Gå til innhold

"Black Hawk" - High end vannkjøling, modding, 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig, du skal vite jeg drømmer om å vannkjøle mine 290x.

De støyer mer en 15 780ti som står i samme rom.

Snakker vinkelkutter-lyd, langt over hvilken som helst støvsuger.

 

Er hele kjølepakken på utsiden av kabinettet?

 

Hvis du har 15x 780Ti ville jeg heller vannkjølt noen av de. Men ja, R9 290X med standard kjøler låter mer enn de burde, men ytelsen er fortsatt rå. Brukte mine fire på luft i omtrent to uker før jeg fikk de under vann, med MSI Afterburner og 100% fan profile når jeg spilte, kortene kom til 94 grader celsius men uten å underclocke slik at jeg fikk spilt spill på maks settings på 4K. Nå vet ikke jeg hvor mange kort du har, men hvis du bare har to anbefaler jeg deg å kjøpe ett til for 4K spilling, da det er "entry level" for 4K spilling. To R9 290X med litt overclock holder greit på 4K, men det er ikke noe å hoppe i taket av.

 

Har bøyd til ei akrylplate på 60x100x0,4 cm, borret hull til 2x 480, 2x 240 og 2x120, samt tanken. Denne gjør at radiatorene har stått vertikalt med vifter på "baksiden" i pull. Har for så vidt fungert greit, helt til den ene radiatoren tok kvelden. Har i tillegg brukt MO-RA3 420 LT sammenkoblet med dette selvlagde stativet. All vannkjøling (bortsett fra vannblokker) er eksternt, ja.

Lenke til kommentar

290x er designet for å ligge på 95C uansett bruk under load.

Det skal hele tiden klokke seg opp til det når den temp derav sinuskurve i hz på gpuene.

På vann vil den ikke se slike hastigheter, men 95C er helt topp på 290x, da er alt som det skal.

 

Venter på 3-4 980 før jeg setter på vann i en magnum STH10 fra caselabs.

Noe utstyr du vil fraråde? Skal bruke harde akrylrør.

Har du system for tapping og fylling?

 

Kjører rog swift-skjermen så ikke 4K

Men på gpuene mine bruker jeg de til folding så de er i load 100% 24/7 /365 /...

Luft. luft.luft på de, skal vannkløle TG 2015-foldeshow-off-riggen.

Endret av War
Lenke til kommentar

290x er designet for å ligge på 95C uansett bruk under load.

Det skal hele tiden klokke seg opp til det når den temp derav sinuskurve i hz på gpuene.

På vann vil den ikke se slike hastigheter, men 95C er helt topp på 290x, da er alt som det skal.

 

Venter på 3-4 980 før jeg setter på vann i en magnum STH10 fra caselabs.

Noe utstyr du vil fraråde? Skal bruke harde akrylrør.

Har du system for tapping og fylling?

 

Kjører rog swift-skjermen så ikke 4K

Men på gpuene mine bruker jeg de til folding så de er i load 100% 24/7 /365 /...

Luft. luft.luft på de, skal vannkløle TG 2015-foldeshow-off-riggen.

 

Hmm, tja, tviler nå egentlig litt på at R9 290X liker seg bedre på 95C enn 51C som mine kjører på da men ... og overclocking nytter jo ikke med original kjøleløsning, i alle fall ikke om du bruker original termisk pasta og termiske puter.

 

Jeg har utstyrt kortene mine og mosfet-block med Fujipoly Ultra Extreme (17 W/mk), de dyreste og beste termiske putene man får tak i (koster 17 dollar for en "stripe" på 15x100 mm), jeg kjøpte både 0,5 mm og 1,0 mm og det fungerer helt greit.

 

Vil ikke oppnå hvilke hastigheter på vann? Vann er bedre i alle tilfeller når det gjelder kjøling og overclocking/overvolting av skjermkort, skjønte ikke helt hva du mente med hastigheter, om det var turtall på viftene eller faktisk hz. Pt1/pt3 modded Asus bios og overvolt på de kortene så kan man få seg noen heftige clocker på vann som man bare kan glemme på luft.

 

Noe utstyr jeg vil fraråde? Vell, først av alt hvis du har RIVBE så skal du IKKE kjøpe monoblocken, ikke ferdigutviklet spør du meg, kjøpte den først, men det endte med at jeg sendte den tilbake og kjøpte de "normale" blokkene (mosfet og chipset separat). Vil vel fraråde en del bruk av farget kjølevæske, har brukt EK-Blood Red (EK-coolant skal visst være noe av det verste med tanke på rester av farge i vannblokker, fittings, radiatorer og slanger), det er også påvist at etter flere måneders bruk blir det liggende igjen rester inne i vannblokker som i noen tilfeller har ødelagt de. Jeg brukte det kun i 3-4 uker før jeg byttet det ut. Har også "dårlig" erfaring med Mayhems Tharsis Aurora Red, for det første er den svindyr og den legger igjen MYE farge i rør/slanger, fittings, radiatorer, vannblokker etc. (Noe dritt å vaske ut igjen).

