Gå til innhold

[Løst] Hvordan sette opp hjemmeserver med remote login til GUI (Ubuntu) ?


Areyan

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha forsøkt på egenhånd i flere dager nå kom jeg til den konklusjonen at det helt sikkert er lurere å spørre om hjelp, og forhåpentligvis få svar fra noen med peiling.

 

Det har seg nemlig slik at jeg har bestemt meg for å sette opp en relativt enkel hjemmeserver med Ubuntu 14.04. Jeg har brukt Ubuntu mer eller mindre daglig hjemme i et par år nå, og er dermed ikke helt fremmed til Linux. Så det meste har vært rimelig grei skuring å sette opp og konfigurere, på tross av at jeg ikke har prøvd meg så veldig på akkurat dette med hjemmeservere før.

 

Jeg har allerede satt opp og konfigurert for SSH, og der er det ingen problemer. Selv om terminal-grensesnitt er vel og bra, og teoretisk dekker alle administrative behov, er det visse situasjoner hvor, jeg personlig mener, GUI er å foretrekke. Særlig når det er slik jeg er vant til å bruke en rekke funksjoner i OS-et fra før av.

 

Og det er når man blander inn GUI at det begynner å bli komplisert, på tross av at jeg bevisst valgte å installere vanlig desktop-versjon av Ubuntu, isteden for server, nettop med tanke på dette.

 

Det jeg har fått til så langt er vanlig ukryptert desktop-sharing, både via VNC og RDP, men kun når jeg allerede er logget in lokalt på hjemmeserveren med en GUI-session kjørende. Siden jeg helst vil at hjemmeserveren skal kunne putre å gå for seg selv uten å måtte være tilkoblet mus, tastatur og skjerm, og restartes som nødvendig, er det jo ikke akkurat helt optimalt å måtte logge inn lokalt på "vanlig" måte hver gang. Da forsvinner jo litt av poenget.

 

Det jeg gjerne vil oppnå er å kunne koble til hjemmeserveren, fra en hvilken som helst annen pc i huset, tilsvarende slik jeg ville logget meg på lokalt. Da uten å måtte være logget inn med noen bruker fra før av på hjemmeserveren. Eller i alle fall en noenlunde tilsvarende løsning. Så lenge jeg ikke behøver å måtte koble til mus, tastatur og skjerm og logge meg inn lokalt i tide og utide for å kunne få opp remote desktop på en anne maskin, må jeg si meg fornøyd.

 

Videre har det å tråle nettet etter løsninger så langt ikke bært noen gode fukter. Det meste av tutorials og guider der ute jeg har klart å finne er enten spesifikt rettet mot eldre versjoner av Ubuntu, ofte helt tilbake til 8.04, eller til og med tidligere i enkelte tilfeller. Eller så baserer de seg i en eller annen instans på utdatert, og dermed nå, på en eller annen måte, trøblete programvare.

 

Nå har dette vært en skikkelig hodepine for meg i flere dager, så all hjelp settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tid til å skrive så mye, men har du sett på VNC? Det høres ut som om det skal dekke kravene dine.

Skriver at jeg allerede har tuklet med VNC, og RDP for den saks skyld, men har kun fått det til å funke når jeg er logget in lokalt på hjemmeserveren med en allerede kjørende GUI-session.

Det jeg prøver på er å få til dette eller noe tilsvarende, men uten å måtte ha en lokal innlogging med en allerede kjørende GUI-session på hjemmeserveren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

VNC-Service, husker jeg innstallerte COD MW2 server med Wine på Ubuntu Server 12, denne krevde desktop for å kjøre. VNC ble løsningen, alt ble kjørt remote fra lokalnett, evnt over internett.

Lenke til kommentar

Ok, først beklager jeg om jeg ikke har svart på enkelte forslag dere har kommet med. Har rett og slett ikke hatt tid til å logge inn her å lese eller svare på et par dager nå.

Men har nå løst problemet mitt, sånn passe i alle fall, og tenkte jeg skulle forklare sånn noenlunde hvordan jeg gjorde det.

