Gå til innhold

benkpress - bra/dårlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt om du trener alene eller med venner* er baseløft vanskelig å få til 100% riktig da det er kompliserte bevegelser med mange nyanser. Så om du ikke har en veldig flink venn som guider deg i riktig retning er det viktig å lære litt nytt hver dag selv så en løfter litt bedre i neste økt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette det på spssen, tok styrketrenerPT via eirik Sandvik, der var vi en 10 stykker som brenner for trening, trent i 10+ år og lest alt som finnes og hatt mye undervisning og selv denne gruppen som legger ut hundrevis av tusen på opplæring løftet helt feil.

 

Det er ca 12 ting man må gjøre rett i benken.

 

Om du lurer kan jeg seff hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette det på spssen, tok styrketrenerPT via eirik Sandvik, der var vi en 10 stykker som brenner for trening, trent i 10+ år og lest alt som finnes og hatt mye undervisning og selv denne gruppen som legger ut hundrevis av tusen på opplæring løftet helt feil.

 

Det er ca 12 ting man må gjøre rett i benken.

 

Om du lurer kan jeg seff hjelpe.

JA, e lurer :) Hva kan e gjøre her for å forbedres? Flere feil, det gjør e nok her..

Lenke til kommentar

I allverden, jeg gikk fra 35kg til 55kg på et år ca. Veier 60 kg :D

Krea Bolic fra PF, e det eneste e tar.. Etter en uke, så kunne e løfte dobbelt av det e starta med.

Men e dette lurt av meg? Ødelegge seg selv ved å løfte så mye etter så kort tid?

 

Hvis e vil ha større armer f.eks .. e dette riktig øvelse?

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at skuldrene er helt bak og helt ned.

 

Der du sitter nå rett ut hendene og dra skuldere helt bak og helt ned.

Så ser du på hendene når du skyver skuldrene helt frem og opp, mine hender går da nesten 20cm frem.

 

Det er da bak og ned man må ha de under benkpress og med 20cm kortere løftebane vil man også kunne løfte mer.

 

I en slik posisjon får skuldrene støtte og skulderskader vil være redusert med 99%.

 

Tips to er å sette begge bena i bakken og så langt bak man får de så når du presser hælene i gulvet, noe man gjør under løftet går kreftene fra gulvet og i en bue rett ned i skuldrene som ligger bra pakket på benken. Rompa skal være i benken, men fra rompa og skuldrene er det da klaring pga oppspennet med bena.

 

Tips 3 er å legge seg så stanga er over haka ca .

 

Tips 4 er å dra stangen helt frem i stativet om det er et stativ hvor stanga ligger på en flate .

 

Tips 5 er å ha rett høyde så man klarer å løfte av uten å få skuldrene ut av posisjon.

 

Tips 6 er å løfte stanga og latsen er det eneste som skal dra stanga over brystet.

 

Tips 7 er å "knekke stanga" så skuldrene kommer i en enda bedre og stabil posisjon.

 

Tips 8 er at stanga skal gå rett ned og rett opp, ikke ned og skrå opp som det ser ut som 99% gjør.

 

Tips 9 er å ha albuene under stanga i løftet, avvik her vil bli et moment som stjeler krefter.

Se for det å løfte en stang på 3 meter loddrett, heller du den 10 cm vil du måtte ta i mye mer for å kunne holde den igjen.

 

Har du dette i boks så er det meget gode løft, utover dette så er 5 rep en slags norm for å kunne opprettholde teknikk.

 

Benken er da en styrkeøvelse og man går til manualer for vulum med flere rep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være du egentlig klarte mer en 30 kg første uka da? :)

Har alltid hørt at folk rundt meg sier at e er senesterk, kan det ha noe med det å gjøre?

Aldri hatt problemer med å løfte noe som helst, heller aldri trent... Kjøpte meg div utstyr for ikke så lenge siden og starta å trene...

 

Men hører at " Krea Bolic " fra pb, kan være mye til hjelp her, kanskje det har noe med det å gjøre? :)

 

Nei, e greide så vidt 30 kg, etter en ukes trening bygga e meg opp til 60, 60 tar e lett nå. kan ta 15x3 lett.

 

E veier faktisk ikke mer enn 48.KG

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Man kan vel ta ca 80kg normalt, men teknikk og det at muskel er svakere en den kan være vil gi rask fremgang i begynnelsen uansett.

 

Eirik Sandvik viser bra, selv om han ikke liker å være på film og tuller noe. :hmm:

 

Legg merke til gal og rett så man ikke noterer seg det feile^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...