Gå til innhold

Anbefalte innlegg

post-158640-0-54234600-1410177002_thumb.jpgØnsker å forbedre min laserdetektor for fuglefoto. Problemet er at når solen står rett mot lasermottakeren så klarer ikke mottakeren å oppdage at laserstrålen brytes (mottakeren jammes ned av solstrålene).

 

Planen er at det nå skal sendes en 12V pulserende driftsspenning ut til laseren og dersom lasermottakeren/inngangen mottar en pulserende strøm så skal det ikke skje noe. Om en fugel blokkerer laserstrålen slik at inngangen går lav, så skal jeg ha en triggepuls ut på utgang 2 (til kameraet). Dersom sollyset jammer ned mottakeren slik at inngangen blir liggende vedvarende lav, så skal jeg ha en feilmeldingspuls ut på utgang 3.

 

Er litt usikker på om dette enklest løses med 2-3 stk. NE555 eller med bruk av en Arduino UNO. Uansett så klarer jeg ikke å se hvordan et eventuelt sketch da bør skrives.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Nå kjenner ikke jeg til akkurat den sensoren der, men det er veldig vanlig at slike sensorer allerede bruker et modulert lys for å unngå påvirkning fra omgivelseslys.

Mulig dette ikke er på denne sensoren, siden den er veldig rimelig.

Skal man lage et slikt modulert signal med en dekoder på mottagersiden, krever jo det litt greier.

Finnes en del ferdige kretser basert på 38kHz som vanligvis brukes til IR-fjernstyring som kanskje kan brukes. Du kan ikke bruke en ferdig mottakerkrets, siden disse reagerer på IR-lys, men mulig det finnes noe filterkretser som kan kobles til lasermottakeren.

 

Men uansett tror jeg du må finne ut om den sender/mottaker du har i dag allerede er modulert eller ikke.

Og du har vel kanskje prøvd å skjerme sender/mottaker fysisk? Med et rør eller lignende rundt for å skjerme mot lys. Vil bli mye mere retningsfølsom da, men vil fungere med mindre lyset kommer helt parallelt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...