Når det kommer til akrylrør har jeg lite erfaring, jeg prøvde meg på et par bøyer, men det ble med det, gikk over til kobber-rør i stedet og skal aldri tilbake til akryl-rør, synes nickel-fargen er mye penere også bruker jeg ikke farget væske lenger. Når du bygger loop så må/burde du passe på å ikke sette 45/90-graders svivler under stort press i en eller annen retning da de ofte lekker (har skjedd med nipler som har vist seg å være tette i etterkant). Korte (1-2 mm) forlengere uten o-ringer er bortkastede penger, og sist men ikke minst, ikke sløs bort penger på 45/90-graders svivler fra Bitspower, kjøp heller EK-PSC fittings (helt like bare uten Bitspower-logoen) koster halvparten gjør de også. Skal du bruke akryl-rør/harde rør vil jeg i alle fall råde deg til å kjøpe Bitspower Multi-Link Adaptere da disse er rålekre og ikke alt for overpriset (i alle fall ikke på Techbay.no). Vil fraråde all kjøp fra DigitalImpuls da de sjelden har saker og ting på lager, elendig kundeservice og ekstremt dyre i forhold til Techbay.no, som skaffer deg det aller meste hvis du spør etter det.

Har nå akkurat fått en negativ erfaring med EK-XTX-serien av radiatorer også, den ene jeg hadde sprang plutselig lekk og jeg måtte rive ned hele loopen og kjøpe ny radiator, så det blir den siste EK-radiatoren jeg kjøpte.

 

Vil også gjøre deg oppmerksom på at Swiftech sine PWM-splittere ikke fungerer på Corsair sine vifter, da må du i tillegg ha noen 7V-adaptere slik at viftene kjører på 7V istedet for 12V. Ellers så må du bare ta deg god tid når du jobber med harde rør, hvis de ikke er 100% er det veldig lett for at det lekker.

 

CaseLabs STH10, ja, det er svære greier, koster shorta også. Har du byggelogg med den kassa og det oppsettet som skal inni den? :)

Lenke til kommentar

Takk for tips, vi er to som skal bygge en hver, kun kjøpt inn en haug av ax 1500i-psuer og lagt kabinetter i bestilling så langt.

Sitter å sjekker markedet VS hva som vil være ute innen mars 2015.

Kjipt å kjøpe inn 16 minnebrikker i DDR4 nå VS de gode som kommer til å komme neste 4-5-6 mnd.

Skal ha i Areca ARC-1883IX-24 - 28port med 14 SSD i raid 0

Hater farge, åpne cpu-kjøleren og ut-hullet var 100% tett av blå seig masse.

Kanskje metall er vegen å gå.

Byggelogg kommer fra oss begge.

 

Med 290X mente jeg at 95C er helt normalt da den hele tiden vil klokke seg dit om den kan.

Kjøper man et kort med bedre kjøler så ligger den på 95 uansett, bare raskere klokket.

Må nesten ha vann for å tvinge temp ned ja.

 

Liker ikke amd på luft, med 3 i en kasse så merker man fort de 150w de totalt bruker mer en nvidias 780ti.

Lenke til kommentar

Takk for tips, vi er to som skal bygge en hver, kun kjøpt inn en haug av ax 1500i-psuer og lagt kabinetter i bestilling så langt.

Sitter å sjekker markedet VS hva som vil være ute innen mars 2015.

Kjipt å kjøpe inn 16 minnebrikker i DDR4 nå VS de gode som kommer til å komme neste 4-5-6 mnd.

Skal ha i Areca ARC-1883IX-24 - 28port med 14 SSD i raid 0

Hater farge, åpne cpu-kjøleren og ut-hullet var 100% tett av blå seig masse.

Kanskje metall er vegen å gå.

Byggelogg kommer fra oss begge.

 

Med 290X mente jeg at 95C er helt normalt da den hele tiden vil klokke seg dit om den kan.

Kjøper man et kort med bedre kjøler så ligger den på 95 uansett, bare raskere klokket.

Må nesten ha vann for å tvinge temp ned ja.

 

Liker ikke amd på luft, med 3 i en kasse så merker man fort de 150w de totalt bruker mer en nvidias 780ti.

 

Det høres ut som om du kan dine saker, men kjøpt en haug av ax1500i, til hva da? Overvoltet Gtx Titan's da eller? Har du 3000 watt strømforsyning til sammen skal du ha vill overclock på alt av komponenter og mye vannkjøling (mer enn du får plass til i Sth10), om ikke strømforsyningene er til riggen med alle de skjermkortene da ....

 

Mine kort clocket ikke høyere med 100% fan speed, med ett kort sank tempen til rundt 85 grader, men det var alt.

Lenke til kommentar

Da ligger den nok på maks av hva den klarer.Űbermode-bios ga meg 2% boost.
Kommer ikke til å trenge all watten, vet ikke hva 980 kommer til å trekke, men lavere en 780ti er vel trenden.
Kan bare ha 3 gpuer ellers ingen raidkort.
Skal sjekke ut vannkjølingsbutikken du nevner, nekter å ha lekasje.
Her snakker vi 100 koplinger ekstra, en demontering = kast
En montering pr oring.

