Gå til innhold

Jesus sa: Sannheten skal frigjøre dere


Fjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fascinerende. Men jeg tror ikke sånne ting som fakta og rasjonalitet kommer til å overbevise de innbitte fanatikerne uansett. Dog tror jeg det står noe i reglene om at man ikke skal starte tråden som bare er videoklipp, så burde nok forklare litt grundigere med egne ord :)

 

Edit: Jeg liker forresten at du starter diskusjontråder og får litt liv her i denne forumdelen!

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Veldig fascinerende. Men jeg tror ikke sånne ting som fakta og rasjonalitet kommer til å overbevise de innbitte fanatikerne uansett. Dog tror jeg det står noe i reglene om at man ikke skal starte tråden som bare er videoklipp, så burde nok forklare litt grundigere med egne ord :)

 

Edit: Jeg liker forresten at du starter diskusjontråder og får litt liv her i denne forumdelen!

Takk. Ja, virker kanskje litt lite. Men er på en måte litt overrasket over hvorfor dette ikke enda blir lært i undervisning. Ved tanke på at religiøsitet ikke vil søke sannheten av hva fakta sier. Så jeg bare synes dette er banebrytende og vil på en måte føre til at folk vil vite sannheten for hva den er, å ikke hva religiøse vrangforestillinger vil hen.

 

Så bibelen kan være bra litteratur, det er ikke det. Men når man ser på historisk fakta. Det er der sannheten på en måte ligger :)

 

Om det er en ting jeg har lært. Så syntes de folka bare synd på seg selv og sin kanaanittiske fortid og ville legge skjul på det ved og oppdikte en fortelling om Abraham, Moses og Josva for å skape en egen identitet. Som er bare myter. Men er bra at fakta funker slik av utgravninger og dokumentasjoner og fakta ^_^

 

"By the rivers of Babylon, there we sat down, yea, we wept, when we remembered Zion. How shall we sing the LORD'S song in a strange land?"

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva du mener, Fjell. Det er interessant å se hvor man har fokus i RLE-faget. Man kan se på kompetansemålene til faget, som er det som avgjør hva som undervises i fagene.

 

De kompetansemålene som kanskje er aktuelle er vel følgende:

  • drøfte ulike syn på Bibelen
  • innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange kristne
  • presentere eksempler på religionskritikk fra ulike livssynstradisjoner
  • samtale om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter
  • reflektere over forholdet mellom religion, livssyn og vitenskap
Men tingen er at det er opp til lærerne på skolen å tolke disse kompetansemålene. Det er ingenting i kompetansemålene som sier at man må vise til hvordan historiske og vitenskapelige fakta ikke passer med religioner.

 

Selvfølgelig, man finner høyst ateistiske RLE-lærere som neppe har stort til overs for religion, men samtidig så finner man også RLE-lærere som har intensjoner om å forkynne sin tro.

 

Mener man at historisk kunnskap om religionens troverdighet skal inn så må det gjøres eksplisitt i RLE-faget. Selv ønsker jeg meg en drastisk endring i faget, med mye større fokus på filosofi og rasjonell tenking. Gjerne med psykologi, og fokus på hva som gjør at vi utvikler religiøse tilbøyeligheter.

 

Jeg ønsker meg ikke et eksplisitt religionskritisk fag, men et fag som fokuserer på forståelse av religion som fenomen, og filosofi/psykologi.

Lenke til kommentar

Interesangt tema du bringte opp. Jeg ville foreslått og hatt to grener for det. Selv om noen kan kanskje tenkte at det virker klussete. Men bare et forslag iallfall.

 

- Historie RLE (Arkeologiske funn, dokumentasjoner for opprinnelsen (Riktig tidslinje for folkeslag, hvor de dro, hva de gjorde osv, hvordan de levde i de videre årene, og hva som konkluderte. Eks "Israelere var opprinnelig kanaanitter, religionen Jødedommen startet som religion etter babylonske eksilet, da Toraen ble ferdig skrevet)

 

- Tro og Myter RLE (kultur, myter, fortellinger, åndeliv)

 

Men jeg har blitt ganske fornøyd uansett om dette har blitt som undervisning. Så kan man faktisk få den historiske sannheten om opphavet.