Installerte VNC-serveren x11vnc. Valgte denne serveren basert på brukererfaringer der ute på nettet som påstår at den er relativt enkel å bruke samtidig som den har mer enn nok konfigurasjonmuligheter.

Manualen er i hvertfall ganske lang og veldig detaljert, alle options blir forklart godt nok til at, jeg i alle fall, greit kunne forstå hva de var til og hvordan de skulle brukes.

Så da logget jeg inn på hjemmeserveren via SSH, startet x11vnc via terminalen, og det funket som forventet når jeg koblet til med VNC-klienten fra den vanlige maskinen min.

Godt fornøyd plugget jeg så ut alle kabler som hører til skjerm osv, restartet og prøvde igjen for å være sikker på at alt funket nå også.
Og skuffelse.
Moderne linux-varianter starter ikke noen GUI-session hvis de ikke finner noen skjerm, fant jeg ut etter en runde på google.

Videre valgte jeg derfor å undersøke mulighetene for å starte en GUI-session gjennom VNC-serveren. For det skal visstnok la seg gjøre med x11vnc, og andre VNC-servere dor den saks skyld, om nødvendig, slik jeg forsto det etter en liten runde til på google og en titt til på den lange manualen. Dette klarte jeg likevel ikke å finne ut av, så hvis noen som kan dette bedre enn meg er dere velkomne til å dele deres erfaring.

Isteden valgte jeg derfor å følge denne tutorialen for å lage en slags virtuell skjerm og dermed "lure" maskinen til å starte GUI. Noe som umiddelbart fungerte etter hensikten.

 

Problemet lot seg derfor enkelt løse med litt kjapp redigering av xorg.conf.

Noe jeg nå i etterpåklokskap selvfølgelig burde tenkt på tidligere...

Til slutt vil jeg bare legge inn en liten notis om sikkerhet og VNC for de som ikke er klar over det.

VNC har ikke noe innebygget sikkerhet utover at det er mulig å sette opp et innloggingspassord for at ikke alle og enhver skal kunne få tilgang til skrivebordet. Dette passordet sendes desverre uten noen form for kryptering, i likhet med all annen trafikk over VNC, slik jeg har forstått det. Så det er lurt å benytte seg av en SSH-tunnel sammen med VNC for å pakke det hele inn i litt kryptering. De fleste VNC-klienter har en eller annen setting for dette.

 

For de som da lurer på hvorfor jeg bruker VNC på tross av sikkerhetsrisikoene så er det i hovedsak fordi det er den linux-native metoden for å gjøre dette, og også åpent og fritt osv.

 

Men takk alle sammen for forslag :)

Endret av Areyan
Lenke til kommentar

Steg for steg (kortversjonen) blir det da:

1. Installer x11nvc (eller en annen VNC-server om du vil) på din linux server. Installer også en SSH-server f.eks openssh-server, for det kommer du til å trenge uansett.

2. Konfigurer disse slik som du vil. Følg manualer eller søk på nettet dersom du trenger det. Her skal det strengt tatt ikke være så mye som er nødvendig å gjøre dersom du ikke installerer på en spesiell måte eller noe slikt.

 

2.a (Valgfritt) F.eks. kan du jo legge inn VNC-serveren i et init-script eller konfigurere den som, eller i sammenheng med, en daemon (service) for å kjøre i bakgrunnen etter oppstart, for å slippe å logge inn via SSH og starte den før du kan bruke VNC-klienten.

Bare merk deg sikkerhetsproblemene knyttet til VNC jeg har nevnt på slutten av inlegget over.

3. Gjør slik som i denne tutorialen for å sørge for at GUI starter selv ved fravær av fysisk skjerm.

 

4. Det skal da ikke være noen problemer med å koble til den kjørende GUI-sessionen på linux-serveren din via en VNC-klient.

 

Bare husk å bruk -auth guess med x11vnc for å få den til å lete opp og bruke GUI-sessionen som allerede kjører.

 

Edit: skriveleif + litt ekstra

Endret av Areyan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...