Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Aldri bruk molex på noe som trekker litt som gpu.

Kobber-skrap, formpresset med flere millimeter slark.

 

Av kabelbranner jeg har hatt er molex på topp.

 

Ikke bare må man ha 1 molex pr lane fra psu og 2x vil bli en 6pin og to 6pin vil bli 8 pin.

Da snakker man 8 egne linjer ut av psu beslaglagt av en og en molex.

Kommer til å se ut som et helv**e og ta fyr

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg koblet litt om. Ikke så mye jeg kunne gjøre. Jeg er fortsatt nødt til å bruke 8pin split kablene som vist på bildene, hvis ikke har jeg ikke nok kabler til å koble GPUene. Jeg tok i bruk alle inngangene jeg kunne på PSUen og koblet itillegg en ekstra strømkabel til nederst på hovedkortet (EZ_PLUG, 4pin).

 

PCen vil nå overhode ikke skru seg på, og den veksler mellom "overclocking failed" error til å bare vise en svart skjerm. Altså værre enn igår, da den fungerte fra tid til annen.

 

Jeg har forøvrig lagt merke til at hovedkortet aldri har gitt et "beep" fra seg under oppstart som den skal. Hvorfor?

Har ikke oppdatert bios, men jeg gjør det nå.

Lenke til kommentar

Har du sjekket Q-code LEDen på hovedkortet (ref. side 1-28 i brukerhåndboka) etter oppstart? Kan hende den indikerer mulig feilkilde ...

Hei,

 

Ja, det har jeg gjort. Det virker som den restarter prossessen flere ganger. Altså den blinker seg gjennom cpu, dram, vga før den starter samme prossess igjen. Den stopper dog aldri før Boot device, som den ville gjort hvis det var et problem med enheten? Maskinen oppfører seg litt rart under oppstart. Høres ut som den prøver å starte flere ganger. Det har den gjort siden første oppstart.

 

Nå har jeg oppdatert BIOS til siste versjon (Den du linket Nizzen) ved hjelp av rog connect port. Første oppstart etter bios update gir bare en svart skjerm. Jeg kobler deretter ifra den ene GPUen og alle ram stickene med unntak av EN. Det er ytterligere bare skjerm, tastatur, mus, dvd drive, rog panel og ssd/hdd som er tilkoblet. I det jeg skrur PCen på denne gangen får jeg beskjed om at "BIOS is updating" og at jeg ikke skal skru av maskinen. Deretter blir skjermen svart igjen og den har vært svart siden.

Lenke til kommentar

Er alle strømpunktene under tilkoblet PSU?

attachicon.gifRE5.png

Nei, kobling "A" er ikke tilkoblet, men alle de andre er det. Jeg har nå byttet det ene gjenværende grafikkortet med det andre, og byttet den ene ram sticken med en annen. Jeg fikk så lastet Windows fra CD og gjør en reinstallering nå. Jeg kobler til strømpunkt "A" etter det.

Lenke til kommentar

Håper det ordner seg! Jævlig kjedelig at en ny PC oppfører seg sånn!

Takk, det håper jeg også:)

 

Jeg har nå reinstallert Windows, og holder på å installere drivere via medbragt cd fra hovedkortet. Får ikke lastet ned siste versjon fra internett ettersom jeg ikke har drivere til innebygd nettverkskort eller ethernet kabel. Maskinen oppfører seg for øyeblikket slik den gjorde under første installasjon av Windows.

 

Hvordan bør jeg nå gå frem under installasjon av resterende maskinvare (3x ram brikker og andre GPU) for å best mulig feilsøke problemer?

 

Igjen, takker for all hjelpen jeg får her. Setter stor pris på det:)

Lenke til kommentar

Da har jeg dratt ut jumperen og "forhåpentligvis" cleared cmos. Stilt inn bios settings, reinstallert windows. Det fungerte helt fint til jeg installerte Nvidia drivere. Da ble skjermen svart og maskinen stoppet å fungere. Da jeg starter maskinen igjen er skjermen svart. På følgende restart blir jeg kastet tilbake til bios. Den klarer nå ikke laste Windows lenger...

Dette er veldig rart. Klarer ikke skjønne hva som er problemet. Hvor kan man evt. gå for å få slik hjelp?

Lenke til kommentar

Da har jeg dratt ut jumperen og "forhåpentligvis" cleared cmos. Stilt inn bios settings, reinstallert windows. Det fungerte helt fint til jeg installerte Nvidia drivere. Da ble skjermen svart og maskinen stoppet å fungere. Da jeg starter maskinen igjen er skjermen svart. På følgende restart blir jeg kastet tilbake til bios. Den klarer nå ikke laste Windows lenger...

 

Dette er veldig rart. Klarer ikke skjønne hva som er problemet. Hvor kan man evt. gå for å få slik hjelp?

kanskje dårlig firmware eller doa kort, hvordan har du koblet opp skjermen din forresten? Endret av Erlingmid
Lenke til kommentar

Da har jeg dratt ut jumperen og "forhåpentligvis" cleared cmos. Stilt inn bios settings, reinstallert windows. Det fungerte helt fint til jeg installerte Nvidia drivere. Da ble skjermen svart og maskinen stoppet å fungere. Da jeg starter maskinen igjen er skjermen svart. På følgende restart blir jeg kastet tilbake til bios. Den klarer nå ikke laste Windows lenger...

 

Dette er veldig rart. Klarer ikke skjønne hva som er problemet. Hvor kan man evt. gå for å få slik hjelp?

