Gå til innhold

Student/spill-laptop ~8000kr


Anbefalte innlegg

Hei,


Kjøpte nylig en Lenovo Y510p hos Lefdal, men ser meg skuffet over maskinen, og dens ytelse i forhold til pris (7995,-). Lang oppstartstid, mye ventetid, problemer med å drive spill (også gratisspill fra Windows Store) og en til tider altfor følsom touchpad, som deretter ikke registrerer noen bevegelser. Derfor har jeg bestemt meg for å levere maskinen tilbake under Lefdals 30 dagers åpent kjøp.


Det jeg ser etter er derfor tips og erfaringer på Windows-bærbare i prisklasse ~8000kr, som gir mye igjen for pengene. Skal bli brukt til både skole og underholdning (da gjerne litt tyngre spill), og kanskje litt enkel bilde- og videobehandling.

Utseendet er av liten betydning, men relativt lav vekt er ønskelig. Touch og ekstremt fleksibel skjerm er heller ikke noe must, ei heller en hindring.

Skjermstørrelse 15.6" eller under, gjerne med full HD.


Setter stor pris på alle svar!

- Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes en optimal maskin i den prisklassen, da måtte du gått for en 250 GB SSD av samsung 840 samt eventuelt GTX 860M/(870M) som betyr du minst må gå opp til 10 000.

 

Selv prøvde jeg Lenovo IdeaPad Y510p 15.6" bærbar PC billig til 8000 kr, og jeg er enig for å være SLI (Dual NVIDIA GT 755M) er rimlig bortkastet penger, da den kun gir brukbar spillytelse om man er koblet til strømkabel konktinuelig, da blir bortkastet med laptop eller batteri når den støyer så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal du ha ytelse for pengene så kan du ta en titt på Multicoms maskiner, byggekvaliteten er middels og er på nivå mer merker som Acer, Asus osv.

 

Men du bør ha i bakhodet at en "spillebærbar" blir svært varm og støyende under tung bruk, og kan likevel ikke måle seg med en stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Selvsagt, og hadde jeg hatt valget, ville jeg beholdt min nåværende stasjonære PC med en laptop som maskin nr.2, men uheldigvis er ikke det en mulighet.

 

Skal kikke på Multicom sine maskiner!

 

Om jeg derimot tenker smart, og ser meg fornøyd med en lett, slank (kanskje ultrabook) PC med kraft nok til å kjøre dagligdagse oppgaver raskt, og kan kjøre spill (på lav/middels grafikk) uten særlig forsinkelse, hvor bør jeg se da?

 

Takker for svarene jeg har fått til nå!

Lenke til kommentar

Om jeg derimot tenker smart, og ser meg fornøyd med en lett, slank (kanskje ultrabook) PC med kraft nok til å kjøre dagligdagse oppgaver raskt, og kan kjøre spill (på lav/middels grafikk) uten særlig forsinkelse, hvor bør jeg se da?

 

Asus UX32LN. https://www.komplett.no/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/808932

 

Denne bør du se på om du vil ha en ultrabook som også klarer en del spill. Meget god IPS skjerm også. 128Gb SSD er litt lite om du installerer litt spill. Jeg satte i en 500Gb SSD i min.

 

En annen maskin du kan vurdere om du vil spare en del penger: https://www.mpx.no/acer-aspire-v5-573g-156-hd/816940

 

Nvidia GTX850M i et meget tynt kabinett, kun 2kg for en 15". Bakbelyst tastatur osv. Kun EN stor feil slik jeg ser det: den har bare 1366 x 768 skjerm, det er litt skuffende, men dette reflekteres også i den lave prisen for en maskin med GTX850M.

 

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som du trenger en maskin med SSD, da dette utgjør mye for oppstartstid, evt sette i en SSD selv i etterkant.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Du bør nok se etter noe som dette:

Multicom Xishan W230S 13.3" Full-HD

Multicom Sansa MS-16GC 15.6" Full-HD

eller lignende

 

Du bør nok satse på GTX 860m (maxwell) som gir god ytelse uten ekstrem varme.

 

IPS-skjermer er ikke egnet til spilling. Det beste til å lese tekst er et matt TN-panel, og det er utvilsomt det beste i belyste rom.

 

En SSD bør vurderes.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...