Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nettopp flyttet inn i ny leilighet - oppdaget lekkasje / vannskade


Ocularis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vil gjerne forhøre meg litt angående hvordan jeg skal fortsette her.

Sammen med tre andre venner gikk jeg inn i en leiekontrakt for under to uker siden.

Vi flyttet ferdig, og nå på lørdag ble det oppdaget en lekkasje i leiligheten under som ble lokalisert til å være fra membranen på vårt bad.

 

Vi har nå fått bruksforbud av dusjen fra forsikringsselskapet inntil videre.

 

Hvordan bør jeg forholde meg i forhold til regulering / tilbakeholding av leie i forhold til huseier?

Er dette grunn nok til å eventuelt få brutt husleiekontrakten ( forutsatt at vi ser på en totaloppussing av badet, og vi ikke får brukt det over lengre tid) ?

 

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til å kreve utbedring, samt at du kan holde tilbake husleige som står i stil til kva du får.

Nøyaktig kor mykje du kan holde tilbake vil være avhengig av detaljane rundt. Dersom dette er den einaste dusjen i leiligheita så kan du holde av ein større del enn dersom dette gjeld eit av to bad.

 

Men det som du må finne ut er kor lang tid det vil ta å utbetre skaden. Sjølv med redusert husleige så vil det være begrensa kor lenge dere vil bu på ein slik måte at dere må dusje andre plassar enn heime i leiligheita.

 

Dersom det vil være snakk om å totalrenovere heile badet så vil dette kunne utgjere gyldig oppsigelsesgrunn frå utleiger sin side pga at leiligheita blir ubeboelig når dere verken har tilgang til dusj eller toalett.

 

Men på den andre sida så vil dere her også kunne få eit heilt nytt bad i leiligheita, noke som vil utgjere ein standardheving av boligen utan at utleiger kan sette opp husleiga.

 

Så snakk med utleiger for å sjå kva tidsperspektiv ein her snakker om, og om utleiger uansett har tenkt å seie opp leigekontrakta for å pusse opp eller ikkje.

 

Det kan være at det er mest foruftig at dere blir enige om at boligen per i dag er ubeboelig og at dere hever kontrakten slik at dere kan flytte i helga til ein ny bolig. Om det er boliger å få tak i så vil det kunne være ein fornuftig løysning for begge partar. Dere får lausrive dere frå kontrakta om å leige ei leiligheit som foreløpig er utan bad, medan utleiger slepp å ta hensyn til ein leigetakar når skaden skal utbetrast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...