Gå til innhold

Hjemmenettverk oppsett (cisco)


Anbefalte innlegg

Jeg har et nettverk som kort forttalt består av en 4/4mbit radiolink en Cisco 24porter (ws-3524-xl-en) og en Apple time capsule for trådløst nettverk.

 

Nettverket er lagt opp med at kabel fra radiolink antenne går til et patcherack i kjelleren og dit går all annen nettverkskabling i huset. Jeg har nå gjort det slik at alle kabler fra patcheracket går direkte til cisco switchen også Timecapsule. Jeg bruker da DHCP serveren som er innebygd i radiolink antennen til å dele ut adresser. Slik det står nå føler jeg at jeg har lite kontroll med nettverket mitt og kunne tenkt meg å gjort noen endringer. Problemet med DHCP i antennen er at den er utrolig treg slik at enhetene som kobler seg på med kablet nettverk bruker lang tid på å få IP adresse. Jeg har også null kontroll på nettverskbruk med dette oppsettet slik at jeg ikke aner hvorfor jeg får ping når jeg spiller. Jeg ønsker egentlig å få kontroll på trafikken med mulighet for å prioritere trafikk til spillet mitt slik at jeg unngår høy ping når andre i huset bruker nettet. Har prøvd å tenke ut noen alternativ, men kom gjerne med andre forslag :)

 

Alternativ 1:

-Bruke en dell 1U server jeg har liggende som firewall/router slik at kabel i fra radiolink antenne går inn på ene NIC1 på denne og ut til cisco switch i fra NIC2. Alle routing/firewall/dhcp og tildeling av båndbredde skjer via denne.

 

Alternativ 2: Fjerne 3524 switchen og sette inn en Cisco WS-c3508g-xl-en switch som jeg tror er manageble og som jeg håpte hadde en dhcp server innebygget, men jeg tror egentlig ikke det. Regner med at denne har muligheter til å prioritere trafikk samt vise logger for forbruk/grafer via web gresesnittet.

 

Alternativ 3: Sette opp to VLAN på en av cisco switchene, la port 1 være fra radiolink og port 2 til "dsl" input på Timecapsule og la de stå i samme VLAN. Så ta en kabel i fra ethernet på timecapsule og ned til patchepanelet igjen og gå til port3 som er i samme vlan som 3 til 24 og bruke timecapsule som DHCP. På denne måten vil all routing/dhcp gå via timecapsule og jeg vil få raskt tildelt IP og alt vil stå i samme nett i motsetning til nå hvor det trådløse er i et annet nett.

 

 

Med alternativ 1 så vil jeg kunne oppnå alt jeg ønsker, men problemet med denne løsningen er at dersom noe feiler og jeg er ute på jobb i to uker så sitter de hjemme uten nett. Å ringe kundeservice å forklare et slikt oppsett og få hjelp vil da for dem være helt totalt ubrukelig :p Dersom alternativ 2 er gjennomførbart så er det mindre som kan feile så jeg ser egentlig på det som det beste alternativet. Alternativ 3 er noe jeg aldri har gjort før og som er langt utenfor mitt kunnskapsnivå så jeg vet egentlig om det i det hele tatt er gjennomførbart. En annen bakdel med alt.3 er at jeg fortsatt ikke får mulighet for å prioritere trafikk eller logge trafikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Cisco switcher kan som regel kjøre DHCP, problemet er at den ikke kan natte. DVS at du kun kommer på internett med en maskin om gangen.

Så du må ha en router/firewall for å gjøre denne jobben uansett.

 

Litt vanskelig å anbefale noe for deg. Litt rart med en så avansert løsning hjemme, spesielt hvis det er andre sp, er avhengig av internett. Da ville jeg nok lagt opp noe mye enklere og hatt en LAB til leking.

Endret av Netbit
Lenke til kommentar

Det høres ut som det er NAT/routerfunksjonalitet i radiomodemet?

 

Alternativ 3 vil fungere fint sånn rent praktisk, bare tenk på VLAN som ulike fysiske enheter, men her høres det ut som du får dobbel NAT.

 

Selv ville jeg gått for alternativ 1 og kjøre en 'router on a stick' med radiolink på det ene interfacet og den andre som en trunk til en trunkport på en av switchene. Så kan du legge til så mange VLAN du ønsker og ha full kontroll.

 

Selv ville jeg gjort dette med linux/bsd (men mest fordi jeg aldri har benyttet noe annet til noe slikt) og det krever litt arbeid og kjennskap til iptables/pf (el.) og oppsett av forwarding/ruter++.

 

Har du det derimot oppe så fungerer det godt - jeg har et lignende oppsett som bare tikker og går. Problemene oppstår når jeg skal gjøre vedlikehold/leke meg. Ettersom jeg ikke akkurat har full redundans hjemme, så går alt ned, til noe irritasjon for de rundt meg.

 

Desverre så også er min erfaring med 'reddet' gammel hardware ikke så god. Jeg har hatt flere arvede 24p og servere som har tatt kvelden etter kortere tid enn jeg hadde forventet, antageligvis var de svært modne for utskiftning da de endte opp hos meg.

 

Jeg kjenner ikke de switchene du nevner godt nok for å vite om mulighetene som ligger der, men to kjappe søk tyder på at de er kun L2 switcher.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Cisco switcher kan som regel kjøre DHCP, problemet er at den ikke kan natte. DVS at du kun kommer på internett med en maskin om gangen.

Så du må ha en router/firewall for å gjøre denne jobben uansett.

 

Litt vanskelig å anbefale noe for deg. Litt rart med en så avansert løsning hjemme, spesielt hvis det er andre sp, er avhengig av internett. Da ville jeg nok lagt opp noe mye enklere og hatt en LAB til leking.

Hvordan skal jeg løse det enklere da? Jeg er åpen for å gjøre det enklere, men jeg ser ikke hvordan det skal la seg gjøre.. Om jeg setter Time capsule i kjelleren og bruker nat/dhcp server i denne så vil jo alt fungere, men jeg får ikke dekning for wlan i hele huset og jeg har null kontroll på trafikk.

 

Uten kontroll på trafikk så er det omtrent komplett umulig å spille på en 4mbit linje siden jeg får problemer med en gang en telefon skal synce filer eller en laptop starter med noe som bruker mye trafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...