Gå til innhold

Hvordan være i forsvaret lengst mulig?


MMAfighter

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg være i forsvaret så lenge som overhodet mulig?

Jeg ønsker å være operativ til jeg er for gammel.

Jeg vet at jeg kan være operativ til måneden jeg blir 35.

Men jeg ønsker også å jobbe i forsvaret etter at jeg ikke kan være operativ.

Får å jobbe i forsvaret som livskarriere må jeg da ta krigskolen eller holder det med befalskole?

Det er i spesialstyrkene jeg vil jobbe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode og hjelpsomme svar!

Så viss jeg ikke misforstod hva dere mente så holder det med å bare ta opptaket til en av spesialstyrkene, også tar jeg videre utdanning etter jeg er 35 år og ikke kan jobbe operativt?

Stemmer. Mange spesialstyrkeoperatører tar og utdanning like etter grunnutdanningen, f.eks. bachelor i "Operativ psykologi" eller "Maritime spesialoperasjoner". Enkelte utdanninger blir gjerne gjennomført i USA (Joint Special Operations University eller noe i den dur).

Lenke til kommentar

Takk for gode og hjelpsomme svar!

Så viss jeg ikke misforstod hva dere mente så holder det med å bare ta opptaket til en av spesialstyrkene, også tar jeg videre utdanning etter jeg er 35 år og ikke kan jobbe operativt?

Jepp, du tar "bare" opptaket til en av spesialstyrkene ...

 

Sånn forøvrig, så var Trond André Bolle 41 år gammel når han ble drept i Afghanistan. Han var passe operativ da og.

 

For det jevne befal ellers, så er Krigsskolen den eneste veien å gå. Har du noe særs viktig kompetanse kan man søke om å bli til man er 38 år.

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Var selv på fregatt i marinen, og der er det offiserer opp til isåfall 50. Men da må det jo være aktuelt for deg å være mye borte fra familie og venner iforbindelse med seiling og oppdrag.

Lenke til kommentar

Etter dagens ordning kan du ikke være vervet menig (grenader i hæren) i mer enn 6 år - med mulighet for utvidelse til 9. Eneste løsning for å bli værende etter 35 er krigsskole, SF, eller å satse alt på det blir etablert et spesialistkorps som tillater ikke-offiserer å stå karriereløpet ut på lavere nivå.

Lenke til kommentar

I korte trekk er det å gjenopprette noe som ble nedlagt på 30-tallet (?), fordi forsvarsstaben har innsett at det er tåpelig å drive utdanning på mannskaper som må slutte når de er 36 år gammel, men fremdeles er i full stand til å virke operativt.

 

Det vil i korte trekk være en ny personellkategori ved siden av yrkesbefal og avdelingsbefal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...