Gå til innhold

Morsom, klassisk pianomusikk


moby_duck

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som pianolærer, og har blant andre en elev på 17 år som liker sanger som er morsomme og med litt fart i. Vi har spilt en del film- og popmusikk tidligere. Jeg har lyst til at han prøver litt klassisk også, men det er viktig at det ikke blir kjedelig. Sist uke begynte vi med "Clowns" (op. 39, nr. 20) fra Kabalevsky, og den tror jeg falt i smak. Noen som kan anbefale tilsvarende musikk? Har vurdert noe fra Mozart, men tror det kan bli litt vanskelig. Han har spilt piano i ett år, men har spilt gitar tidligere og er svært musikalsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte umiddelbart på Alvedans/Elfentanz av Grieg, (op. 12, nr. 4). Kort, hurtig og morsom både å spille og høre på.

 

Elles har Grieg laget noen mer tekniske stykker i samme stil, kan nevne Småtroll (op. 71, nr. 3) og Trolltog (op. 54, nr. 3).

 

Kan for øvrig anbefale Leszek Mozdzers "Chopin Impressions" dersom du eller eleven er interessert i jazz. Platen består av improvisasjoner over utvalgte Chopin-stykker, nydelig musikk. Tviler på det finnes transkripsjoner av dette, men kan være interessant å høre hvordan en kan improvisere med utgangspunkt i klassisk musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...