Gå til innhold

Vanskelig situasjon


Anbefalte innlegg

Enig at mer gjeld er en ond spiral, men samtidig så trenger man penger å leve for og NAV kan ta uker.

Mitt tips både av erfaring og utdanning er som følger.

Uansett hvordan man løser dette problemet så vil jeg anbefale å legge en langsiktig plan med tanke på økonomien.

Betal ned gjelden og få det slik at det du har inn er det du bruker så det ikke skjer igjen.

For hver gang man må ta opp 10K i lån ender man opp med en tusenlapp i mnd som man må ut med ekstra og økonomien blir aldri bedre sånn.

 

Sett deg iallefall et mål i å aldri ha mer en 10K i kortsiktig gjeld pr gang.

For å aldri ha noen gjeld er meget urealistisk selv om det er best.

Man vil ha et nytt skjermkort ol og kanskje man kjøper det på kreditt pga man ikke vil spare i 5 mnd, men betal ned hele før man gjør det igjen.

Da vil man alltid ha kontroll på økonomien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig at mer gjeld er en ond spiral, men samtidig så trenger man penger å leve for og NAV kan ta uker.

Mitt tips både av erfaring og utdanning er som følger.

Uansett hvordan man løser dette problemet så vil jeg anbefale å legge en langsiktig plan med tanke på økonomien.

Betal ned gjelden og få det slik at det du har inn er det du bruker så det ikke skjer igjen.

For hver gang man må ta opp 10K i lån ender man opp med en tusenlapp i mnd som man må ut med ekstra og økonomien blir aldri bedre sånn.

 

Sett deg iallefall et mål i å aldri ha mer en 10K i kortsiktig gjeld pr gang.

For å aldri ha noen gjeld er meget urealistisk selv om det er best.

Man vil ha et nytt skjermkort ol og kanskje man kjøper det på kreditt pga man ikke vil spare i 5 mnd, men betal ned hele før man gjør det igjen.

Da vil man alltid ha kontroll på økonomien.

Det spørs på hvordan du ser på det.

Det han må gjøre er å sette opp en komplett oversikt over inntekter og utgifter, så kutte hardt på utgiftene å alt som er til overs må gå til nedbetalning av gjeld, sjekk ut snøball metoden og fortsett fra der med all gjelden.

Det suger kanskje å ikke ha noen ekstra kroner en stund men du må huske at du betaler for tidligere "moro" men ha i bakhodet at ting blir bedre når bankene får sugekoppen bort fra lommmeboka (renter).

Målet for alle burde være å ha en bufferkonto med minst 3 månedslønner spart opp for uforutsette utgifter og dårlige tider å fra der ha en konto på siden med sparing i høyrente, bsu og kanskje litt i fond.

 

Om du trenger tips og muligens litt hjelp så er http://www.pengevett.com/ et greit forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at mange (selv de med fast full jobb) sliter med å skaffe seg buffer fordi dem har liten eller ingen oversikt over hva dem faktisk bruker penger på. Eller rettere sagt, folk har en tendens til å kjøpe ting bare for å kjøpe ting uten å faktisk overveie behovet.

 

Hvis man spør seg selv om man trenger 'x' før man kjøper det og svaret er "ikke egentlig..." så lar man enkelt og greit være. Jeg har gjort det i to år og på den tiden spart 300k som jeg hadde kommet til å bruke på tull.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i.

Tok en kniv forrige uke her, kutta lager-conterinerleie og hundeforsikring (hunden er meget gammel) , legger ut mcen på finn og sier opp forsikringen , sa opp 4 treningsabo (hadde 6), sa opp naf og jegerforbund-blad-opplegg.

 

På 20 min hadde jeg plutselig spart 70.000 i året pluss det jeg får for mcen.

Lenke til kommentar

Du skriver at du ikke har betalingsanmerkning, så her er det mulighet for å få til en refinansiering. Vil kanskje anbefale å søke hos BankNorwegian. De skriver på sine nettsider at du kan låne ekstra på refinansieringen. Refinansiering vil hjelpe til med å samle all gjeld. Er verdt et forsøk på å prøve det ut. Uansett lykke til med å få orden på økonomien! Forstår at det er en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Først av alt, det som er mulig er ikke alltid det smarteste. Men dette er uansett hva som er mulig:

 

Det finnes ikke noe sentralt gjeldsregister, kun register for betalingsanmerkninger/kredittopplysningsregister. Derfor vil kun de lån som er tinglyst med pant i noe, slik som billån og hus/hyttelån være mulig å sjekke opp for en bank eller låneinstitusjon. Det er derfor mulig å låne penger fra flere samtidig uten at de andre kan sjekke hva du allerede har i lån. De tar utgangspunkt i at man oppgir riktig informasjon ved søketidspunktet om eventuelle andre lån. Du kan lese mer om hvordan låne fra flere samtidig her.

 

I og med at du ikke har betalingsanmerkning, så er det lite som stopper deg i å ta opp et lån. Vil uansett anbefale deg å sjekke litt rundt og finne de forbrukslånene som er ned mot 10% rente, slå sammen de krav du måtte ha mot deg, og sette nedbetalingstiden slik at du enkelt greier å betjene dette lånet. Disiplin med egen pengebruk er stikkordet for deg fremover.

Du kan også få gratis hjelp hos NAV med å finne løsninger på betalingsproblemer

Endret av Trebler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...