Gå til innhold

[Løst] IT-utdanning (Norge vs Utland)


wassup

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg skal til å begynne 2. året på videregående, studieforberedende linje. Regner med å ta realfagsfordypning minus biologi, pluss Internasjonal Engelsk. Jeg vil studere til å bli dataingeniør etter fullført videregående, men lurer på alternativene iht. det å studere i Norge kontra utland.

 

Det mest aktuelle studiet i Norge er, som jeg ser det, Datateknikk ved NTNU. Ser ganske interessant ut, allsidig og gode jobbmuligheter. Har også vurdert f.eks. Programmering ved NITH, men virker litt mer spesialisert mot "kun" programmering (vil ha noe mer generelt).

 

Etter å ha diskutert litt med klassekamerater o.l., har jeg fattet interesse for å studere i utlandet. Stanford University i USA virker som et veldig bra valg, virker veldig interessant og utfordrende. Blir i så fall å studere Computer Science (nærmeste parallell til datateknikk(?)) Har lest litt på bloggen til Joachim Reiersen som går der, så virker som et attraktivt tilbud.

 

Det jeg lurer på, er om noen har noen råd om hva som er "best" i forhold til faglig innhold og eventuelle jobbmuligheter etter fullført utdanning. Norge har bra fasiliteter, men iom at mulighetene er såpass gode for å studere i utlandet, er det mer å hente på det? Føler jeg er motivert for å jobbe hardt under studiene, så kan det være mer å hente på å studere i utlandet?

 

Håper noen med formeninger og eventuell erfaring kan svare på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter forresten datateknologi (ikke datateknikk). Det er mulig å ta begge deler - hvis du vil ha begge. NTNU har muligheter for utveksling (du kan ta ett studieår i f.eks. i USA) når det gjelder datateknologi.

 

Jeg har selv fullført en bachelorgrad i dataingeniør ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. I mitt studie var det mulighet å ta det femte semesteret i utlandet.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha tatt Standford University i USA. Nettopp fordi datamiljøet i USA er ganske stort - større mulighet til å møte dyktigere studenter og forelesere. Nå er ikke NTNU så dårlig heller da, men jeg antar at Standford er bedre.

Endret av ingenior
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis enkelt å komme inn på de private eliteuniversitetene i USA, og det er heller ikke billig. På de fleste studiene ved NTNU er det kun gode karakterer som skal til for å komme inn. På eliteuniversiteter i utlandet må du gjerne vise til enda bedre karakterer, i tillegg til verv, hobbyer, motivasjon osv.

 

NTNU er definitivt ikke et dårlig valg, men vi er ikke et eliteuniversitet. Det merkes kanskje først og fremst på tilgjengelige ressurser pr. student. Nivået på studentene er ganske bra, og helt i toppen i Norge, og studentmiljøet i Trondheim er kjent som Norges beste. Og så er det tross alt nesten gratis å studere her.

 

Jeg kan legge til at datateknologi (som nylig byttet navn fra datateknikk) typisk handler veldig mye om programmering. Man er ikke dømt til å drive med kun det, men vi har andre studieprogrammer på NTNU som kanskje er vel så interessante om det ikke er programmering du brenner mest for.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg har definitivt vurdert mulighetene for å ta et utvekslingsår i utlandet, men i forhold til eliteuniversiteter som Stanford kan skillet i krevd arbeidsinnsats bli vel stort, tror jeg.

 

Videre har jo Statens Lånekasse særdeles gode støtteordninger, så jeg har kalkulert en egenandel på 300 000 for en fireårig bachelor ved Stanford. En god del, men mener det er overkommelig, da jobbmulighetene burde være ganske mange etter et slikt studium.

 

Er klar over at det kreves mye for å komme inn på gode universiteter i utlandet, så "satser" vel i den forstand på NTNU. Men vurderer hvor vidt det kan lønne seg å søke på Stanford University.

 

Jeg har ikke hatt anledning til å sammenligne i særlig grad studiene og studieløpene i Norge mot USA, men har skjønt at hele utdanningssystemet som sådan har en annerledes struktur i Statene..? Har noen anledning for å vurdere det faglige innholdet ved et studium ved NTNU mot et i utlandet? Er det mye å hente på å studere i utlandet, hva faglig pensum angår? Miljø og beliggenhet er også til dels viktige faktorer, men ligger Norge langt under andre universiteter akademisk sett?

Lenke til kommentar

 

Datateknologi bruker de første årene mange bøker som også brukes ved eliteuniversitetene i USA, og jeg vil tro innholdet er relativt likt. Husk likevel på at det i statene er en litt annen kultur for å ta høyere utdanning. Dette har sammenheng med at man er yngre når man går fra high school til college enn fra videregående skole til høgskole/universitet.

 

Utdanningsløpet er også annerledes på høyere utdannelse. Som du selv påpeker er en bachelor på typisk 4 år, mens de fleste bachelorutdannelser i Norge er på 3 år. I Norge er det, med noen få unntak (datateknologi på NTNU er ett av dem faktisk) et krav at man skal ha tilsvarende mastergrad før man starter på doktorgrad, men i USA er det ofte mulig å gå rett fra college (bachelor) til doktorgrad på graduate school (og gjerne få med seg en mastergrad på veien). Dessuten er USA et av landene som praktiserer lavere og høyere doktorgrad, mens vi i Norge kun har PhD i dag. En PhD i Norge står muligens litt høyere i kurs enn en PhD fra USA.

 

Jeg har inntrykk av at NTNU har en del respekt internasjonalt, og særlig er søkemiljøet i Trondheim (som stammer fra NTNU og Sintef) veldig anerkjent. Dette vises i dag først og fremst ved at Yahoo! har et kontor i byen, som får holde på med sitt fordi ingen andre i verden klarer å gjøre det de gjør like bra og de nekter å flytte til California, men Google prøvde for noen år siden å etablere seg uten å helt klare å få nok kompetanse på laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på pensum. Det er altså tettere oppfølging på en del private eliteuniversiteter, noe som er naturlig siden det koster en formue å gå det. Det er også generelt lettere å få gode karakterer i en del andre land enn det er i Norge, og NTNU er kjent for å være strengest i Norge. Noe kan ha en sammenheng med økt bruk av delvurderinger gjennom semesteret, i tillegg til en litt annen formening om hva som er en A. Mange steder er det nesten dårlig å få B, mens det ved NTNU er regnet som veldig bra (C/D er regnet som gjennomsnittlig).

 

Til syvende og sist tror jeg den største fordelen er miljøet, som både kan være inspirerende og føre til gode kontakter. Dette er også det beste argumentet for å velge NTNU fremfor en tilfeldig høgskole i Norge. Stort sett leser man de samme bøkene, men nærheten til mange dyktige studenter og forskere, samt tett kontakt med næringslivet, er en kjempefordel for mange. Man går ikke på NTNU på grunn av kvaliteten på forelesningene, for spesielt på lavere grads nivå (bachelor) vil man ofte kunne få bedre undervisning ved en høgskole. De som foreleser på NTNU er vanligvis forskere og ikke lærere, og på bachelor-nivå er det begrenset hvor mye nytte man får ut av deres ofte svært spissede kompetanse. Dessuten er det gjerne hundrevis av studenter i samme forelesning de første årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så rent kompetansemessig lønner det seg ikke nødvendigvis å studere i utlandet. Fordeler ved å studere i utlandet blir i så fall tettere oppfølging, bedre muligheter for nettverksskaping (tenker på beliggenhet i Silicon Valley..) og det å være en del av et større miljø (som i større enn på NTNU). Flere fordeler av betydelig grad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...