Gå til innhold

[Løst] Valg av Stereo Forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått over til Stereo, og dermed så trenger jeg en Stereo Forsterker. Men jeg har ikke så mye "peiling" på Stereo-Forsterkere så lurte på noen tips her.. Jeg er ute etter en Forsterker som jeg kan koble til på internett å kan bruke f.eks Spotify, så da tenkte jeg på en Onkyo TX-8050B men jeg har også vært inne på Hifiklubben og sett, der har de en Cambridge Azur 651A men er usikker på om den har noe nettverksfunksjoner? Og evt hvem av disse to er best på lyd..


Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nettverksfunksjonene du er ute etter er det ingen gode stereoforsterkere som har. Kun receivere, men de kan ikke måle seg med forsterkere rent lydmessig.

 

Jeg vil anbefale deg en løsning der du har en stereoforsterker med en nettverkstreamer tilkoblet. Dette er en vesentlig bedre løsning rent lydmessig. Jeg sjekket begge onkyo sine stereoreceivere, og det er sørgelige greier.

 

Cambridge forsterkeren du har sett på er god lydmessig, men ikke den sterkeste. Det vil si at du må passe på at høyttalerene den skal drive ikke er tungdrevne. Spør gjerne her.

 

Jeg kan fint anbefale den sammen med en Bluesound Node, Sonos Connect eller Heos Link.

Lenke til kommentar

Har du TV eller annen skjerm i nærheten, så ville jeg heller kjøpt en micro-PC som NUC som du kobler til forsterkeren. Da har du mulighet til Spotify, WIMP, youtube og alt annet, samt at du får alle funksjonene og mye lettere å søke opp nye sanger på rappen. (i steden for å gjøre det via en trasig fjernkontroll som tar flere minutter). Eller kjøre slikt via et nettbrett.

 

Så kan du heller finne en skikkelig forsterker og/eller reciever ++ om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

De nettverksfunksjonene du er ute etter er det ingen gode stereoforsterkere som har. Kun receivere, men de kan ikke måle seg med forsterkere rent lydmessig.

 

Jeg vil anbefale deg en løsning der du har en stereoforsterker med en nettverkstreamer tilkoblet. Dette er en vesentlig bedre løsning rent lydmessig. Jeg sjekket begge onkyo sine stereoreceivere, og det er sørgelige greier.

 

Cambridge forsterkeren du har sett på er god lydmessig, men ikke den sterkeste. Det vil si at du må passe på at høyttalerene den skal drive ikke er tungdrevne. Spør gjerne her.

 

Jeg kan fint anbefale den sammen med en Bluesound Node, Sonos Connect eller Heos Link.

Så med andre ord så anbefaler du ikke Onkyo TX-8050B? Høytallerne mine består av XTZ 99.36 Mk1. Problemet er bare at jeg ikke har mer en 4000 kroner å bruke på en Forsterker akkurat nå.

Lenke til kommentar

Ville du heller anbefalt en Marantz SR5008 Receiver? Jeg har hørt fra en på Hifiklubben at hvis man skal ha "samme" lyd fra en Receiver som på en Stereo Forsterker må man opp i en prisklasse av 40 - 50000 kroner.

Problemet med recivere er at jo mer penger du legger i de, jo flere kanaler, funksjoner og innganger/utganger følger med. Så om du legger i 5000kr eller 15 000kr, så vil ofte ikke nødvendigvis stereo-effekten og kvaliteten øke noe særlig. Det kan nok derfor stemme at du må veldig høyt opp i pris for å matche en grei effektforsterker. Men til gjengjeld så vil ikke en reciever i 40K klassen erstatte bare EN effektforsterker, men 5-7 stykk, da slike recievere gjerne har 11-13 kanaler. For ikke å snakke om en skikkelig DAC og mye annet utstyr som du sannsyneligvis ikke trenger.

 

Om du ønsker mest mulig lyd av stereo-utgangen så er en dedikert forsterker du ønsker. Og trenger man ekstra utganger og funksjoner, så kjøper man en passende og "rimelig" reciever, for deretter kjøre pre-out.

Lenke til kommentar

 

Ville du heller anbefalt en Marantz SR5008 Receiver? Jeg har hørt fra en på Hifiklubben at hvis man skal ha "samme" lyd fra en Receiver som på en Stereo Forsterker må man opp i en prisklasse av 40 - 50000 kroner.

Problemet med recivere er at jo mer penger du legger i de, jo flere kanaler, funksjoner og innganger/utganger følger med. Så om du legger i 5000kr eller 15 000kr, så vil ofte ikke nødvendigvis stereo-effekten og kvaliteten øke noe særlig. Det kan nok derfor stemme at du må veldig høyt opp i pris for å matche en grei effektforsterker. Men til gjengjeld så vil ikke en reciever i 40K klassen erstatte bare EN effektforsterker, men 5-7 stykk, da slike recievere gjerne har 11-13 kanaler. For ikke å snakke om en skikkelig DAC og mye annet utstyr som du sannsyneligvis ikke trenger.

 

Om du ønsker mest mulig lyd av stereo-utgangen så er en dedikert forsterker du ønsker. Og trenger man ekstra utganger og funksjoner, så kjøper man en passende og "rimelig" reciever, for deretter kjøre pre-out.

 

Etter mye om og men så bestemte jeg meg for å bestille meg en Marantz SR5008 Receiver som var på salg og heller oppgradere med en Emotiva effekt en annen dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...