Gå til innhold

Er det vanskelig å bygge selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Subwoofer er noe enklere enn et helt høyttaler system... Du finner mange gode programmer for kasseberegning og slikt på nettet. Skal du også bygge forsterkeren selv, så begynner det å bli vanskligere. www.speakerbuilding.com har endel forskjellige prosjekter, og har sikkert linker til forskjellige kasseberegningsprogrammer. Er lenge siden jeg var innom sida selv, så derfor kan jeg ikke si noe sikkert.

 

www.dynabel.no skulle ha alt du trenger om du vil gjøre det på den litt mere "proffe" måten. www.ljudia.no har også mye å velge i, men har ofte litt "billigere" deler. Men for all del, du finner masse topputstyr hos ljudia også. Legg 50% av busjettet i en god sub-forsterker, 30% i et godt basselement, og de siste 20% legger du i materialer og kabling. Sikkert ikke den perfekte fordeling, men det er i allefall ikke et fjernt utgangspunk. Gode sub-forsterkere koster penger, derfor mener jeg den bør koste mest, elementer er derimot ikke så ille dyrt. Et godt basselement koster fra rundt tusenlappen og oppover, i allefall om vi snakker om hi-fi lyd og ikke mest mulig drønn for penga ;)

 

Uannsett... Ta en titt på www.speakerbuilding.com så får du endel tips...

Lenke til kommentar

Jeg har sett på noen av PA subwoofer selvbyggerpakkene til Eltek. Jeg spurte de hva jeg trengte i tillegg til selve pakken jeg bestillte, de svarte at jeg bare trengte platene i tillegg, stemmer dette? Kan jeg bare bygge den etter tegningen, og koble den rett på forsterkeren min?

Lenke til kommentar
Jeg har sett på noen av PA subwoofer selvbyggerpakkene til Eltek. Jeg spurte de hva jeg trengte i tillegg til selve pakken jeg bestillte, de svarte at jeg bare trengte platene i tillegg, stemmer dette? Kan jeg bare bygge den etter tegningen, og koble den rett på forsterkeren min?

 

er det 18" du tenkte på håper du har en forsterker på 400-500 watt eller mer hvis du skal koble høyttalerene gjennom subben

 

hvis du har egen forsterker til subben går det kanskje sikkert med ca 300 gode watt

 

du må også ha skikkelige plater helst dobbelt 22mm mdf

 

tror en mdf plate på 2,5x1,5 meter koster 600kr

Lenke til kommentar

Jeg skal også kjøpe sub. Hadde vært fett og ha to, men tror jeg får greie meg med en i første omgang og så kjøpe en til etterkvart.

 

Tenkte litt på:

 

-dynaBel Phobos

dy8108.jpg

 

 

-dynaBel Krios

dy8208.jpg

 

(det hadde jo vært fett å ha Arges, men da må jeg nok spare litt :roll:)

 

(Arges:

 

dy8508.jpg

 

:woot:)

 

Foresten, er det noen som vet om denne er bra?

 

I147974.jpg

 

Ikke det at jeg vurderer og kjøpe den, men den ser jo ganske tøff ut på bilde, brutal :D

 

Også hele 15-tommer da :D

(vet at så stort element også kan bety mindre presis og kansje ikke så kjapp bass, men pytt, pytt)

 

Eltaxen er ferdig sub da... også liker jeg ikke merke eltax så godt, selv om det ikke behøver å bety noe...

 

Står mer ressspekt av å ha bygd selv :D:lol: !

Lenke til kommentar
Jeg skal også kjøpe sub. Hadde vært fett og ha to, men tror jeg får greie meg med en i første omgang og så kjøpe en til etterkvart.

 

Tenkte litt på:

 

-dynaBel Phobos

dy8108.jpg

 

 

-dynaBel Krios

dy8208.jpg

 

(det hadde jo vært fett å ha Arges, men da må jeg nok spare litt :roll:)

 

(Arges:

 

dy8508.jpg

 

:woot:)

 

Foresten, er det noen som vet om denne er bra?

 

I147974.jpg

 

Ikke det at jeg vurderer og kjøpe den, men den ser jo ganske tøff ut på bilde, brutal :D

 

Også hele 15-tommer da :D

(vet at så stort element også kan bety mindre presis og kansje ikke så kjapp bass, men pytt, pytt)

 

Eltaxen er ferdig sub da... også liker jeg ikke merke eltax så godt, selv om det ikke behøver å bety noe...

 

Står mer ressspekt av å ha bygd selv :D:lol: !

 

hehe har selv Eltax 12" modellen, og den spiller mer enn heftig nok det skal jeg love deg... (har ikke andre eltax komponenter da jeg gikk for litt mer kvalitet på høyttaler og forsterker siden heh... JBL, DALI og Marantz)

 

Dog er ikke den spesielt rask, og funker da mindre bra på veldig rask tekno/elektronika...

