Gå til innhold

Vondt i ankler ved løping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skotøy er viktig! Du må ha sko som er tilpasset deg - tenker da på pronasjon, plattfot osv - samt tilpasset fotens bredde og bakkens underlag. Du løper eksempelvis ikke på asfalt med Five-finger.

Videre har det jo en del å si om du ikke har trent på en stund, er overvektig osv.

Kan anbefale stabiliseringstrening med balansebrett og/eller ball for å trene opp muskulaturen rundt ankler og knær.

Lenke til kommentar

Skotøy er viktig! Du må ha sko som er tilpasset deg - tenker da på pronasjon, plattfot osv - samt tilpasset fotens bredde og bakkens underlag. Du løper eksempelvis ikke på asfalt med Five-finger.

Videre har det jo en del å si om du ikke har trent på en stund, er overvektig osv.

Kan anbefale stabiliseringstrening med balansebrett og/eller ball for å trene opp muskulaturen rundt ankler og knær.

Har ikke platfot og har lav BMI så kanskje det skyldes pronasjon? Hva er Five-finger som du nevner? Og hvor anbefaler du meg å få tak i sko? Et sted de har peiling

Endret av Bluehorse
Lenke til kommentar

Type Vibram - nakensko - sko uten såle - Google it ;)

Aner ikke hvor du bor i landet, men Löpelabbet har jeg god erfaring med. Likevel, en kunnskapsrik ansatt kan gjøre en god jobb, uavhengig av arbeidssted. Prøv nærmeste sportsbutikk og forhør deg der - enten har de peiling og du får gode sko, eller så sier du pent "takk for hjelpen" og går et annet sted.

Lenke til kommentar

Type Vibram - nakensko - sko uten såle - Google it ;)

Aner ikke hvor du bor i landet, men Löpelabbet har jeg god erfaring med. Likevel, en kunnskapsrik ansatt kan gjøre en god jobb, uavhengig av arbeidssted. Prøv nærmeste sportsbutikk og forhør deg der - enten har de peiling og du får gode sko, eller så sier du pent "takk for hjelpen" og går et annet sted.

OK Fivefingers er offisielt det sykeste jeg har sett hahah.. Takker for tips;-)

Lenke til kommentar

Neida, de er konge de - dog på mykt underlag, eller dyre tredemøller (type Woodway). Har selv brukt de en del, men anbefaler å ha de stående på gulvet i dusjen etter en økt i ny og ne - da de har en tendens til å lukte som gamle gymsokker om de ikke blir jevnlig vasket.

Edit: Også er de ekstremt effektive på alle muskelgruppene i bena - spesielt legg og bakside lår - da du "tvinges" til å løpe mer på tærne.

Endret av joneug
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har samme problemet jeg når jeg nå jogger rimelig langt på asfalt og ensformig underlag.

 

Har du mulighet, så ta en tur på grusunderlag og se om dette bedrer tilstanden.

 

Jeg har tidligere syklet "mye" ( for meg i hvert fall) og da hadde jeg ikke vonde legger etter joggeturene mine.

 

Så det kan være lurt å variere litt treningen.

 

Sist uke jogga jeg hjemover og kjente det veldig godt i høgreleggen. Tok da å hoppa ut i gresset ved siden av fortauet og da forsvant smerten umiddelbart, så for meg er det noe som "skjer" på asfalten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...