Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

 

Aha, jeg må altså manuelt stillle inn ram settings til det som står på RAMet mitt? Det gir jo faktisk mening... :omg: .

 

Apropos overclocking. Har du noen ytterligere tips før jeg setter igang? De settingsene du anbefalte er kanskje et sted å starte? Hvis jeg ikke tar helt feil har du samme hovedkort og cpu selv?;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

 

Aha, jeg må altså manuelt stillle inn ram settings til det som står på RAMet mitt? Det gir jo faktisk mening... :omg: .

 

Apropos overclocking. Har du noen ytterligere tips før jeg setter igang? De settingsene du anbefalte er kanskje et sted å starte? Hvis jeg ikke tar helt feil har du samme hovedkort og cpu selv? ;)

 

 

Et sted å starte ja.

 

Har vel samme dritten, hvis du har Rampage V. Har kanskje litt bedre ram også g.skill 3200mhz.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

 

Aha, jeg må altså manuelt stillle inn ram settings til det som står på RAMet mitt? Det gir jo faktisk mening... :omg: .

 

Apropos overclocking. Har du noen ytterligere tips før jeg setter igang? De settingsene du anbefalte er kanskje et sted å starte? Hvis jeg ikke tar helt feil har du samme hovedkort og cpu selv? ;)

 

 

Et sted å starte ja.

 

Har vel samme dritten, hvis du har Rampage V. Har kanskje litt bedre ram også g.skill 3200mhz.

 

Da har jeg startet med 100 strap, 45 multiplier, og 1.3 core voltage. Maskinen booter seg problemfritt inn i Windows, men når jeg kjører Realbench 2.2 får jeg en error på bilderenderingen. Skjermen blir så svart, før den starter igjen. Da får jeg beskjed om at skjermdriveren har sluttet å virke. Hvordan har det seg?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

 

Aha, jeg må altså manuelt stillle inn ram settings til det som står på RAMet mitt? Det gir jo faktisk mening... :omg: .

 

Apropos overclocking. Har du noen ytterligere tips før jeg setter igang? De settingsene du anbefalte er kanskje et sted å starte? Hvis jeg ikke tar helt feil har du samme hovedkort og cpu selv? ;)

 

 

Et sted å starte ja.

 

Har vel samme dritten, hvis du har Rampage V. Har kanskje litt bedre ram også g.skill 3200mhz.

 

Da har jeg startet med 100 strap, 45 multiplier, og 1.3 core voltage. Maskinen booter seg problemfritt inn i Windows, men når jeg kjører Realbench 2.2 får jeg en error på bilderenderingen. Skjermen blir så svart, før den starter igjen. Da får jeg beskjed om at skjermdriveren har sluttet å virke. Hvordan har det seg?

 

 

Last ned 3dmark, og kjør firestrike :)

 

Når skjermkortdriveren har sluttet å virke, så er det nesten alltid at man har overklokket skjermkortet for mye. Slik er det iallefall her. Hvilket skjermkort har du?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

 

Aha, jeg må altså manuelt stillle inn ram settings til det som står på RAMet mitt? Det gir jo faktisk mening... :omg: .

 

Apropos overclocking. Har du noen ytterligere tips før jeg setter igang? De settingsene du anbefalte er kanskje et sted å starte? Hvis jeg ikke tar helt feil har du samme hovedkort og cpu selv? ;)

 

 

Et sted å starte ja.

 

Har vel samme dritten, hvis du har Rampage V. Har kanskje litt bedre ram også g.skill 3200mhz.

 

Da har jeg startet med 100 strap, 45 multiplier, og 1.3 core voltage. Maskinen booter seg problemfritt inn i Windows, men når jeg kjører Realbench 2.2 får jeg en error på bilderenderingen. Skjermen blir så svart, før den starter igjen. Da får jeg beskjed om at skjermdriveren har sluttet å virke. Hvordan har det seg?

