Gå til innhold

Ruter med avslått wifi og ekstra access point


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg hadde et oppsett med en linksys wrt54gl (med dd-wrt) som ruter. Denne står på barnerom helt i den ene enden av huset. Derfra går det flere nettverkskabler, og den ene til ca midt i huset, hvor jeg satte en asus rt-ac66u som et trådløst access punkt. Dette for å få bedre rekkevidde på det trådløse nettet, pluss litt paranoia ang stråling på rommet til toåringen (better safe than sorry).

Dette fungerte utmerket, helt til tordenværet gjorde det av med utstyret. Jeg kjøpte en Jensen AirLink 59300, som skulle fungere som ruter med kun kablet nett, og en ny rt-ac66u.

Asus'en ble satt opp likt som den gamle, og jensen ble konfigurert til å bruke samme nat adresser som tidligere (pga noe nas etc som står med fast ip). Men access punktet kommer ikke på nett. Når jeg kobler til det får jeg limited connection, og får ikke ip adresse.

Asus'en settes til å opperere i access point modus, og jeg gir det en fast ip. For meg kan det virke som det er et problem med DHCP serveren på jensen ruteren, men akkurat nå har jeg ikke noen gode ideer. Alternativt bytte hvilken av ruterne som gjør hva, men poenget med asus'en var jo ac trådløst nett for å få ok hastighet.

 

Tips mottas gjerne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feltstyrken fra en trådløsruter er vel omtrent en tiendedel og mindre enn mobiltelefonen din, så du burde være bra trygg om du ikke samtidig rydder alt av mobiler langt unna barna... ;-)

 

Ellers, som Chris sier, Jensen skaper mer trøbbel enn løsninger.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for svar. Jeg ser nå at en ting jeg burde ha sett tidligere. Det lyser ikke i ruteren når jeg kobler til asus ruteren (dette er den gamle, for jeg trodde at bare strømforsyningen var gått, alt fungerer jo tilsynelatende). Men WAN porten (eller hva den kalles) er tydeligvis ødelagt, det er samme som er problemet med linksys'en.

 

At jensen ikke er øverste hylle av kvalitet var ikke nytt for meg, men det er et forsøk på å spare litt penger, det har gått så mye i det siste.Det får stå på listen over ting som bør oppgraderes.

Jeg skal forsøke den nye asus ruteren som access punkt, og se om ikke det løser alt av problemer.

 

Takk for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Som AP, så kan nok Jensen driten fungere greit...

 

 

 

Jeg skal forsøke den nye asus ruteren som access punkt

 

NEI! Det var akkurat det jeg sa du ikke skulle! Bruk den som router, og de andre, hvis de fungerer, som AP'er.. Og da bruker du LAN port og ikke WAN port.. Så selv om WAN porten er gåen, så kan LAN portene fungere likevel... Men du må teste....

Lenke til kommentar

ok, bear with me :)

Den eneste grunnen til å kjøre asus'en som AP er jo for at den har AC trådløst nett, mens jensen kun har G/L (?), og jeg ønsker raskest mulig trådløst nett.

Jeg har en ny samsung smart tv i stua, som kun har strøm inn, resten går trådløst, og da kjører jeg netflix, sumo og nrk, pluss mulighet til å streame hd 1080p filmer fra en synology nas. Dette har fungert utmerket når jeg kjørte wrt54gl + asus.

VIl det fungere fint hvis jeg setter jensen som ap? (ja, jeg kan selvsagt teste selv, men nå har jeg holdt på en stund for å få dette opp å stå igjen)

 

Og, når jeg satte inn den nye asus'en, så fungerer hvertfall alt (tilsynelatende), jeg skal holde et øye med jensen, hvis det skulle bli noe problemer.

 

Den ødelagte asus ruteren så ut til å fungere som bare det, utenom WAN porten, men skal det brukes som et AP, så må du vel koble det til kablet nett via denne (og igjen, jeg kan teste selv, men nå det får bli senere)

 

Takk for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

 

 

Den eneste grunnen til å kjøre asus'en som AP er jo for at den har AC trådløst nett, mens jensen kun har G/L (?), og jeg ønsker raskest mulig trådløst nett.

 

Eh, skjønner ikke helt tankegangen din her.... Router/AP modus og AC/G har ingenting med hverandre å gjøre... Så hva mener du egentlig??

 

 

Jeg har en ny samsung smart tv i stua, som kun har strøm inn, resten går trådløst, og da kjører jeg netflix, sumo og nrk, pluss mulighet til å streame hd 1080p filmer fra en synology nas. Dette har fungert utmerket når jeg kjørte wrt54gl + asus.

VIl det fungere fint hvis jeg setter jensen som ap?

 

Ja... Ingen grunn til at det ikke skulle fungere, bortsett fra at det er en Jensen router som er i bildet her, som kan ødelegge (fordi det er en Jensen)...

 

 

 

Den ødelagte asus ruteren så ut til å fungere som bare det, utenom WAN porten, men skal det brukes som et AP, så må du vel koble det til kablet nett via denne

 

Bruk en LAN port... Som AP, så må den kables til resten ja.. Men hvor mange skal du/har du tenkt å bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...