 

Et forslag iallfall ^^

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

Spørsmålet da er jo hvordan man ønsker å bruke tiden på skolen. Sånn som det er nå er det satt av rundt en klokketime i uken til RLE. Det er ikke spesielt mye, men for min del ville jeg heller prioritert mer tid på matematikk og naturfag.

 

Grunnen til at jeg ønsker filosofi, kritisk tenking og lignende er at det kan legge fokus på hvordan man tar fornuftige avgjørelser og avgjør hva som er mest troverdig. Det kan anvendes på mange områder, blant annet religion. Men også på slik som alternativ medisin og annet humbug.

Lenke til kommentar

Kanskje man kunne hatt sånn dags eller uke skifte innenfor timeplanen der RLE er satt.

 

Mandag uke 1

"Historisk RLE"

Mandag uke 2

"Tro og Myter RLE"

 

Eller så kan man simpelten bare blande dem sammen i ett. Om det funker bedre.

 

Men er absolutt enig. Det viktigste er at man lærer det som er viktig for å komme seg videre. Matte, Naturfag, geografi, historie, norsk og engelsk osv.

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

Si meg... hva mener du burde være målet med RLE-faget?

 

Å dele det opp sånn annenhver uke vil ødelegge for en eventuell kontinuitet i faget, og det ville ødelagt for lærerne sin uavhengighet ved å tre det nedover sånn ovenfra.

Bare noen forslag. Jeg krever ikke å være en ekspert på lærer undervisning, eller hvordan de skal være organisert eller fortelle de som liker å lære om hvilke metoder de skal bruke.

Lenke til kommentar

Bare noen forslag. Jeg krever ikke å være en ekspert på lærer undervisning, eller hvordan de skal være organisert eller fortelle de som liker å lære om hvilke metoder de skal bruke.

For all del, jeg er ingen ekspert selv. Men generelt selv så syns jeg det er en greit å starte med å finne ut hva man ønsker å oppnå, og så prøve å finne ut hvordan man best mulig kan oppnå det målet.

Lenke til kommentar

Ser at dette er mest en diskusjon om RLE faget. Likevel, trådstarter, kan du utdype hva videoen faktisk sier og beviser?

Jeg er ikke for å diskutere skrivefeil i noens argumenter, men den videoen klarte jeg rett og slett ikke forstå da språket var mer som en dårlig versjon av "google translate"....

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Ser at dette er mest en diskusjon om RLE faget. Likevel, trådstarter, kan du utdype hva videoen faktisk sier og beviser?

 

Jeg er ikke for å diskutere skrivefeil i noens argumenter, men den videoen klarte jeg rett og slett ikke forstå da språket var mer som en dårlig versjon av "google translate"....

Det videoen sier er at israelere var originalt sett kanaanitter og ikke en utside gruppe som abrahamiske religionen skal få personer til å tro. Dette er dekket av arkeologiske funn og dokumentasjoner. Så spørsmålet er hvorfor vil Israelere lage opp en fortelling der Josva dreper kanaanitter og innvaderer Israel. Sannsynligvis for å få en ny identitet. Fordi de sannsynligvis skamte seg over sin hedenske fortid.

 

Om du google "Gamle Israel Historie" eller noe.

https://snl.no/Det_gamle_Israel

Vil anbefale kilder som SNL eller Wikipedia så vil du finne det. Du kan også se på de dokumentarene her om du vil, om du har tida, ganske bra laget.

http://youtu.be/mjPLJTAbk64

http://youtu.be/h1nSRmsb4uM

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

Så du har sittet på gutterommet å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden .. ;)

 

i did it on the tube ..

 

  • Så du har sittet på fjelltoppen å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..
  • Så du har sittet i et tempel å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..
  • Så du har sittet på kirkebenken å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..

