Gå til innhold

Sette opp 1 PC for så å kopiere den


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Setter ofte opp flere PC-er som skal se helt like ut. Driver å ser på måter hvor jeg enkelt bare kan kopiere en ferdig satt opp PC men sitter litt usikker på om jeg bare kan klone en ferdig disk også dytte inn Windows nøkkel senere.

 

Noen som har noe erfaring her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det finnes 2 måter, 1 bruke norton ghost systemimage og Acronis True Image 2014

 

Den andre er å sette opp en windows server 2003 eller nyere, og sette opp Windows Deployment Services eller Remote Installation Services for å kunne installere XP eller nyere fra nettverket. I samme prosess kan man også melde maskinen i domenet etc.

 

Det jeg har gjort nå er å gjort en helt clean install og lagt inn drivere og de programmene som skal også har jeg kjørt sysprep. Planen videre nå er å klone disken i en klone-stasjon jeg har liggende også melde inn i domenet for så å aktivere Windows.

 

Vil dette fungere?

Lenke til kommentar

 

Det jeg har gjort nå er å gjort en helt clean install og lagt inn drivere og de programmene som skal også har jeg kjørt sysprep. Planen videre nå er å klone disken i en klone-stasjon jeg har liggende også melde inn i domenet for så å aktivere Windows.

 

Vil dette fungere?

 

 

Ja, hvis PCene er helt identiske bør det ikke være noe problem - det er det samme som å ta et capture-image.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg har gjort nå er å gjort en helt clean install og lagt inn drivere og de programmene som skal også har jeg kjørt sysprep. Planen videre nå er å klone disken i en klone-stasjon jeg har liggende også melde inn i domenet for så å aktivere Windows.

 

Vil dette fungere?

 

 

Ja, hvis PCene er helt identiske bør det ikke være noe problem - det er det samme som å ta et capture-image.

 

 

Flott, da prøver jeg på det!

Lenke til kommentar

Det finst masse ulike løysningar for dette. Ein kan bruke Norton eller Acronis som nemnt over, eller ein kan bruke FOG(http://www.linux.com/directory/Software/applications/free-opensource-ghost-fog) der ein tek image som legg seg på ein server og ein kan "tanke" maskiner via nettverk. Det finst og løysningar der ein bootar frå CD/minnepenn der image ligg på minnepenn eller ekstern harddisk. Her må ein velge alt etter kva muligheitar ein har og kor effektiv ein ynskjer å vere. Eit par google-søk kan gje deg mange ulike løysningar på dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Satt i sommer opp en Windows 2008r2 deployment server.

Vi har kun 4-5 forskjellige HP modeller, så og lage image går fort :)

Bare og boote opp via PXE og velge rett image til maskinen.

 

Vi var 3-4stk som tanket ca 170 maskiner på 3 dager.

 

Oppsettet er fullstendig automatisert nå, eneste man må gjøre er og sette i gang installasjon og skrive inn korrekt maskinnavn i en popup-boks når den er ferdig tanket.

Så installeres all nødvendig programvare og den slår seg av når alt er ferdig..

 

Mye fint i powershell scripting å unattended xml config :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...