Gå til innhold

4K TV som PC skjerm - Mulig?


benjamin84

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med å kjøre en 50" 4K TV som PC monitor? Jeg kjører foreløpig en 30" Dell med 2560x1600 i oppløsning og en ekstra 1920x1200 skjerm, og har vel skjønt at man aldri kan få nok oppløsning til arbeidsformål

 

Skjermen jeg vurderer: Samsung 50" UE50HU6905

 

Har to spørsmål:

1. Kan man bruke en Display Port til HDMI adapter for å drive en slik skjerm på 4K? PCen min har et GTX 690 grafikkkort som burde støtte denne oppløsningen.

2. Vil skjemen takle 60hz? Ser at de skryter av 200hz refreshrate, men jeg tviler på at dette gjelder ved input.

 

All erfaring med PC bruk på 4K TV mottas med takk :)

 

/Benjamin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to spørsmål:

1. Kan man bruke en Display Port til HDMI adapter for å drive en slik skjerm på 4K? PCen min har et GTX 690 grafikkkort som burde støtte denne oppløsningen.

2. Vil skjemen takle 60hz? Ser at de skryter av 200hz refreshrate, men jeg tviler på at dette gjelder ved input.

 

1. Det er mange som er på jakt etter en slik adapter nå ja. Jeg har til gode å se noen si at de faktisk har funnet noe som fungerer. Jeg er redd du må ha enten en TV med DP inngang som en av disse, eller et skjermkort med HDMI 2.0 utgang. Prisjakt.no påstår at denne har det, men jeg er 99% sikker på det er en "trykkfeil". Så TV'er med HDMI 2.0 er for øyeblikket bare future proof. Nå er det jo ventet ny generasjon med skjermkort hvert øyeblikk. Men når Maxwell i utgangspunktet ble utsatt grunnet produksjonsproblemer ble lansering så sent som til neste år nevnt. Ryktene nå skal ha det til å være litt for pessimistisk, men hvem kan si med 100% sikkerhet?

 

2. Skjermen du linker til skal ha HDMI 2.0 og dermed være i stand til å ta i mot 4K @ 60Hz. Den har imidlertid ikke ekte 200Hz refreshrate som du sier. Den har 200Hz CMR (Clear Motion Rate) som er en metode for å gi bedre opplevelse av bevegelser på ved å forsøke å fjerne motion blur.

 

Nå er det en liten sannhet med modifikasjoner at du må ha skjermkort med HDMI 2.0. Det hadde holdt med HDMI 1.4b, men det er vel omtrent like umulig å oppdrive. Imidlertid kan man jukse frem liknende bildeformat med nVidia skjermkort av Kepler generasjon som ditt, om man har R340 eller senere grafikk driver. Dessverre gjelder det kun for video, men kort fortalt trenger du da bare en god HDMI kabel, og R340 driver til skjermkortet ditt, pluss programvare til avspilling av video i det formatet.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har hatt TV som skjerm før (1080p Sony for noen år siden), og har erfart at problemene som er omtalt i artikkelen som Autofil linker til i det store og hele er begrenset til billige TV'er.

 

Men, mangel på 60hz input via displayport er absolutt et problem. Ser ut til at det vil være lurt å vente et års tid på enten HDMI 2.0 på grafikkkortene eller bedre inputmuligheter på skjermene!

Lenke til kommentar

Nja, ikke helt enig der. Hittil så har TV'er hatt alt for lav DPI til å være brukbare som PC skjerm. Men en 50" 4k skjerm har høyere DPI enn en 27" 1080p skjerm, og da begynner det å bli brukbart, samtidig som man får en enorm bildeflate som ville vært genial i en hel del "cockpit" baserte spill.

 

Når det er sagt, 30hz fungerer ikke, 60hz er minimum selv til desktop bruk!

Lenke til kommentar

Jeg var inne på samme tanke som benjamin.

 

Inne på tanken om å kjøpe den 55-tommeren her:

http://www.hjemmekino.no/Article/samsungs-2014-tv-modeller-1814#/0

 

 

 

Hovedegenskaper
  • Kurvet skjerm
  • Ultra HD 4K oppløsning
  • Precision Black
  • PureColour
  • 1200 CMR
  • Smart Control Remote med NFC pairing
  • 4 screen Multi Link Screen
  • QuadCore+ processor
  • Innebygd kamera for Smart Interaction & Skype™
  • Instant ON (hurtig oppstart)
  • Evolutionary TV
  • HDMI 2.0 / HDCP 2.2
  • Dobbel Tuner med 2 CI+ slot
  • One Connect Box

 

Ikke tenkt brukt for arbeid, men for spilling. Har nok monitorer for arbeid...

Men slik jeg forstår det, så vil utfordringen være HDMI 2.0 utgang på skjermkortet?

Endret av Quaoar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...