 

Prøv med det andre skjermkortet og en annen rambrikke, når du feilsøker må du begynne med så få deler som mulig. Koble fra alt som ikke er helt nødvendig.

 

Hvordan fungerer det om du bruker den integrerte gpuen i prosessoren og tar skjermkortene ut av pcen?

 

 

Feilsøker du med ett skjermkort nå eller begge to? Har du tatt delene du ikke bruker fysisk ut av maskinen (ikke la kortene ligge i pci-sporet uten strøm).

Hvis du feilsøker med to kort virker tror jeg problemet kan være at du parallellkobler skjermkortene til samme punkt på psu.

 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Skudd fra hoften: Ut fra symptomene TS beskriver høres det ut for et problem med strømstyringen i systemet, da enten med PSU eller hk. Jeg har selv blitt lurt med lignende trøbbel og til slutt ble hovedkortet byttet ut etter å ha feilsøkt/krysstestet RAM, CPU og PSU i rekkefølge. Utrolig frustrerende og man lurer til slutt på egen kunnskap om bygging...

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg puslet litt med dette ila helgen. Nå er PCen oppe og kjører. Men jeg får fortsatt "overclocking failed" error regelmessig, men fulgt av en restart fra bios kommer jeg inn til Windows igjen (så lenge det varer...).

"Overclocking failed" error er tydeligvis en veldig "vanlig" feil blant Asus hovedkort. Slik jeg har fortstått det er det en feil hovedkortet gir deg når den av en eller annen grunn ikke klarte å laste Windows. Det kan derfor være veldig mye forskjellig som forårsaker det.

 

Så langt har jeg;

Oppdatert BIOS (0801).
Reinstallert Windows.
Prøvd med forskjellige ramsticks og gpus,
Cleared CMOS

Fjernet CMOS batteriet i 30min.
Testet uten eksterne USB tilkoblinger
Alle enheter er koblet riktig til PSU.

 

Jeg har ikke fått overclocket noen av delene mine enda, og det er en skam. Spesielt det å ha en i7-5960x @3.0Ghz. Jeg kjører alt på default i BIOS for øyeblikket. Må vite at maskinen kjører slik den skal før jeg roter det enda mer til.

 

Planen er nå å sende den til et verksted her i Oslo som kan fortelle meg hva som er galt. Grenser for hvor mange timer jeg skal bruke på dette selv.

Jeg klarte forøvrig å miste LN2 Jumper pluggen min. Trenger jeg den?:S

Lenke til kommentar

"Hi

You need to manually adjust the memory speeds to the correct XMP setting in the bios to get rid of that error message.

Please feel free to reply in either English, Finnish or Swedish.

Receive direct support for your ASUS All-in-One, Desktop, Eee family, LCD, Notebook, PadFone and Wireless.
From Sweden: 08 587 69 407
From Norway: 23 16 26 82
From Denmark: 38 32 29 43
From Finland: (09) 69 37 96 90

Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic
Technical Support Department"

Vil dette avhengige av hvilke clock settings min CPU står på? Hva mener han med "correct XMP setting"? Hvordan skal jeg vite hva det er?

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg puslet litt med dette ila helgen. Nå er PCen oppe og kjører. Men jeg får fortsatt "overclocking failed" error regelmessig, men fulgt av en restart fra bios kommer jeg inn til Windows igjen (så lenge det varer...).

 

"Overclocking failed" error er tydeligvis en veldig "vanlig" feil blant Asus hovedkort. Slik jeg har fortstått det er det en feil hovedkortet gir deg når den av en eller annen grunn ikke klarte å laste Windows. Det kan derfor være veldig mye forskjellig som forårsaker det.

 

Så langt har jeg;

Oppdatert BIOS (0801).

Reinstallert Windows.

Prøvd med forskjellige ramsticks og gpus,

Cleared CMOS

Fjernet CMOS batteriet i 30min.

Testet uten eksterne USB tilkoblinger

Alle enheter er koblet riktig til PSU.

 

Jeg har ikke fått overclocket noen av delene mine enda, og det er en skam. Spesielt det å ha en i7-5960x @3.0Ghz. Jeg kjører alt på default i BIOS for øyeblikket. Må vite at maskinen kjører slik den skal før jeg roter det enda mer til.

 

Planen er nå å sende den til et verksted her i Oslo som kan fortelle meg hva som er galt. Grenser for hvor mange timer jeg skal bruke på dette selv.

 

Jeg klarte forøvrig å miste LN2 Jumper pluggen min. Trenger jeg den?:S

 

Hvis du må sende pc'en til noen, så lever den til digitalimpuls i Oslo. Er det noen butikker som kan få fart på denne, så er det dem :)

 

Det beste er å sette minnehastighet manuelt, og det samme med timings på rammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

 

Dette har vel allerede blitt nevnt i den andre tråden du har på samme problemet? :p

Ja, og jeg har prøvd med forskjellige ram settings, men uten at det gjorde noen forskjell. Derfor jeg lurer på hva Asus support mener med "correct XMP settings".

 

 

XMP settings står på selve rammen din.

15-17-17-35-2t eller noe i den duren....

 

Nå man skal begynne å overklokke x99, så gir man først f i å røre rammen. sett rammen til 2133 og auto på resten. Deretter så setter du 100 strap, 45 multiplayer og 1.3 volt på cpu. Resten på auto.

 

Ram er det siste du overklokker ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...