Gå til innhold

Studespesialisering og IT


Enuck

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg kom inn på studiespesialisering som var førstevalget mitt. Jeg vurderer å gå IKT andreåret men jeg er litt usikker på kravene.

 

Må man ha god karakter i matte?

 

Lønner det seg å gå IT i det hele tatt?

 

Når kan man komme ut i jobb?

 

Hva vil en gjennomsnittslønn være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakteren din i matte for vg1 har nok ganske lite å si, så å bytte over til IKT i vg2 bør gå ganske knirkefritt så lenge det finnes en plass du kan ta der (og det er ved samme skole).

 

Likevel ville jeg ikke gjort dette om du har planer om å ta en lengre I(K)T-utdannelse etter vgs (som du sannsynligvis vil behøve om det er dette du vil jobbe med). Hvis du fortsetter på studiespesialisering, kan du velge IT-fag (hvis skolen din tilbyr det) samtidig som du uansett må gå 3 år på vgs for å få generell studiekompetanse (som du uansett må ha for å studere videre ved høyskole/universitet).

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Det beste alternativet, spesielt når du tenker på LØNN er å ta 5-årig sivilingeniør utdannelse på NTNU. Studiet heter datateknologi. Da må du ha over 50 skolepoeng, om du ikke har det kan du ta Bachelor i dataingeniør ved HiST (Høgskolen i Sør-Tøndelag), der må du nok ha 40 skolepoeng (hvis du søker rett etter vgs). Dette studiestedet er Norges beste studiested for 3-årig dataingeniør utdannelse.

 

Etter Bachelor ved Hist kan du søke 2 årig master ved NTNU (det kreves at du har C i snitt).

Lenke til kommentar

Det beste alternativet, spesielt når du tenker på LØNN er å ta 5-årig sivilingeniør utdannelse på NTNU. Studiet heter datateknologi. Da må du ha over 50 skolepoeng, om du ikke har det kan du ta Bachelor i dataingeniør ved HiST (Høgskolen i Sør-Tøndelag), der må du nok ha 40 skolepoeng (hvis du søker rett etter vgs). Dette studiestedet er Norges beste studiested for 3-årig dataingeniør utdannelse.

 

Etter Bachelor ved Hist kan du søke 2 årig master ved NTNU (det kreves at du har C i snitt).

 

eller bare ta bachelor i IT ved NTNU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...