Gå til innhold

grafisk design + informatikk vs. dataingeniør. Andre alternativer?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har studert grafisk design på NKF og klarte, dum som jeg var å få dårlige karakterer siste semester. Var en D/C-elev, men fikk E på mappeinnleveringen. (C på eksamen)

 

Nå har jeg tatt opp R1 og FYS1 og fått femmer i begge fagene. Jeg tenker å ta Informatikk: programmering og nettverk ved UiO.

 

Har lekt en del med HTML, CSS og JavaScript. Er relativ rutinert på CSS. Jeg har gått gjennom CodeCademy-kursene for JavaScript og Python.

 

I sommerferien leser jeg om javascript, java, php & mysql og lager litt småting som jeg legger ut på nettsiden min.

 

Spørsmålet mitt: Hvis du var i mine sko, ville du studert informatikk, tatt R2 og blitt dataingeniør eller søkt på typ front-end internship nå? Er g.d.-utdannelsen min et pluss, selv med så dårlig sluttresultat?

 

Hvis ikke jeg får noen sterke innvendinger kommer jeg til å fortsette kursen min. Men det hadde vært interessant å høre andres meninger og erfaringer. :)

Endret av EnRandomDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterene fra NKF vil antagelig ikke spille noen rolle om du har noen små prosjekter i "porteføljen" du kan vise til, og kommer ut med bedre snittkarakterer på informatikk-studiet. Om du ønsker å f.eks. arbeide som full-stack webutvikler, så kan jeg varmt anbefale deg å ta informatikk-graden. Eneste skjær i sjøen som jeg ser, er dårlige karakterer og vanskelig arbeidsmarked. Men så lenge du er motivert for dette så er det ingen problemer.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Kom inn på studiet! Da har jeg som fokus å jobbe jevnt og hardt med studiet (brent barn), og lage småprosjekter ved siden av som kan legges ut på nettsiden min.

 

Er forsåvidt ganske god i matte, men har ikke hatt R2, så da legger jeg ingeniørplanene på hylla enn så lenge.

 

Er arbeidsmarkedet for webutviklere vanskelig? Isåfall kunne jeg satset på UI-utvikling/design i java. Design og brukervennlighet henger jo sammen, så om jeg gjør det bra i informatikken kunne typ high end bedrifts-software være en mulighet. (vet ikke hvordan markedet er men)

 

Hva legger du i at webutvikleres arbeidsmarked er dårlig?

Lenke til kommentar

Web-utvikling er omtrent så hot på markedet som det kan bli, hvis du er god der så får du jobb, det er nesten garantert.

 

Jeg vil anbefale å sette deg inn i det som er nytt og hot. Nå i første omgang er det trolig viktig at du blir god i grunnleggende programmering, men det regner jeg med at du får til hvis du er engasjert i studiene. Hvis du ønsker å gjøre prosjektene dine mer spennende for en arbeidsgiver så må du sørge for at du har kontroll på hvilke biblioteker og rammeverk som er "hot" til enhver tid. Bli god i nodejs, angularjs, jQuery og hva enn som kommer i fremtiden.

 

Det er et tips jeg gjerne skulle ha fått da jeg startet på studiet mitt(Informatikk), ikke bruk all tiden din på å finne opp hjulet på nytt. Studiet ditt kommer til å kreve at du finner opp hjulet på nytt ca 1000 ganger uansett.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Kom inn på studiet! Da har jeg som fokus å jobbe jevnt og hardt med studiet (brent barn), og lage småprosjekter ved siden av som kan legges ut på nettsiden min.

 

Er forsåvidt ganske god i matte, men har ikke hatt R2, så da legger jeg ingeniørplanene på hylla enn så lenge.

 

Er arbeidsmarkedet for webutviklere vanskelig? Isåfall kunne jeg satset på UI-utvikling/design i java. Design og brukervennlighet henger jo sammen, så om jeg gjør det bra i informatikken kunne typ high end bedrifts-software være en mulighet. (vet ikke hvordan markedet er men)

 

Hva legger du i at webutvikleres arbeidsmarked er dårlig?

Gratulerer med studieplass. Webutvikleres arbeidsmarked er generelt bra. Det er ganske "mainstream" retning å spesialisere seg. Men det kan være konjuktsjonsvingninger i markedet som gjør at det er større konkurranse om jobbene for alle utviklere og IT folk.

 

Web-utvikling er omtrent så hot på markedet som det kan bli, hvis du er god der så får du jobb, det er nesten garantert.

 

Jeg vil anbefale å sette deg inn i det som er nytt og hot. Nå i første omgang er det trolig viktig at du blir god i grunnleggende programmering, men det regner jeg med at du får til hvis du er engasjert i studiene. Hvis du ønsker å gjøre prosjektene dine mer spennende for en arbeidsgiver så må du sørge for at du har kontroll på hvilke biblioteker og rammeverk som er "hot" til enhver tid. Bli god i nodejs, angularjs, jQuery og hva enn som kommer i fremtiden.

 

Det er et tips jeg gjerne skulle ha fått da jeg startet på studiet mitt(Informatikk), ikke bruk all tiden din på å finne opp hjulet på nytt. Studiet ditt kommer til å kreve at du finner opp hjulet på nytt ca 1000 ganger uansett.

Dette er kjekt å være oppdatert på dersom man interesser seg for det, men min erfaring er at i større / offentlige bedrifter er det underforstått at du kan lage/lære html og ta i bruk ett UI-bibliotek. Da legges det mer vekt på at du er en habil systemutvikler, alt annet er en bonus. Men for mindre og agile bedrifter er dette sannsynligvis veldig aktuell kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...