Gå til innhold

Innkjøp av Stereo anlegg (lydplanke?)


Anbefalte innlegg

Hei. har endeligg fått kjøpt meg leilighet og drømmer meg litt vekk om hvordan TV stuen blir. Jeg er veldig glad i god lyd, men har absolutt null peil når det kommer til hva jeg burde kjøpe eller hvor mye penger jeg burde legge i det.

 

Jeg er ute etter et stereo anlegg som gir god lyd for pengene. God lyd er mye viktigere en høyt volum. Bruksområdet blir Mest musikk og noe film.

 

Når det kommer til pris er jeg ikke helt sikker på hvor mye penger jeg burde legge i det. men helst ikke mere enn 5-6 tusen for både reciver og høyttaler.

Gjerne mindre hvis det er mulig.

 

Jeg vil gjerne ha en grei reciver jeg kan koble alt gjennom. Gjerne en jeg kan streeme innhold fra PC til tv over nettet med også. Her vet jeg ikke hva jeg burde gå for men fant denne på komplett: https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr535-receiver/816467

 

Når det kommer til høyttalere er jeg egentlig helt blank. I utganspunket tror jeg noen kompakte høyttalere som kan stå ved siden av TVen hadde passet.

Men dersom man får mye bedre lyd for pengene er jeg også åpen for noen pene gulvhøyttaler også. Hvis det er mulig vil jeg gjerne ha bassen innebygget i høyttalerne. Jeg har også vurdert lydplanke men her aner jeg ikke hva fordelene/ulepene er og om det hadde vært fornuftig.

 

Dersom dere trenger oe mer info er det bare å spørre. jeg har som sagt ingen peil om hvor jeg burde begynne engang.

 

Jeg ønsker i utgangspunktet å bestille alt fra komplett.no hvis det lar seg gjøre.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noen planer eller ønsker om surround, ville jeg kjøpt noe annet enn den Onkyo'en. Du betaler for en hel del funksjoner du ikke bruker.

 

Hvis musikk er viktigere enn film, ville jeg heller ikke anbefale lydplanke, fordi du går glipp av stereoperspektivet. Kan du strekke deg til 7000, ville jeg gått for denne.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei. har endeligg fått kjøpt meg leilighet og drømmer meg litt vekk om hvordan TV stuen blir. Jeg er veldig glad i god lyd, men har absolutt null peil når det kommer til hva jeg burde kjøpe eller hvor mye penger jeg burde legge i det.

 

Jeg er ute etter et stereo anlegg som gir god lyd for pengene. God lyd er mye viktigere en høyt volum. Bruksområdet blir Mest musikk og noe film.

 

Når det kommer til pris er jeg ikke helt sikker på hvor mye penger jeg burde legge i det. men helst ikke mere enn 5-6 tusen for både reciver og høyttaler.

Gjerne mindre hvis det er mulig.

 

Jeg vil gjerne ha en grei reciver jeg kan koble alt gjennom. Gjerne en jeg kan streeme innhold fra PC til tv over nettet med også. Her vet jeg ikke hva jeg burde gå for men fant denne på komplett: https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr535-receiver/816467

 

Når det kommer til høyttalere er jeg egentlig helt blank. I utganspunket tror jeg noen kompakte høyttalere som kan stå ved siden av TVen hadde passet.

Men dersom man får mye bedre lyd for pengene er jeg også åpen for noen pene gulvhøyttaler også. Hvis det er mulig vil jeg gjerne ha bassen innebygget i høyttalerne. Jeg har også vurdert lydplanke men her aner jeg ikke hva fordelene/ulepene er og om det hadde vært fornuftig.

 

Dersom dere trenger oe mer info er det bare å spørre. jeg har som sagt ingen peil om hvor jeg burde begynne engang.

 

Jeg ønsker i utgangspunktet å bestille alt fra komplett.no hvis det lar seg gjøre.

