Gå til innhold

Nøytralisering av saltsyre


Cilleron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå er det noen år siden jeg hadde litt kjemi på skolen, men husker nå at Saltsyre er en sterk syre, hvor jeg mener de to andre sterke syrene var salpetersyre og svovelsyre når de er blandet med vann. Og de sterke syrene er så sterke at de starter ut som PH 0, da tilnærmet 100 % går gjennom en reaksjon (protolyse?).

Så selv i 30 % konsentrasjon, så vil selv små mengder gi en ganske sur blanding.

 

Såpe generelt sett er en base og vil nøytralisere. F.eks så vil nok Ammoniakk gjøre en god jobb. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvis du har fylt den helt opp med vann, så kan ikke pH-verdien være under 2. Du må ha målt feil.

 

Vann rett fra springen. Selv om dunken er helt tom vil det fortsatt sitte syre på veggene. En slik remse er vanskelig å ta feil av...

phpapir.jpg

 

 

Jeg må innrømme at jeg hadde forventet et resultat mye nærmere pH 5...

 

 

EDIT: Bildet er IKKE av min remse, bare et jeg fant på nett...

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Vel, nå er det noen år siden jeg hadde litt kjemi på skolen, men husker nå at Saltsyre er en sterk syre, hvor jeg mener de to andre sterke syrene var salpetersyre og svovelsyre når de er blandet med vann. Og de sterke syrene er så sterke at de starter ut som PH 0, da tilnærmet 100 % går gjennom en reaksjon (protolyse?).

 

Så selv i 30 % konsentrasjon, så vil selv små mengder gi en ganske sur blanding.

 

Såpe generelt sett er en base og vil nøytralisere. F.eks så vil nok Ammoniakk gjøre en god jobb. ;)

 

 

Jeg har lest meg frem til at jeg skal bruke natriumhydroksid, eller Kaustisk Soda. Hvor mye og hvordan er jeg mer usikker på. Jeg husker at vi lærte noe på skolen om det å blande syre med base og omvendt, den ene går greit, men den andre blir skummel...

Lenke til kommentar

 

Vel, nå er det noen år siden jeg hadde litt kjemi på skolen, men husker nå at Saltsyre er en sterk syre, hvor jeg mener de to andre sterke syrene var salpetersyre og svovelsyre når de er blandet med vann. Og de sterke syrene er så sterke at de starter ut som PH 0, da tilnærmet 100 % går gjennom en reaksjon (protolyse?).

 

Så selv i 30 % konsentrasjon, så vil selv små mengder gi en ganske sur blanding.

 

Såpe generelt sett er en base og vil nøytralisere. F.eks så vil nok Ammoniakk gjøre en god jobb. ;)

 

 

Jeg har lest meg frem til at jeg skal bruke natriumhydroksid, eller Kaustisk Soda. Hvor mye og hvordan er jeg mer usikker på. Jeg husker at vi lærte noe på skolen om det å blande syre med base og omvendt, den ene går greit, men den andre blir skummel...

 

Det går nok meget godt det også ja. ;)

 

Tja, det du tenker på var vel noe ala:

"Syre i vann går ann. Vann i syre blir uhyre.".

 

Ph 2 ish er jo ikke noe voldsomt sterkt da, bare et par ganger mer syrlig enn Cola (2.5) så det går nok greit. Men uansett. Har du en sterk base du skal nøytralisere med, så ønsker du nok å helle denne oppi vannbeholderen (som er noe syrlig), og ikke andre veien; hvor du tømmer dette syrlige vannet inn i den vesentlig sterkere basen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med en pH på 2 vil det si at tanken inneholder 0,01 mol/L HCl. Du har dermed 10 mol HCl som må nøytraliserest. Jeg ser at kaustrisk soda fra Biltema inneholder 85-100% NaOH. Dersom vi sier at den inneholder 90% NaOH, inneholder den 90g NaOH per 100g løsning. For å nøytralisere 10 mol HCl trenger du 10 mol NaOH, noe som tilsvarer 400g NaOH. Du trenger dermed 400/0,9 = 444 gram Kaustrisk soda med ca 90% innhold for å nøytrailisere innholdet i tanken. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...