Gå til innhold

Melde seg opp til studie for å få studiebevis


Anbefalte innlegg

Hei! Dette året skal jeg ta realfagene som privatist samtidig som jeg jobber. Tenkte det hadde vært greit å ha studiebevis for rabatter og utesteder for studenter. Det er et par plasser igjenn på grunnskolelærer og barnehagelærer på HiB.

Jeg lurer på om jeg skal melde meg opp til et av studiene slik at jeg har studentbevis til våren for og da søke meg inn på et studium som starter på våren.

Er det noen problemer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det vil være helt problemfritt å gjennomføre, men det faller muligens under dokumentforfalskning. I tillegg er det kanskje uetisk å gjøre seg til kjeltring for noen rabatter.

Jeg kan gå med på at det er uetisk, men hvordan kan det være dokumentforfalskning? Han melder seg på et studie, og for alt høgskolen vet så er han motivert for å studere nettopp det men endrer mening i løpet av semesteret.

 

Det er trolig uproblematisk, men du må vel trolig også ta deg bryet med å skaffe en politiattest.

Lenke til kommentar

 

Det vil være helt problemfritt å gjennomføre, men det faller muligens under dokumentforfalskning. I tillegg er det kanskje uetisk å gjøre seg til kjeltring for noen rabatter.

Jeg kan gå med på at det er uetisk, men hvordan kan det være dokumentforfalskning? Han melder seg på et studie, og for alt høgskolen vet så er han motivert for å studere nettopp det men endrer mening i løpet av semesteret.

 

Det er trolig uproblematisk, men du må vel trolig også ta deg bryet med å skaffe en politiattest.

Konge. Er det grunnet studiet jeg må ha politiattest? Kan tenke det er lite folk som vil ha lærere uten plettfri vandel.

 

Uetisk vil jeg ikke kalle det. Jeg kom inn på et studie på UiB men siden ikke alle som søkte kom inn takket jeg nei. Restplassene blir ikke fylt opp og jeg "stjeler" da ikke plassen fra noen.

Endret av JohnTheSavage
Lenke til kommentar

 

 

Det vil være helt problemfritt å gjennomføre, men det faller muligens under dokumentforfalskning. I tillegg er det kanskje uetisk å gjøre seg til kjeltring for noen rabatter.

Jeg kan gå med på at det er uetisk, men hvordan kan det være dokumentforfalskning? Han melder seg på et studie, og for alt høgskolen vet så er han motivert for å studere nettopp det men endrer mening i løpet av semesteret.

 

Det er trolig uproblematisk, men du må vel trolig også ta deg bryet med å skaffe en politiattest.

Konge. Er det grunnet studiet jeg må ha politiattest? Kan tenke det er lite folk som vil ha lærere uten plettfri vandel.

 

Uetisk vil jeg ikke kalle det. Jeg kom inn på et studie på UiB men siden ikke alle son søkte kom inn takket jeg nei. Restplassene blir ikke fylt opp og jeg "stjeler" da ikke plassen fra noen.

 

 

Det er uetisk fordi du kaster bort skattepengene våre. Husk at UiB mottar støtte per student, der du ikke har hensikt å fullføre studiet.

Endret av ingenior
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konge. Er det grunnet studiet jeg må ha politiattest? Kan tenke det er lite folk som vil ha lærere uten plettfri vandel.

Det kreves politiattest for studier som innebærer kontakt med barn. For slike studier, i tillegg til en del andre, er høgskolen også pålagt å vurdere skikketheten til studentene underveis i studiet.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Jeg kan gå med på at det er uetisk, men hvordan kan det være dokumentforfalskning? Han melder seg på et studie, og for alt høgskolen vet så er han motivert for å studere nettopp det men endrer mening i løpet av semesteret.

 

Kanskje ikke dokumentforfalskning, men svindel? Han tar godene til en student uten å ha til hensikt å studere.

 

En jurist må bekrefte eller avkrefte at det er ulovlig, men jeg tviler ikke på at det vil være vanskelig å påvise, så trådstarter kommer uansett til å slippe unna. Og han er garantert ikke den eneste som gjør det.

 

Uetisk vil jeg ikke kalle det. Jeg kom inn på et studie på UiB men siden ikke alle son søkte kom inn takket jeg nei. Restplassene blir ikke fylt opp og jeg "stjeler" da ikke plassen fra noen.

 

Det er ikke derfor det er uetisk, men fordi tilbydere av ulike varer og tjenester må dekke rabatten som du egentlig ikke har krav på. Hvis du urettmessig spiser et måltid til 120 kroner istedenfor 150 kroner, er spisestedets omsetning mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjener du på det, i den forstand at rabattene vil være større enn semesteavgiften?

Det er ikke svindel i lovens forstand, om du går opp til eksamen eller ikke raker ingen andre enn deg selv. Så klart er det som en annen her skriver sikkert enkelte som har etiske innvendinger med tanke på at du tar opp en studieplass noen andre kanskje kunne brukt.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...