Gå til innhold

– Over halvparten av jobbene i Europa kan bli overtatt av roboter


Anbefalte innlegg

Hva med oss som ikke vil gå 7 på universitet for å komme i jobb.

 

En gang i tiden holdt det med "livets skole" for å få seg en jobb. Så gikk tiden videre og man trengte minst grunnskole for å få seg en OK jobb. Så gikk tiden videre og plutselig måtte man ha minst videregående for å få seg en OK jobb. Så gikk tiden videre og plutselig måtte man minst ha en bachelor for å få en OK jobb.

 

Dette er nok (desverre for deg) slik ting vil bli. Ettersom teknologi raser videre, trenger vi høyere utdannede folk for å drifte de nye systemene og maskinene. Jobber som krever mindre en bachelor vil bli færre og færre med tiden, og tilslutt trolig bli helt borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv som 4-åring så kommer onkelbarna mine seg rundt på nettbrett og PCer, stort sett uten hjelp. :eek:

 

Når jeg var liten så var det å skru av/på gameboy'en som krevdes av meg. :p

 

Ser veldig lyst på fremtiden min som IT utdannet. Ingen korrelasjon mellom evne til konsumere innhold på et nettbrett og evne til å fikse problemer "under panseret". Det vil selvfølgelig være mange dyktige IT folk blant den oppvoksende generasjonen, men den gjevne forbruker kommer nok til å ha enda mindre forståelse for teknologien bak en vår generasjon (De som i dag er 25-40). De har rett og slett vendt seg til at ting "bare fungerer", og brukerinterface er veldig logisk og intuitiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med oss som ikke vil gå 7 på universitet for å komme i jobb.

 

En gang i tiden holdt det med "livets skole" for å få seg en jobb. Så gikk tiden videre og man trengte minst grunnskole for å få seg en OK jobb. Så gikk tiden videre og plutselig måtte man ha minst videregående for å få seg en OK jobb. Så gikk tiden videre og plutselig måtte man minst ha en bachelor for å få en OK jobb.

 

Dette er nok (desverre for deg) slik ting vil bli. Ettersom teknologi raser videre, trenger vi høyere utdannede folk for å drifte de nye systemene og maskinene. Jobber som krever mindre en bachelor vil bli færre og færre med tiden, og tilslutt trolig bli helt borte.

Nå er det vell mangelen på yrkesfaglig utdannede som vill bli realiteten i fremtiden. Iallefall om man skal tro på prognosene til de som har "peiling".

Lenke til kommentar

"Til sammenligning er prognosen på 46 prosent for Sverige, 49 prosent for Danmark og 51 prosent for Finland. Norge er ikke med, men det er rimelig å anta at vi ligger i nærheten av våre nordiske naboland."

 

Nei, det ikke rimelig å anta likheter her, Norge har vesentlig høyere andel av statsansatte og kommunale papirarbeidere. Uten at jeg kan tallfeste noe, så kan det antas at Norge "rammes" hardere enn våre naboland.

Lenke til kommentar

"Til sammenligning er prognosen på 46 prosent for Sverige, 49 prosent for Danmark og 51 prosent for Finland. Norge er ikke med, men det er rimelig å anta at vi ligger i nærheten av våre nordiske naboland."

 

Nei, det ikke rimelig å anta likheter her, Norge har vesentlig høyere andel av statsansatte og kommunale papirarbeidere. Uten at jeg kan tallfeste noe, så kan det antas at Norge "rammes" hardere enn våre naboland.

 

Eller det omvendte - mekaniske jobber er lettere å bytte ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...