Gå til innhold

Intel 5. gen CPU mot 4. gen


Epp

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal bygge en ny PC igjen. Forrige PC var i 2008, q9550 quad PC, så på tide med noe nytt og kraftigere.

 

Mitt bruk er primært fotoredigering og videoredigering. For programmet for foto så trenger jeg så mange CPU-er som mulig. For video så mye GPU som mulig. Jeg har allerede en GTX 770 4GB skjermkort. Jeg ønsker å lage en PC der jeg kan utvide med et skjermkort til for å få så mange GPu kjerner som mulig.

 

Det jeg lurer på :

 

1. er det best å vente på 5. gen CPU fra Intel i steden for å kjøpe en 6-kjerne 4. gen CPU i dag.

2. Hvilket hovedkort bør man velge med gitte CPU?

 

Det gjør ikke noe om jeg må vente 5-6 mnd.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha ventet på i7-5960X Haswell-E prosessoren om jeg var deg den ser ut til å bruke: Socket 2011-3 / R3 / LGA2011-3 som antakelig ikke er kompaktibel med dagens sokkel 2011 og du vil trenge DDR4 rambrikker størst sansynlig.

 

Bare så det er sagt, intel quad q9550 er ganske så gammel, bare en i7 970 og oppover er ganske stor oppgradering, har du vurdert det på bruktmarkedet? Eller tidligst sokkel 2011 (i7 3930K) bare de prosessorene er stor oppgradering for deg.

 

Vil nok anta bare i7-5960X kan koste opp til 8000 kr, og DDR4 ram blir sikkert dobbelt så dyrt som DDR3. Så har du gode DDR3 rambrikker fra før av så kanskje lurere å kjøpe bedre brukt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hmm. Så man må vente til 2016 før man får priser som er mer vanlige? 8k for prosessoren er litt i overkant. Og da blir det lenge å vente...

 

Dersom jeg bygger en PC nå i høst, hvilken bør jeg velge: i7 4930K eller i7 4790K. 4930 har 6 kjerner, men 3.4Ghz mot 4 kjerner, 4 GHz.

 

Kjøper ikke brukt, blir bare trøbbel av det.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha unlocka 8 kjerner cpu, så venter man. Hvis man skal ha 4 kjerner eller 6 kjerner cpu, så kjøper man nå.

 

4790k er tingen om man skal ha 4 kjerner.

4930k om man vil ha 6 kjerner.

 

Alt kommer jo ann på hva man vil ha og har budsjett til.

 

4930k kan overklokkes lett til 4500mhz + med god nok kjøling, så det står ikkje på frekvensen :)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man vil ha unlocka 8 kjerner cpu, så venter man. Hvis man skal ha 4 kjerner eller 6 kjerner cpu, så kjøper man nå.

 

4790k er tingen om man skal ha 4 kjerner.

4930k om man vil ha 6 kjerner.

 

Alt kommer jo ann på hva man vil ha og har budsjett til.

 

4930k kan overklokkes lett til 4500mhz + med god nok kjøling, så det står ikkje på frekvensen :)

 

Er det ikke bare extreme versjonen som kommer med 8 kjerner? Trodde 6 kjerner var forbruker versjonen :-)

 

Om jeg vil overklokke til 3.8 eller 4, må jeg da ha vannkjøling? Blir hele saken veldig bråkete om en overklokker med vifter. Skal ha en PC som er så stille som mulig :-)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående støy kommer det ann på viftene, man overklokker ikke viftene, det er motstand tilkoblet viften som kan begrense hvor rask enkelte vifter går.

 

Men man bør ha kraftig kjøler til sokkel 2011, noctua NH D-14 bør man minst ha.

På sokkel 1150 særlig i5 4790K kommer man langt med cooler master 212 Evo så det er ikke særlig poeng med kraftigere kjøler.

 

Har lest litt om Thermalright HR-22 så jeg vet ikke om det finnes kraftigere kjølere da det virker ut i følge den testen er ca 10 grader kaldere en noctua NH D14 beste ville vært å ha kobberkjøler men det blir veldig tungt i kanbinettet så da bør kjøleren sitte god fast i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...