Gå til innhold

Oppgradering av datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei, æ e på jakt etter og oppgradre min kjære pc. Æ bruker for øyeblikket en Intel i5 3450 cpu, hovedkortet er et gigaybte g1 sniper. Videokortet er relativt nytt, for de som undrer så er det et Gigabyte Radeon 7970 ghz edition kort. æ trenger råd til om jeg burde oppgradere nå da æ har pængan til det eller vente til Haswell-E sleppes ut på chipset X99. Også villig til å se etter et lyfkort da æ har hatt endel problemer med lyden fra det lydchipen fra hovedkortet at lyden blir forvrengt og en ikke kan høre noe som skjer i spillet. Hovedmålet er gaming, men også video redigering, da æ jobber med let's play og playthroughs på Youtube....Trenger hjelp, la mæ få vite hva dokker synes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å få kjøpt kun CPU av INTEL CORE I7 3770K ellers er det i5 2500k som selges bruk, men prisen er litt i stiveste laget for å være nesten 3 år.

 

Men ja veldig stor oppgradering er det ikke, blir mest overklokking og mulititasking for i7 3770k.

 

Videoredigering vil sokkel 2011 eller i7 4790K komme godt med, men hvis du får en i7 3770k til 1500 kr er det bedre kjøp om vi snakker om ytelse per krone.

Lenke til kommentar

Regner med at du har Gigabyte G1 M3 siden du har i5-3450.

Som vil si at det logiske CPU byttet blir 3770K, samt kjøler for overklokk.

 

Selv ville jeg hoppet over det steget og gått for nytt HK og 4790K hvis lommeboken tillater.

Nei det er E-ATX versjonen æ har, vell æ antar at æ kunne oppgradert til Haswell eller 3770K prossesoren. Men har en del deler som æ har sotte å tenkt på, har blandt annet en Rampage Extreme black som er på tur i posten

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å få kjøpt kun CPU av INTEL CORE I7 3770K ellers er det i5 2500k som selges bruk, men prisen er litt i stiveste laget for å være nesten 3 år.

 

Men ja veldig stor oppgradering er det ikke, blir mest overklokking og mulititasking for i7 3770k.

 

Videoredigering vil sokkel 2011 eller i7 4790K komme godt med, men hvis du får en i7 3770k til 1500 kr er det bedre kjøp om vi snakker om ytelse per krone.

Jo, har sottet og sett på Finn.no og slike sider i forhold til å finne en fin prosessor. Men bestemte mæ for å gå for X79 til gaming. Har en annet kabinett som æ blir og bruke til og lage en "edit" build. Men spørsmålet er jo om jeg skal ha Intel eller AMD på den builden det er det som jeg tenker på. For gaming builden så blir det litt overclocking også på grunn at Rampage Extreme kortet er ment mest for oc.

 

Men leste at Q3 slipper de ut Haswell-E serien. Så kansje æ bygger redigerings builden på det chipsettet. Men det er det som har plaget meg, hvilke komponenter skal en satse på og hva er det snakk om for price to performance :)

Lenke til kommentar

Spørs om AMD er særlig aktuell, beste amd prosessoren per dags dato AMD FX-9590 men den trekker 220 watt og yter ikke særlig bedre en i7 3770k på videoredigering på det beste, på gaming derimot yter den langt dårligere omtrent som en A10-7850K og den trekker jo ganske mye strøm også, så man må ha en kraftig vannkjøler om sommeren.

 

Skal du ha noe nytt i dag for spilling er i5 4690K eller i7 4790K det lureste.

 

For videoredigering er særlig X79 anbefalt ja sammen med i7 4930K

Men får du tak i i7 3930k brukt kan det heller lønne seg å velge den er kun snakk om 200 mhz. Men ofte selges de for enten halv pris eller 1000 kr lavere for brukt, så det gir mye ytelse til prislappen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...