Gå til innhold

"Bleeder" motstand - Strømforskyning


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bygget noen enkle uregulerte strømforskyninger til audio forsterker. Men jeg har aldri tenkt på å sette inn en motstand, for å lade ut kondensatorene. Såkalte blødere, coolt navn.

Ser at enkelte setter inn en på hver rail, og noen setter en på hver kondis.

Noen her som kan kaste litt lys over saken? Erfaringer? Blir det varmt?

 

Har da 4x8600Uf totalt. (2x8600) på hver rail.

Spenninga ligger på 35V eller likeretting.

 

Ser at jeg har noen litt store motstander som er oppgitt til 4w, og er på 1K.

Siden disse er på 1K, vil det ta litt lang tid å lade ut kondisene, om jeg kjører en på hver rail, men akseptabel tid med 1 på hver kondis. (10v etter 10sek)

Mulig jeg bør ta 2 motstander i paralell, slik at jeg får 500ohm istede, og halvert tiden ytterligere. (5sek på hver kondis ned til 10v)

Ikke testet noe enda, kun teori.

Vil dette påvirke kondensatorene på noen måte negativt, "slitasje", rippel?

Eller bør jeg kjøpe noen andre motstander.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noen grunn til å ha veldig lav ohm verdi her, det fører jo bare til masse varme og ekstra last for strømforskyningen, noe du ikke ønsker.

 

Grunnen til å ha disse mostandene er jo at det skal være trykt å jobbe med forsterkeren/reparere den senere. Jeg ville valgt en litt stor motstand, og heller klistret på en lappe hvor det står f.eks. ikke åpne chassiet før minst en time har gått etter at en trakk ut stikkkontakten eller noe slikt.

Hvis du bruker formelen R*C*5 for antall sekunder utladning så har du nesten full utladning. Siden andre ting i forsterkeren også trekker strøm vil det i realiteten være raskere. Jeg vil anta en mostand mellom 10k og 100K er OK. Du vil da ikke ha stort av et varmeproblem, men må vente litt før du kan skru opp forsterkeren om du skal være på den trygge siden.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har bygget noen enkle uregulerte strømforskyninger til audio forsterker. Men jeg har aldri tenkt på å sette inn en motstand, for å lade ut kondensatorene. Såkalte blødere, coolt navn.

Ser at enkelte setter inn en på hver rail, og noen setter en på hver kondis.

Noen her som kan kaste litt lys over saken? Erfaringer? Blir det varmt?

 

Har da 4x8600Uf totalt. (2x8600) på hver rail.

Spenninga ligger på 35V eller likeretting.

 

Ser at jeg har noen litt store motstander som er oppgitt til 4w, og er på 1K.

Siden disse er på 1K, vil det ta litt lang tid å lade ut kondisene, om jeg kjører en på hver rail, men akseptabel tid med 1 på hver kondis. (10v etter 10sek)

Mulig jeg bør ta 2 motstander i paralell, slik at jeg får 500ohm istede, og halvert tiden ytterligere. (5sek på hver kondis ned til 10v)

Ikke testet noe enda, kun teori.

Vil dette påvirke kondensatorene på noen måte negativt, "slitasje", rippel?

Eller bør jeg kjøpe noen andre motstander.

For kondensatorene sin del, så er mindre strøm det ønskelige, altså høyere motstand. Motstandene vil jo bare bli en ekstra last i tillegg til forsterkeren.

Rippelen blir litt større med høyere strøm/last (linær med strømtrekket), og også her vil en større motstand være en fordel.

 

Men siden vi snakker om to stykk på 1K så blir det ca 2W totalt (gitt at vi snakker om 35V på hver rail, altså +/- 35V?). Med andre ord, ingenting i forhold til lasten og hva kondensatoren klarer. Regulatoren vil uansett glatte ut Ripplen, og 2W ekstra er ingenting.

 

Hadde du doblet antallet motstanden, så blir det fortsatt minimalt.

 

Eneste grunnen til at du ønsker de der overhode er jo for å kunne utføre service på systemet. Ser ikke hvorfor du skal endre på det du alelrede har. Bare noen sekunder/minutts tid er da ingenting. Og siden de er ratet til 4W (motstandene altså), så blir de nok heller ikke nevneverdige varme.

 

Kort sagt:

Ser ikke hvorfor du skal endre oppsettet, men om du ønsker lavere service-tid, så hvorfor ikke slenge inn to til... Vil ikke utgjøre noe særlig. Men koster naturligvis i ekstra strømforbruk.

 

Synes selv 1-10k (2-0,2 W) virker både effektivt men samtidig rask nok utlading til at man kan kjøre service på systemet innen rimelig kort tid.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...