Gå til innhold

I ett år har det vært lov å jage nettpirater – dette har skjedd


Anbefalte innlegg

 

Spørsmål:

[Alt for mye tekst]

Du har forstått det riktig at det blir en sivilsak ja: Hvis Ola laster opp/ned Batman, vil han kun ha åpnet for muligheten til å bli saksøkt av Warner. Dersom Warner ikke gjør noe med det, vil det ikke ha noe konsekvens for Ola.

I visse ekstreme tilfeller vil det offentlige gå etter Ola, dersom han er veldig aktiv og for eksempel laster opp alle filmene som går på kino slik at samfunnsøkonomien faktisk får seg et trøkk.

 

 

Helt korrekt, men nå er det ikke i rettsalen at bransjen vil dra, deres metode er mer slu og slem.

De stiller med en advokathær som ikke ligner grisen ved en rettssak, og det er deres skremselstaktikk, så dumper de ett brev i postkassa til offeret med såkallte "bevis" for nedlasting og lignende og hvor de krever en viss sum for at saken ikke skal havne i retten for sivilt søksmål.

 

Og det er her de banker inn cash, seneste eksemplet jeg kommer på i Europa var i Finland, som også var dokumentert her på hw.no om en Ole Brum film om jeg husker korrekt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Spørsmål:

 

For å bli tatt for piratvirksomhet må man bli saksøkt av rettighetshaveren? Altså, hvis Ola Nordmann deler Batman, eller hvilken som helst film på nett fra Norge, så må Warner Bros (Batman) som har rettighetene til den bestemte filmen saksøke Ola for å dele denne?

 

Det er vel slike piratvirksomheter denne loven er ute etter å ta, altså de som legger ut filmer på nett, men blir det ikke litt håpløst når sannsynligheten er minimal for at en utenlandsaktør saksøker en nordmann? Hvis jeg har forstått det riktig da..

 

Jeg vil tror at selskap som har rettighetene f.eks. for salg osv av en film i Norge, vil kunne saksøke personer som laster ned og tilgjengelig gjør filmen for andre.

Vil det med andre ord si at hvis en laster ned noe, men ikke gjør det tilgjengelig for andre, så kan man ikke bli tatt?

Lenke til kommentar

Jeg har 996 filmer (det aller meste i bluray) nedlastet og lagret på en HTPC og 53 serier med flere tusen episoder tilsammen, og enda ikke blitt tatt. Ikke blir jeg tatt heller.

 

Kommer til å fortsette nedlasting til det kommer en løsning som er akseptabel. Streaming via netflix o.l i søppelkvalitet både på lyd og bilde er ikke bra nok (for meg). Derimot er netflix en bra start.

 

På et tidspunkt er de nok nødt til å bøye etter for hva folk vil ha, spørsmålet er bare når.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål:

 

For å bli tatt for piratvirksomhet må man bli saksøkt av rettighetshaveren? Altså, hvis Ola Nordmann deler Batman, eller hvilken som helst film på nett fra Norge, så må Warner Bros (Batman) som har rettighetene til den bestemte filmen saksøke Ola for å dele denne?

 

Det er vel slike piratvirksomheter denne loven er ute etter å ta, altså de som legger ut filmer på nett, men blir det ikke litt håpløst når sannsynligheten er minimal for at en utenlandsaktør saksøker en nordmann? Hvis jeg har forstått det riktig da..

Jeg vil tror at selskap som har rettighetene f.eks. for salg osv av en film i Norge, vil kunne saksøke personer som laster ned og tilgjengelig gjør filmen for andre.

Vil det med andre ord si at hvis en laster ned noe, men ikke gjør det tilgjengelig for andre, så kan man ikke bli tatt?

 

 

Du kan sikkert bli tatt, men sannsynligheten er svært lav (sannsynligvis tilnærmet null). De ønsker å ta de som deler materialet, da de er langt færre (og større) enn de som laster ned, i tillegg vil det være langt mer effektivt å stoppe en uploader enn én downloader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...