 

 

Last ned 3dmark, og kjør firestrike :)

 

Når skjermkortdriveren har sluttet å virke, så er det nesten alltid at man har overklokket skjermkortet for mye. Slik er det iallefall her. Hvilket skjermkort har du?

 

Jeg har 2x MSI GAMING gtx 980 (https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/824862)

 

Jeg skrudde ned multiplier til x44, men får fortsatt samme resultat i RealBench,:

 

"Video encoding error" og "Heavy multitasking error"

 

I bunnen av RealBench vinduet står det "Unable to properly parse system specs. Please report in RealBench forum"

 

Jeg laster ned 3Dmark nå.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg kjørt Fire Strike (normal) og jeg ender med en score på

20186

http://i.imgur.com/aipbREN.png

 

Det ser mao greit ut?

 

Da kjører jeg rammet på XMP settings neste?

 

 

Jepp :)

 

Deretter spiller du battlefield 4 multiplayer. Dette har vist seg å være en av de beste "benchmarkene" til å teste stabilitet på cpu og gpu :D Gøy er det også

 

Herlig!

Når restartet maskinen etter firestrike benchmark, fikk jeg overclocking failed error igjen, men nå har jeg stilt RAM speed til 2666mhz, og timings til 16-18-18-35 som er de timingene som står på rammet. Hvis asus support er til å stole på burde dette fjerne problemet. Jeg skrudde også multiplier på cpu tilbake på x45 og dermed 4,5ghz. Kjører en siste firestrike nå:)

Lenke til kommentar

 

 

Da har jeg kjørt Fire Strike (normal) og jeg ender med en score på

20186

http://i.imgur.com/aipbREN.png

 

Det ser mao greit ut?

 

Da kjører jeg rammet på XMP settings neste?

 

 

Jepp :)

 

Deretter spiller du battlefield 4 multiplayer. Dette har vist seg å være en av de beste "benchmarkene" til å teste stabilitet på cpu og gpu :D Gøy er det også

 

Herlig!

Når restartet maskinen etter firestrike benchmark, fikk jeg overclocking failed error igjen, men nå har jeg stilt RAM speed til 2666mhz, og timings til 16-18-18-35 som er de timingene som står på rammet. Hvis asus support er til å stole på burde dette fjerne problemet. Jeg skrudde også multiplier på cpu tilbake på x45 og dermed 4,5ghz. Kjører en siste firestrike nå :)

 

 

Hvis du får mere problemer, så får vi ta en skype en kveld ;)

 

Bare send pm om det går i stå :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Da har jeg kjørt Fire Strike (normal) og jeg ender med en score på

20186

http://i.imgur.com/aipbREN.png

 

Det ser mao greit ut?

 

Da kjører jeg rammet på XMP settings neste?

 

 

Jepp :)

 

Deretter spiller du battlefield 4 multiplayer. Dette har vist seg å være en av de beste "benchmarkene" til å teste stabilitet på cpu og gpu :D Gøy er det også

 

Herlig!

Når restartet maskinen etter firestrike benchmark, fikk jeg overclocking failed error igjen, men nå har jeg stilt RAM speed til 2666mhz, og timings til 16-18-18-35 som er de timingene som står på rammet. Hvis asus support er til å stole på burde dette fjerne problemet. Jeg skrudde også multiplier på cpu tilbake på x45 og dermed 4,5ghz. Kjører en siste firestrike nå :)

 

 

Hvis du får mere problemer, så får vi ta en skype en kveld ;)

 

Bare send pm om det går i stå :p

 

Høres bra ut!

 

Jeg fikk en error da jeg kjørte firestrike med instillingene vist over. Jeg skrudde så ned multiplier til x44 og kjørte deretter firestrike uten problemer. Denne gangen med en score på 19848. Litt lavere enn tidligere til tross for at rammet er skrudd opp (fra 2133mhz til 2666mhz). Jeg antar dog at det alltid vil være små variasjoner i resultatet og at ramhastigheten ikke har noen synlig innvirkning på firestrike.