 

Funker bra på rap, rock, tekno("prodigy style") med annet

Lenke til kommentar

SBS: hva med å SLETTE meldingene istedenfor å skrive masse tull?

Vel, vel. Uansett forsent nå.

 

Det er ikke vanskelig å bygge en subwoofer. Men det er vanskelig å få et veldig bra resultat. Klarer man seg med "bare" bra kan alle fornuftige mennesker klare det. Folk som ikke kan endel om dette fra før av, bør velge et byggesett, eller kopiere en konstruksjon som ligger på internett.

 

Hva skal du bruke subwooferen til?

Lenke til kommentar

Jeg hører mest på hip hop og trance. Så jeg vil at det skal være en del trøkk i suben.

Jeg tror jeg har funnet ut hva jeg skal kjøpe. Dette subwoofer byggesettet, og denne forsterkeren. Det må det vel bli litt trøkk av?

 

Men jeg lurer på en ting. Bortsett fra plater, er det noe annet jeg må kjøpe i tillegg som ikke følger med? Dempemateriale osv?

Lenke til kommentar
Jeg skal også kjøpe sub. Hadde vært fett og ha to, men tror jeg får greie meg med en i første omgang og så kjøpe en til etterkvart.

 

Tenkte litt på:

 

-dynaBel Phobos

dy8108.jpg

 

 

-dynaBel Krios

dy8208.jpg

 

(det hadde jo vært fett å ha Arges, men da må jeg nok spare litt :roll:)

 

(Arges:

 

dy8508.jpg

 

:woot:)

 

Foresten, er det noen som vet om denne er bra?

 

I147974.jpg

 

Ikke det at jeg vurderer og kjøpe den, men den ser jo ganske tøff ut på bilde, brutal :D

 

Også hele 15-tommer da :D

(vet at så stort element også kan bety mindre presis og kansje ikke så kjapp bass, men pytt, pytt)

 

Eltaxen er ferdig sub da... også liker jeg ikke merke eltax så godt, selv om det ikke behøver å bety noe...

 

Står mer ressspekt av å ha bygd selv :D:lol: !

 

hehe har selv Eltax 12" modellen, og den spiller mer enn heftig nok det skal jeg love deg... (har ikke andre eltax komponenter da jeg gikk for litt mer kvalitet på høyttaler og forsterker siden heh... JBL, DALI og Marantz)

 

Dog er ikke den spesielt rask, og funker da mindre bra på veldig rask tekno/elektronika...

 

Funker bra på rap, rock, tekno("prodigy style") med annet

 

ikke kjøp eltax hadde /har en eltax sub (den står på et kott å kjeder seg)

Lenke til kommentar
Stakkars ører!

Kvaliteten er ikke mye å juble for, og den spiller mye høyere enn du har bruk for. Hvorfor ikke velge noe litt mindre, med bedre kvalitet?

Men brukbar sub hvis du skal ha fest.

 

Ja, mulig jeg skal vurdere å kjøpe en midre en...

 

Men er det noen som kan ramse opp de tingene jeg trenger til byggingen, bortsett fra platene?

Lenke til kommentar

element/er

kabler

høyttalerterminaler/subforsterker (innebygd)

noe kontakter eller loddetin til å lodde kablene mellom forsterker og ellement

jeg ville ikke ha brukt loddetin

og lakk til finishen

velger du høyttalerterminaler må du nok ha et delefilter

dempe matriale

skruer mutter,bolter er best til ellement

bassporter kasseforsterkning tyngde

lim

 

tror det var det meste

Lenke til kommentar
SBS: hva med å SLETTE meldingene istedenfor å skrive masse tull?

Vel, vel. Uansett forsent nå.

 

Det er ikke vanskelig å bygge en subwoofer. Men det er vanskelig å få et veldig bra resultat. Klarer man seg med "bare" bra kan alle fornuftige mennesker klare det. Folk som ikke kan endel om dette fra før av, bør velge et byggesett, eller kopiere en konstruksjon som ligger på internett.

 

Hva skal du bruke subwooferen til?

 

Hvordan sletter du de? mener du å ikke skrive noe i det hele tatt eller er det en delete knapp jeg ikke har sett?

Lenke til kommentar
element/er

kabler

høyttalerterminaler/subforsterker (innebygd)

noe kontakter eller loddetin til å lodde kablene mellom forsterker og ellement

jeg ville ikke ha brukt loddetin

og lakk til finishen

velger du høyttalerterminaler må du nok ha et delefilter

dempe matriale

skruer mutter,bolter er best til ellement

bassporter kasseforsterkning tyngde

lim

 

tror det var det meste

 

Hvilke av disse delene følger med sub-byggesettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...