 

 

Hvis du virkelig vil ha god lyd bør du legge i godt over 15 000 kr mener jeg... det er her morroa begynner å starte.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips. Pakken du linket the_last_nick_left virket interessant.

den prisen kan gå men hadde håpet veldig på noen rimeligere alternativer også.

Har man forresten mulighet å kjøre alt av tilkoblinger gjennom forsterkeren på det settet, slik på som reciveren?

 

15 000 er langt utenfor mitt budsjett. Trodde egentlig en fikk god lyd for en langt billigere penge også....

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips. Pakken du linket the_last_nick_left virket interessant.

den prisen kan gå men hadde håpet veldig på noen rimeligere alternativer også.

Har man forresten mulighet å kjøre alt av tilkoblinger gjennom forsterkeren på det settet, slik på som reciveren?

 

15 000 er langt utenfor mitt budsjett. Trodde egentlig en fikk god lyd for en langt billigere penge også....

 

Du får så klart helt akseptabel lyd for godt under 10 000 kr men ikke mer enn det heller... vil du ha en "lydopplevelse" bør du langt over, helst godt over 15 000 kr også. Det høres kanskje mye ut men det du får igjen er ikke lite det heller.

 

Tenk å kunne sette på musikk, omtrent samme hvilken type sette seg ned i godstolen og bare la musikken strømme mot deg. På SKIKKELIG anlegg glemmer du alt om lydkvalitet for når den virkelig er der nyter du bare øyebilkket som omtrent gir deg frysninger hver eneste gang. Til og med musikk du ikke drømmer om at du egentlig vil høre på gir deg ett stort WOW.

 

Det er der musikk endelig begynner å låte som det skal!!!

 

De beste anleggene i klassen rundt 15 000 kr skal klare å hinte om slik kvalitet men godt under den summen får du ok lyd på det beste.

Lenke til kommentar

Vil absolutt støtte anbefalingen fra lastnickleft, det er helt ok pakke med god lydkvalitet og fullt utbyggbar med sub etc etter hvert.

Skal du under 5000 blir det enten brukt eller pakkene fra f.eks Samsung og LG med søylehøyttalere/minihøyttalere som låter greit nok på film, men guffent til musikk.

Lenke til kommentar

Vil du ha god lyd trenger du et stereopar og en god forsterker, ikke en lydplanke. Pakken som ble lenket til over er et meget godt utgangspunkt.

 

http://www.hifiklubben.no/Products/nad-d3020-dali-zensor-3-stereoanlegg-71884/

 

Vil du ha et enda rimeligere anlegg kan jeg anbefale Argon 6355 og Argon DA2 v2.

 

Å sammenligne dette med anlegg i mid-end klassen er bare tull, men det er mye lyd for pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og takk for tilbakemeldinger. Var innom Hifi klubben i dag og hørte på anlegget du anefalte the_last_nick_left og synes den låt veldig bra. Ble også vist denne:: http://www.hifiklubben.no/Products/dali-ikon-1-mk2-kompakt-hoyttaler-29186/

Og ble veldig imponert over lyden av disse. Merket ogå ganske stor forskjell mellom den stereo forsterkeren og en hjemmekino reciver i samme prisklasse.

 

Jeg ble også anbefalt en sub til anlegget: http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub840-subwoofer-31727/

 

Ble ganske imponert over hvor mye forskjell den gjorde.

 

Men med disse endringene blir jo prisen en del høyere. ente på rett over 10k med kabler og alt.

Er det noen andre anbefalinger eller noe mer jeg burde tenke på i denne prisklassen?

 

Og lurer litt på om jeg bare kan bruke en chromecast rett i tv og dermed kjører feks nettradio og streame rett fra pc gjennom tv og så til reciver. Vil lyden tape seg noe særlig ved å kjøres gjennom tven?

 

Sikkert en del rare spørsmål her men kan svært lite og setter stor pris på all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...