Får se hvordan kablene rekker, psu har 20x sata og vil trenge kanskje 30 på ssd/disker. Bare passe på at boot-hw står på psu1.
Isåfall kan de monteres 2 forskjellige av 4 mulige steder i kassa for å få kablene pent.

Er jo bare en fordel db og effektmessig at de ligger på 50% last ^^

 

Får vi benchmarktester av riggen også? Vanntemp ol?

Hvilket vann brukte du?

Endret av War
Lenke til kommentar

Da ligger den nok på maks av hva den klarer.Űbermode-bios ga meg 2% boost.

Kommer ikke til å trenge all watten, vet ikke hva 980 kommer til å trekke, men lavere en 780ti er vel trenden.

Kan bare ha 3 gpuer ellers ingen raidkort.

Skal sjekke ut vannkjølingsbutikken du nevner, nekter å ha lekasje.

Her snakker vi 100 koplinger ekstra, en demontering = kast

En montering pr oring.

 

Får se hvordan kablene rekker, psu har 20x sata og vil trenge kanskje 30 på ssd/disker. Bare passe på at boot-hw står på psu1.

Isåfall kan de monteres 2 forskjellige av 4 mulige steder i kassa for å få kablene pent.

Er jo bare en fordel db og effektmessig at de ligger på 50% last ^^

 

Får vi benchmarktester av riggen også? Vanntemp ol?

Hvilket vann brukte du?

 

Tja, bruker uber-mode jeg også, men kan ikke si at jeg hadde noe forskjellig core- eller memoryclock fra standard.

Det du sier om en demontering = kast er jo bare bortkastet, men gjør som du vil. Det samme gjelder det med o-ringene, som ikke slites ut med en gang, men som sagt, har du lyst har du lov. ;)

 

980, da mener du Maxwell? Aha, tja, leste et sted at de trolig vil yte omtrent likt som GTX 780Ti, håper jo selvsagt at det ikke stemmer, men jeg skal beholde mine fire R9 290X uansett.

 

Benchmarks kommer nok når jeg finner ut av hvilke minnebrikker jeg skal bruke og når den "nye" CPUen kommer. Vanntemperatur blir det ingen måling av da jeg ikke har noen temperatur-sensorer inne i loopen.

I denne loopen har jeg kun brukt destillert vann fra Techbay.no, som jeg vil fortsette med å bruke også.

Lenke til kommentar

Har fuktet oringene ved montering og demontert 1-2-3-4 ganger på forskjellige og sett på de.

Skulle bare en gang til så var de for deformet til å brukes igjen synes jeg da.

Takk for tips om å ikke bruke ek-radiatorer. Det jeg hadde planer om.

Har ikke bygget loopene, sitter bare å bøyer rør og fyller på med EK-vesker av forskjellige farver for å se hvordan de blir.

Skeptisk til farge i som du er med tanke på at riggen skal gå på 100% 24/7 uten stopp.

Trenger ikke en faktor til i loopen som gir potensial for blokkering ol lekasjer.

Lenke til kommentar

Har fuktet oringene ved montering og demontert 1-2-3-4 ganger på forskjellige og sett på de.

Skulle bare en gang til så var de for deformet til å brukes igjen synes jeg da.

Takk for tips om å ikke bruke ek-radiatorer. Det jeg hadde planer om.

Har ikke bygget loopene, sitter bare å bøyer rør og fyller på med EK-vesker av forskjellige farver for å se hvordan de blir.

Skeptisk til farge i som du er med tanke på at riggen skal gå på 100% 24/7 uten stopp.

Trenger ikke en faktor til i loopen som gir potensial for blokkering ol lekasjer.

 

Jeg håper for guds skyld at du sliper/pusser ned rørene i endene, slik at de er buede og ikke "rette", jeg har tatt ut copper-rør MANGE ganger (type 10+ ganger) og jeg har kun tatt én av oringene på de 16 Multi-Linkene jeg har .... hvis du tar o-ringene etter 4 ganger inn og ut med rør har du ikke slipt/pusset nok, eller så har du brukt for mye krefter på å få rørene inn i adapterene.

 

Har du drevet mye med datamaskin/vannkjølings-bygging? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Samme minne jeg har du nettopp skaffet deg, har ikke kunne klokket de da de må stå uoptimalt pga stor kjøler.

Hatt noen lekasjer? Hvor lang oppetid har du pr dag?

 

Mulig, har ikke prøvd de Corsair Dominator Platinum 2400 Mhz brikkene enda.

 

Har ikke hatt noen lekasjer annet enn en EK-XTX 240 som sprang lekk. Hvor lang oppetid, ja, nei det vet jeg ikke gitt, bruker bare denne maskinen til spilling så det er nok ikke mange timene ... 50-60 timer kanskje som den har stått på (99% av tiden idle). Har akkurat revet ned hele maskinen i påvente om at LD Cooling PC-V8 skal komme inn i varmen, sitter nå og tenker på fasekjøling i stedet for dual loops i LD Cooling PC-V8, grunnet den gode prosessoren jeg har og at det blir omtrent samme pris på dual loop som på fasekjøleren.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...