Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Splittvakter - hvordan fungerer dette?

H09I6AN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I mitt yrke har jeg ganske forskjellige arbeidstider og vi går etter arbeidsplan pr. måned.

På neste måneds arbeidsplan ser jeg at jeg har fått en-to splittvakter (usikker på den ene), hvor den ene vakten går 10:00-11:00, 11:30-19:00.

Betyr det da at dette er en måte på å gi meg ulønnet lunsjpause? Vi har forøvrig 30.min lunsjpauser på jobb.

Ønsker å kunne vite litt omkring temaet før jeg eventuelt konfronterer sjefen angående dette.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når arbeidet avsluttes skal du ha sammenhengende fri i 11 timer - med mindre noe annet er avtalt gjennom tariff eller tillitsvalgt.

Arbeidsmiljøloven
§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

At du skal være nødt å legge ned arbeidet mellom 11:00 og 11:30 høres mystisk ut...

Skrevet (endret)

Ikke så mystisk som det høres ut som. Mange småflyplasser rundt om i landet (med en AFIS-fullmektig og ikke flygeledere) har perioder midt på dag uten bemanning hvor de ansatte har helt fri et par timer. Se f.eks. oppdatert AIP på Båtsfjord lufthavn..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Skrevet

Det er snakk om lufthavn, ja. Men dette er en lufthavn hvor det er konstant bemanning (24/7) og åpent hele døgnet. Men i og med at det er kun 30.minutter det er snakk om og dette er samme tidsperiode vi har betalt lunsjpause til vanlig, så det får meg til å undre litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...