Gå til innhold

Kultur og spillerutvikling


jjkoggan

Anbefalte innlegg

Om han er argentiner eller amerikaner er ikke så nøye for meg.

Du blé interesert nok til å åpne linken men når du trodde det var en amerikansk forsker så ville du ikke lese videre. Din påstand ikke holder vann.

 

 

Det blir framstilt som at lag med store kulturelle forskjeller og lite nasjonale spillere har en fordel, noe som jeg mener er helt feil. Alle topplag har mange nasjonaliteter i stallen, men de lagene som nyter mest suksess over tid har ofte et stort antall nasjonale og lokale spillere som skaper kontiunitet og er ofte mer lojale overfor klubbene sine, spesielt lokale spillere.

 

Det er klart at det alltid er ny kunnskap som kan hentes inn, men det er ikke uten grunn at de europeiske lagene dominerer om dagen i VM og at europeiske lag gjør det godt. Felles for de siste to VM-vinnerne i hvertfall er at et stort antall av spillerne i startoppstillingen spiller i samme klubblag også. 2010 med Barcelona og Real Madrid og i 2014 med Bayern München.

 

Handling av utenlanske spillere går mer på at det finnes flust av gode spillere utenfor England, Italia, Spania, Frankrike og Tyskland. Alle lag ønsker gode spillere, og det har lite å gjøre med at man ønsker vanvittig mange kulturer inn på et lag, med mindre man ser det fra den kommersielle siden hvor man kan selge flere drakter osv i land hvor man har en spiller fra. Engelske klubber ser det alltid som et stort pluss at spilleren de henter kan engelsk.

 

Du gjentar dine meninger basert på dine begrensede personlig erfaringer. Forskerne har samlet data fra mange lag i mange år, og justert flere faktorer som spillernes kvalitet slik at multikulturelle effekten kan isoleres og måles. Det er meget vanskelig for du og jeg å gjøre med bare våre egne observasjoner, en ofte får et falsk inntrykk uten å måle det nøye og bli kjent med god statistikk. Multifactorial statistikk blir ofte lite åpenbar å se.

 

Det du observerer er at effekten ikke er veldig stor, fordi den er ikke den største faktoren. En får vite effekten bare hvis en ikke samler data og bruker god statstikk til å isolere faktoren, ikke hvis man bare ser på fotball kamper og har et inntrykk. Du bare ser på lagene som gjør bra uten å justere de andre faktorene, nesten umulig å gjøre i ditt hode og uten data

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om han er argentiner eller amerikaner er ikke så nøye for meg.

Du blé interesert nok til å åpne linken men når du trodde det var en amerikansk forsker så ville du ikke lese videre. Din påstand ikke holder vann.

 

Du får tro hva du vil. Ikke alle som er anti-amerikanske veitu.

 

 

Du gjentar dine meninger basert på dine begrensede personlig erfaringer. Forskerne har samlet data fra mange lag i mange år, og justert flere faktorer som spillernes kvalitet slik at multikulturelle effekten kan isoleres og måles. Det er meget vanskelig for du og jeg å gjøre med bare våre egne observasjoner, en ofte får et falsk inntrykk uten å måle det nøye og bli kjent med god statistikk. Multifactorial statistikk blir ofte lite åpenbar å se.

 

Vil ikke kalle det å se hundrevis av fotballkamper årlig i ørten år begrensede personlige erfaringer. I alle fall ikke når det gjelder dette her.

 

Stoler du blindt på all "forskning" du får servert?

 

 

Det du observerer er at effekten ikke er veldig stor, fordi den er ikke den største faktoren. En får vite effekten bare hvis en ikke samler data og bruker god statstikk til å isolere faktoren, ikke hvis man bare ser på fotball kamper og har et inntrykk. Du bare ser på lagene som gjør bra uten å justere de andre faktorene, nesten umulig å gjøre i ditt hode og uten data

 

Du henger deg veldig opp i denne statistikken og leser den som en sannhet. Feil vei å gå.

