Gå til innhold

Ny 46" eller større, maks 15 000, streaming og film


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenkte å kjøpe ny TV, og trenger litt starthjelp, siden jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Kan noen hjelpe meg?

Her er detaljene:

Størrelse:
46" eller større. Sitter ca 3,5m fra TV'n.
Prisklasse:
Maks 15 000 kr.
Bruksområde:
Streaming og bildedeling via Apple-TV og filmer på bluray.
Kanskje den skal brukes litt til kabeltv (Get e.l.) senere.
Kanskje playstation/xbox senere.
Spesifikasjoner:
LED. Vet ikke forskjellen på LED-LCD og IPS-LED.
3D og kurvet skjerm bryr jeg meg ikke noe særlig om.
Trenger minst 3 HDMI-utganger, og TV-lyden er ikke så viktig, siden jeg skal bruke forsterker til lyd.
TVn skal kobles til en forsterker for surroundlyd (via optisk kabel), en Blu-ray spiller (via HDMI) og en Apple-TV (via HDMI).
Planlegger å styre alt med en universal fjernkontroll (Logitech Harmony).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke enten IPS eller LED, en IPS skjerm er som oftest LED... tror det er kun LED på markedet nå bortset fra OLED. LED er ihvertfall dominerende...

 

 

Kan du strekke deg til 20 000 kr vil jeg anbefale en 55" OLED.

 

Kan du vente 1-2 år vil jeg anbefale 4K OLED.

 

Har du lyst på 4K OLED men ikke kan vente vil jeg anbefale en TV i 5000 kr klassen for så å kjøpe 4K OLED senere.

Lenke til kommentar

Det er ikke enten IPS eller LED, en IPS skjerm er som oftest LED... tror det er kun LED på markedet nå bortset fra OLED. LED er ihvertfall dominerende...

 

 

Kan du strekke deg til 20 000 kr vil jeg anbefale en 55" OLED.

 

Kan du vente 1-2 år vil jeg anbefale 4K OLED.

 

Har du lyst på 4K OLED men ikke kan vente vil jeg anbefale en TV i 5000 kr klassen for så å kjøpe 4K OLED senere.

 

Hehe, skjønner du er litt gira på OLED :)

Hva er det som er så spesielt med OLED vs LED?

Det virker som det er to typer LED-skjermer på markedet nå, IPS-LED og LCD-LED. Hva er forskjellen?

Burde jeg går for IPS?

Lenke til kommentar

Huh? Her er det begrepsfeil hos begge. Jeg føler for å klare opp.

 

La oss starte med begynnelsen. Pr i dag på markedet så finnes det 3 grunntyper TVer. Plasma, LCD og OLED.

 

Plasma er den klassiske filmskjermen, med bra sortinivå og naturlige farger. Men trekker mye strøm, og vanskelig å få høy oppløsning på + et par begrensninger på størrelser.

 

LCD er hovedgruppen skjermer i dag. Alt du ser heter LED-TV er faktisk LCD-tver. LCD er skjermtypen, liquid crystal display. For å få bilde her må du lyse opp skjermen via et lys bak selve panelet. Dette ble før gjort av lysstoffrør, men for 5 år siden begynte man å bruke LED-lysdioder langs rammen på tven istedetfor lysstoffrør bak tven. Dette gjorde tven mye tynnere, og begrepet LED-TV eller LED-LCD ble født.

 

Innenfor LCD-teknologien finnes det 3 måter å lage et LCD-panel på. TN, VA og IPS. TN = Raskest panel, best responstid, men blassere farger og lav innsynsvinkel. Mye brukt i spillskjermer til PC o.l. VA = Best innsynsvinkel og meget god fargegjengivelse, men dårlig responstid og trøbbel med hastighet og lagg. IPS = Dyrest, men skal kombinere både god responstid med utrolig bra fargegjengivelse og innsynsvinkel.

 

IPS-paneler er i LCD-verden det som gir best bildekvalitet i dag, derfor får du det ofte spesifisert at det er en IPS-skjerm :-).