 

Dette virker lovende! Blir spennende å teste PCen ila de neste dagene. Jeg gir tilbakemelding etter noen dagers bruk. Tusen takk for all hjelp!:)

 

 

Lenke til kommentar

Gir du CPU for lav volt vil det redusere ytelse, gir du enda lavere volt går utover stabiliteten også. Du får prøve deg frem, men aldri gjett hva cpuen tåler, les spec sheet til intel og se hvilke verdier du bør holde deg innenfor.

Noen teknologier som load line calibration øker i praksis hvor mye strøm som sendes gjennom cpuen, dette er også noe du ikke bør bruke ukritisk.

 

Ikke bli for grådig med overklokkingsresultatet så går det bra :)

Lenke til kommentar

Gir du CPU for lav volt vil det redusere ytelse, gir du enda lavere volt går utover stabiliteten også. Du får prøve deg frem, men aldri gjett hva cpuen tåler, les spec sheet til intel og se hvilke verdier du bør holde deg innenfor.

Noen teknologier som load line calibration øker i praksis hvor mye strøm som sendes gjennom cpuen, dette er også noe du ikke bør bruke ukritisk.

 

Ikke bli for grådig med overklokkingsresultatet så går det bra :)

Jeg har enda tilgode å se dårligere ytelse på en cpu med lavere spenning eller for lite. Den blir bare ustabil og krasjer Her fantaserer du nok.

Lenke til kommentar

Nei, det forekommer, derfor bør en overklokket PC med ytelseproblemer klokkes ned til stock hastighet for å se om det løser problemene.

Dette betyr at dersom cpuen får for lite volt, kan du øke ytelsen med å øke kun volt mens klokkefrekvens er den samme.

 

Jeg tror årsaken til det kan være beskyttelsesmekanismer i prosessoren som slår seg på om den oppdager uregelmessig spenning.

Lenke til kommentar

Nei, det forekommer, derfor bør en overklokket PC med ytelseproblemer klokkes ned til stock hastighet for å se om det løser problemene.

Dette betyr at dersom cpuen får for lite volt, kan du øke ytelsen med å øke kun volt mens klokkefrekvens er den samme.

 

Jeg tror årsaken til det kan være beskyttelsesmekanismer i prosessoren som slår seg på om den oppdager uregelmessig spenning.

Det har jeg aldri sett. Kanskje jeg er for ung :p
Lenke til kommentar

Off-topic som fy, men on-topic ifm UNG ...

En kompis av meg har tydeligvis bladd i gamle bilder, og sendte meg dette blinkskuddet. Her sitter undertegnede i første halvdel av 90-tallet (tipper '93), stolt med sin nye Pentium maskin. Vi snakker altså arvtageren til 486, med 4 MB integrert grafikk som ble supplert med Voodoo 2 (12 MB?). 2x ekstern brenner og greier da vøtt. Sjekk den deilige CRT'n. Fy fa** det var tider ...

 

PS: Skjønner jo at man driter seg selv ut med slike bilder, men så har jeg skuldre til å bære det. Bring on the hets. He he ..

 

 

 

bVW6Ut.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Spesielt på skjermkort så hender det at ytelsen dropper en del om den er semi-ustabil. I alle fall normalt her i gården. :p

Senest observert i går kveld. ^^ (klokket noen MHz høyere og endte opp med 1000 poeng mindre i 3Dmark)

Antar det samme vil skje om du gikk motsatt vei, og senket spenningen slik at den ble semi-ustabil.

 

Egentlig den verste formen for ustabilitet, for man blir så usikker på hva det er som skjer.

 

Hvorfor det skjer, nei det kan jeg ikke forklare. En klokkesyklus er da en klokkesyklus. Mulig det stopper litt opp når den regner feil, elns? Ja, om den ikke regner rett, så kanskje den regner "for mye", eller helt dropper en frame elns?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...