 

Hvis du skal tro på all ernæringsforskning som er gjort opp gjennom årene er det ikke mat du kan spise ;)

 

Jeg er også spent på å høre forklaringen på hvorfor et lag som Barcelona kan være så suksessfullt når man ser på dette. Vil gjerne høre din forklaring på det :)

Lenke til kommentar

Du får tro hva du vil. Ikke alle som er anti-amerikanske veitu.

Helt klart, men du har allerede innrømmet at ordet soccer var en negativ faktor i din vurdering før du leste artikkelen. Jeg sier ikke at du er antiamerikansk, men at du lar negative stereotyper påvirke dine meninger. Det gjør vi alle. Hadde du skrevet noe om baseball som jeg mente var tåpelig ville jeg bli skeptisk. Hvis du hade publisert en vitenskapelig papir om saken akseptert av en velkjent journal ville jeg ha lest papiret, selv om du er norsk og selv om jeg var uenig.

 

Vil ikke kalle det å se hundrevis av fotballkamper årlig i ørten år begrensede personlige erfaringer. I alle fall ikke når det gjelder dette her.

 

Stoler du blindt på all "forskning" du får servert?

Det er ikke mulig se på alle fotballkamper og huske alle scoringer i flere år. Det krever også at du huske hvilke lag hadde hvilke spillere og hvor mye alle spillerne kostet for å vurdere multikulturelle effekten.

 

Jeg har problemer selv med denne undersøkelse og ikke stoler blindt på det. De har ikke bevist noe, men det er intersannt likevel og nøyere enn personlige inntrykk. Kommer mange andre undersøkelser med samme resultat blir det mer troverdig. Problemet er alltid at det blir aldri mulig å helt isolere faktorene i et multifactorial prosess, så bevis kommer jo aldri. Jeg har lest flere andre papirer om denne sak som motsier dette papir men mener denne modellen er bedre enn de andre med deres justeringer.

 

Jeg mener en blir bedre informert hvis man leser flere undersøkelser som motsier hverandre og ja, jeg legger mer vekt på flere vitenskapelig papirer enn de som har meninger bare uten å samle data.

 

 

Du henger deg veldig opp i denne statistikken og leser den som en sannhet. Feil vei å gå.

Nei, jeg utfordrer deg å komme med motbevis. Det er ingen sannhet, bare fakta som støtter en mening, langtifra bevis. Jeg blir bedre informert hvis jeg blir utfordret, det finnes få ekte sannheter i livet, mine meninger kan bli helt feil.

 

Jeg er også spent på å høre forklaringen på hvorfor et lag som Barcelona kan være så suksessfullt når man ser på dette. Vil gjerne høre din forklaring på det :)

Det er flere faktor som bidrar til et lags suksess, det viktigst er kanskje kvalitet. Høy kvalitet slår multikulturelle lag med mye lavere kvalitet nesten hver gang, antar jeg. Hvis du ønsker å måle multikulturelle effekten må du eliminere eller normalisere denne faktoren slik at du kan isolere multikulturelle effekten. Det beste måten å måle effekten ville ha vært hvis alle spillerne på alle lag hadde like høy kvalitet, men noe lag var mer multikulturelle enn andre, men slik er det ikke, kvaliteten varierer, selv om de alle spiller på høyt nivå.

 

Jeg antar du ser på lagene og tenker på hvilke lag er suksessfult som Barcelona og ser lite eller ingen korrelasjon mellom multikulturelle lag og suksess og jeg er sikkert du har rett. Det ville være OK hvis alle lag var på like høyt nivå men en må justere Barcelonas suksess ned fordi de har Messi og Neymar blant annet hvis vi skal sammenligne til andre svakere lag i Champions League og måle multikulturelle effekten.

 

Et lag som er 25% svakere enn i kvalitet enn Barcelona og som har et gjennomsnittlige målforskjell 25% lavere enn Barcelona ville bli sett som like god pga normaliseringen. Bare da kan man måle multikulturelle effekten med å se hvor mye spillere er fra andre kulturer. Direkte sammenlignelser sier lite om multikulturelle effekten, men bare summen av alle faktorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...