 

OLED = Noe helt annet, og det som helt klart vil gi det beste bildet på sikt grunnet teknologien. OLED står for Organic Light Emitting Diode, og dette betyr at istedetfor at du har et panel med baklys som må lyse opp, så er det selve pixelen som lyser! Dette gjør at sorte områder nå er 100% sorte hele veien, og du får unike muligheter til høy kontrast og bra fargegjengivelse :-). Dette er fremtiden innenfor skjermer, og fortsatt veldig dyrt i innkjøp.

 

Er dere med? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Huh? Her er det begrepsfeil hos begge. Jeg føler for å klare opp.

 

La oss starte med begynnelsen. Pr i dag på markedet så finnes det 3 grunntyper TVer. Plasma, LCD og OLED.

 

Plasma er den klassiske filmskjermen, med bra sortinivå og naturlige farger. Men trekker mye strøm, og vanskelig å få høy oppløsning på + et par begrensninger på størrelser.

 

LCD er hovedgruppen skjermer i dag. Alt du ser heter LED-TV er faktisk LCD-tver. LCD er skjermtypen, liquid crystal display. For å få bilde her må du lyse opp skjermen via et lys bak selve panelet. Dette ble før gjort av lysstoffrør, men for 5 år siden begynte man å bruke LED-lysdioder langs rammen på tven istedetfor lysstoffrør bak tven. Dette gjorde tven mye tynnere, og begrepet LED-TV eller LED-LCD ble født.

 

Innenfor LCD-teknologien finnes det 3 måter å lage et LCD-panel på. TN, VA og IPS. TN = Raskest panel, best responstid, men blassere farger og lav innsynsvinkel. Mye brukt i spillskjermer til PC o.l. VA = Best innsynsvinkel og meget god fargegjengivelse, men dårlig responstid og trøbbel med hastighet og lagg. IPS = Dyrest, men skal kombinere både god responstid med utrolig bra fargegjengivelse og innsynsvinkel.

 

IPS-paneler er i LCD-verden det som gir best bildekvalitet i dag, derfor får du det ofte spesifisert at det er en IPS-skjerm :-).

 

OLED = Noe helt annet, og det som helt klart vil gi det beste bildet på sikt grunnet teknologien. OLED står for Organic Light Emitting Diode, og dette betyr at istedetfor at du har et panel med baklys som må lyse opp, så er det selve pixelen som lyser! Dette gjør at sorte områder nå er 100% sorte hele veien, og du får unike muligheter til høy kontrast og bra fargegjengivelse :-). Dette er fremtiden innenfor skjermer, og fortsatt veldig dyrt i innkjøp.

 

Er dere med? :)

 

I tillegg har OLED kapasitet til å blir ekstremt hurtige... så etterslep på en fremtidig OLED vil være totalt fraværende for menneskelige øyer.

Lenke til kommentar

Har vurdert denne jeg også. Vanskelig å finne mye info om den. Var innom lefdal og sjekket den ut, han som jobbet der mente at det ikke var gunstig med kun 50Hz på en så stor TV, men at det var en kurant budsjett-modell. Den som stod utstilt hadde elendige inn-signaler, så umulig å vurdere den ut ifra det.

Lenke til kommentar

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KDL55W805BBN/sony-55-3d-smart-led-tv-kdl-55w805bbn

 

Den er super. Hopper veldig opp og ned i pris, har sett den nede i 8495kr. Elkjøp og Lefdal har den ofte på Prispresser-salg på søndager. Veldig bra bilde på den, sort er sort og grønt fotballgress ser faktisk grønt ut.

 

Den 60-tommern du linket til har ifølge endel utenlandske sider 100Hz på panelet. http://tvexp.com/reviews/Sony_Bravia_KDL-60W605B-tv-review

Men kan være at de refererer til "ekte" kontra oppskalert 100Hz

Lenke til kommentar

Den 805-modellen du linker til ser ut til å være meget god ja, tror jeg kommer til å gå for den. Test i lyd og bilde her: http://www.lydogbilde.no/test/sony-kdl50w805bbn-2. Hvis man må betale 10k for denne, så er det samtidig fristende med en 55x85 isteden som fortiden kan kjøpes til 14.5k.

 

Ganske sikker på at 60-tommeren bare har 50 "ekte" Hz, stod dette på spec-listen på Lefdal. Hadde vært interessant å sett en ordentlig test av denne. I diverse forum antydes det at denne modellen har samme panel og minst like god bildekvalitet som w8-serien,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...