Gå til innhold

Hvilken iMac bør jeg velge til lett bruk og litt spilling?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har bestemt meg for å kjøpe iMac til høsten, men er veldig usikker på hvor mye penger og tilbehør jeg bør investere i den.

Jeg bruker hovedsaklig PC-en til surfing på nett, se på film/TV, skolearbeid, noe HTML/ CSS, samt at jeg spiller The Sims og Sim City. Ikke akkurat de tyngste greiene.
Siden The Sims 4 i første omgang ikke kommer til Mac, så må jeg også kjøre Windows i tillegg til OS på min nye datamaskin. Jeg er ingen stor fan av Windows, så det blir bare for å kjøre spill som ikke er kompatible med OS.

Jeg kan vel forøvrig innrømme at jeg har null peiling på maskinvare så jeg forstår svært lite av spesifikasjonene rundt de forskjellige iMac-modellene. Nå hittil har jeg hatt Macbook Pro (tidlig 2011), og vært fornøyd med denne til tilsvarende bruk som nevnt ovenfor, bortsett fra dataspilling.

Så kanskje det er noen der ute som har noen gode råd om hva jeg bør se på?

Mvh MissWinter.

Endret av MissWinter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du seier ikkje noko om størrelsen,men skal du spele hadde eg valt den dyraste 27 tommaren med 780m og 16gb ram(grunna 0 mulegheit til å endre om du får bruk for det) resten er lommeboka som sette begrensinga. har ein 21,5 tommar ståande til OSX support. og eg syns han er forliten(personleg preferanse).

Lenke til kommentar

Du seier ikkje noko om størrelsen,men skal du spele hadde eg valt den dyraste 27 tommaren med 780m og 16gb ram(grunna 0 mulegheit til å endre om du får bruk for det) resten er lommeboka som sette begrensinga. har ein 21,5 tommar ståande til OSX support. og eg syns han er forliten(personleg preferanse).

Jeg hadde egentlig tenkt meg 21,5 tommer, jeg har rett og slett ikke plass til 27 tommers skjerm. Men er også veldig usikker på om 21,5-utgavene vil holde godt over lengre tid? Nå spiller jeg jo bare TS4 og SimCity, begge spill uten de store systemkravene, men jeg vil jo ikke kjøpe noe som blir fort utdatert.

Lenke til kommentar

Hei, beklagar seint svar.

Om du vil ha 21.5" er det kun den dyraste modellen som kan tilfredstille dine krav. Om du frykter utdatering ville eg i det minste gått for 16 gb ram med ein stor SSD disk(512GB). Som spel pc er den allereide utdatert, men til litt lettare spel vil den fungere greit, om du er villig til å skru ned grafikk instillingane er det utruleg kva ein kan spele. Ein bør også hugse at ein Imac er stort sett ein bærbar med med storskjerm (bærbarmaskinvare).

Eg trur det kan komme ein refresh av imacane i okt-nov, men ein kan aldri vere sikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Nå har jeg sittet og fundert litt på hva jeg skal putte i 21", vil jo ikke kjøpe en dyr PC som risikerer å bli fullstendig utdatert allerede neste år. Så jeg tenkte kanskje litt på denne kombinasjonen?

 

3,1 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM 2 x 8 GB

1 TB Fusion Drive

NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5

 

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Nå har jeg sittet og fundert litt på hva jeg skal putte i 21", vil jo ikke kjøpe en dyr PC som risikerer å bli fullstendig utdatert allerede neste år. Så jeg tenkte kanskje litt på denne kombinasjonen?

 

3,1 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM 2 x 8 GB

1 TB Fusion Drive

NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5

 

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?

Om du ikke må ha OSX, kjøper du ikke en Mac pga specs... Specsa i Mac er ikke bra når du tenker pris. Du kan fint sette sammen en bedre maskin med større skjerm til en lavere pris enn denne iMaccen vil koste deg. En billig stasjonær maskin vil vare lett i 4-5år og vil underveis også være mulig for deg å oppgradere. Det er ikke mulig med iMac. Skjermkortet som leveres i iMac er allerede utdatert i dag

Lenke til kommentar

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?

Til de bruksområdene du definerte i førstepost, absolutt!

Men jeg ville ikke gått for en i7 til ditt bruk. Såfremt du ikke driver med Photoshop, videoredigering etc. Jeg tror du klarer deg med 8GB RAM, men 16GB er litt mer fremtidsrettet og vil gjøre maskinen litt lettere å få solgt på et senere tidspunkt.

Fusion Drive er en fin kombinasjon av lagringsplass og hastighet :)

NVIDIA GeForce GT 750M kjører nevnte spill helt ok. Men noe mer krevende spill enn de kan du nok glemme. Du kan nok ikke regne med at iMac-en henger med i spillverdenen i 4-5 år ;)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?

Jeg tror du klarer deg med 8GB RAM, men 16GB er litt mer fremtidsrettet og vil gjøre maskinen litt lettere å få solgt på et senere tidspunkt.

 

 

Nei. Om ei skal ha Imac må ein ikkje finne på å velge mindre enn 16GB Ram. Om ein får bruk for det i framtida sitt ein med skjegget i postkassa. gå for 16GB ram!

Lenke til kommentar

 

 

PCen ble ganske dyr med disse konfigurasjonene. Nå bruker jeg jo data til lettere arbeid, men dette er vel en maskin som jeg kanskje kan forvente at kan vare i 4-5 år uten å henge altfor mye etter?

Jeg tror du klarer deg med 8GB RAM, men 16GB er litt mer fremtidsrettet og vil gjøre maskinen litt lettere å få solgt på et senere tidspunkt.

 

 

Nei. Om ei skal ha Imac må ein ikkje finne på å velge mindre enn 16GB Ram. Om ein får bruk for det i framtida sitt ein med skjegget i postkassa. gå for 16GB ram!

 

Ja, det er jo det jeg sier, dog formulert litt annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...