Ser ingen grunn til å diskriminere mot gutterommet. Det rommet har hvertfall informasjon i form av internett :p

Lenke til kommentar

Indeed it will :lol: Fundamentet på alle abrahamittiske religionene er knust til bunns om dette går i historie undervisning. Arkeologer og dokumentasjoner, vi takker deg.

 

Når du lager en slik PowerPoint presentasjon, er det vanlig med kildehenvisninger. Venter du virkelig at seerne, blindt, skal akseptere dine påstander?

 

Så, to spørsmål til tema:

"Dersom kanaanitter og israelitter er de samme, hva så?"

" Hvilken betydning har dette for Islam?"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så du har sittet på gutterommet å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden .. ;)

 

i did it on the tube ..

 

  • Så du har sittet på fjelltoppen å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..
  • Så du har sittet i et tempel å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..
  • Så du har sittet på kirkebenken å funnet alle svar, og alle er de absolutt riktige og sanne - du verden du verden ..

Ser ingen grunn til å diskriminere mot gutterommet. Det rommet har hvertfall informasjon i form av internett :p

 

 

Jeg kan sitte, stå, gå og ligge akkurat hvor som helst, men det kommer aldri til å fjerne min ignoranse - så, peace out, we're all fucked beyond recognition .. ;)

 

Men siden du er i det humørfylte hjørnet, kan du få en morsom og utviklende utfordring:

 

Ta deg helt fri fra "alt" i morgen. Stå opp kl 0600, og finne deg bra sted å sitte, litt rom for å gå frem og tilbake, og kanskje en ledig sofa for å ligge nedpå (forbudt å sove), hvis du føler for det. Så stopper du tankestrømmen, og holder deg stille, helt til midnatt. Hvis du klarer den enkle oppgaven, så kan vi snakkes på mandag, og da tror jeg du har fått litt mer "knowing", så kan du etterhvert begynne å sanke på biter av "knowing", og før du vet ordet av det, har du skikkelig våknet opp

 

altså, ingen distraksjoner (tv, slimetube, radio, tlf, folk og fe osv: kun deg og dine kostelige tanker, som du kanskje tror er så veldig viktige og sanne

 

go morn go morn, hyggelig å se "meg" .. :closedeyes:

 

men jeg tror ikke du er tøff nok, du kommer sikkert til å pingle ut .. :p

Lenke til kommentar

 

Ser at dette er mest en diskusjon om RLE faget. Likevel, trådstarter, kan du utdype hva videoen faktisk sier og beviser?

 

Jeg er ikke for å diskutere skrivefeil i noens argumenter, men den videoen klarte jeg rett og slett ikke forstå da språket var mer som en dårlig versjon av "google translate"....

Det videoen sier er at israelere var originalt sett kanaanitter og ikke en utside gruppe som abrahamiske religionen skal få personer til å tro. Dette er dekket av arkeologiske funn og dokumentasjoner. Så spørsmålet er hvorfor vil Israelere lage opp en fortelling der Josva dreper kanaanitter og innvaderer Israel. Sannsynligvis for å få en ny identitet. Fordi de sannsynligvis skamte seg over sin hedenske fortid.

 

Om du google "Gamle Israel Historie" eller noe.

https://snl.no/Det_gamle_Israel

Vil anbefale kilder som SNL eller Wikipedia så vil du finne det. Du kan også se på de dokumentarene her om du vil, om du har tida, ganske bra laget.

http://youtu.be/mjPLJTAbk64

http://youtu.be/h1nSRmsb4uM

 

Skal sjekke det litt ut, har ikke hørt denne påstanden før, så creds for å finne et (orginalt?) diskusjonsområde :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.........som du kanskje tror er så veldig viktige og sanne

 

Meh, jeg går som regel ut ifra at jeg alltid i en viss grad tar feil eller i det minste kan være det. Det finnes ingen absolutte sannheter, og jeg innbiller meg ikke at jeg er den som vil finne noen. Sånn bortsett fra at det er en sannhet at jeg er for lat til å ligge stille en hel dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...