet for en gitt periode.

Hvis du gjorde dette, og ikke har meldt ifra selv om adresseendringen, har treningssenteret alt på det rene. :)

 

Nei, ingen kontrakt, alt muntlig over tlf

Lenke til kommentar

De kunne sikkert gjort ditt og datt, men til slutt er det du som sitter med skjegget postkassa.

Men virker ikke på meg som du akkurat har lagt særlig energi i å si opp, og du har tydeligvis sagt ja til frysing uten å hverken vite hva det er, eller spurt hva det er.

 

Nei, jeg har virkelig ingen sympati

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg hijacker tråden din, TS. Jeg har også spørsmål om purringer og inkasso. Fikk purring på ikke betalt regning for en uke siden, og purringen var sendt ut dagen etter at regningen var betalt. Det stod at om jeg allerede hadde betalt kunne jeg se bort i fra purringen, så betyr det da at jeg ikke trenger betale purregebyret? Det stod også at det blir oversendt inkasso i begynnelsen av oktober om jeg ikke betaler snarest.

 

Virker som om kreditor ikke er helt superorganisert tbh.. Før jeg ingikk avtale med dem sa de at første regning ville ha forfall 15. september. Jeg får så e-post om ny faktura ca. 8. september og regnet med at dette var faktura for første månedsperiode (august). Logger meg inn på medlemsområdet 15. september for å betale og finner ut at jeg har to ubetalte fakturaer, den ene med forfall 26. august (for augustperioden) og den andre med forfall 20. september (for septemberperioden). I tillegg var første faktura (som jeg ikke fikk beskjed om var kommet) på et større beløp enn det som hadde blitt avtalt, så jeg betalte ikke den dagen i påvente av å få avklart dette med kreditor. Betalte begge fakturaer in full 18. september, da de var lite villige til å diskutere summen.

 

22. september fikk jeg da purringen, som var sendt den 19. september. Idk. Jeg har ikke gjort noe med den siden jeg vet at jeg har betalt...

Lenke til kommentar

 

La oss si at ett treningssenter har 500 medlemmer og du har 1 medlemskap.

 

Hvem anser du det som mest sannsynlig at har oppfølgningsansvar og kontroll over sitt eget medlemskap?

 

Tja. Det er de som har det som jobb, og lettere å lage rutiner når man forholder seg til flere. En liten notis når man har satt i gang et medlemsskap, hvor vanskelig, med dagens teknologi. Men whatever.

 

 

Jeg vil påpeke at sike senter omtrent livnærer seg på de kundene som 'aldri er der' så det ville vært meget dårlig strategisk og kontankte alle som ikke er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...