Gå til innhold

Vedrørende angrerett


gaaal

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en T610 som jeg fikk i posten på fredag. Tenkte idag på å kjøpe Z600 , skal jeg få igjen alle pengene om jeg bruker angreretten ? Ringte til mpx de sa at jeg kunne få igjen 2600 for den.. men da kan jeg jo få enda mer på qxl ...

 

Takker for innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror mpx nok stiller litt svakt her. Kravet i forhold til Angrerettloven er at varen leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde". Det at du har åpnet pakken og prøvd telefonen, vil etter min mening ikke være vesentlig i lovens forstand. Hvis den er skadet, er det noe annet.

 

Her ville jeg påberopt meg angreretten og krevd full tilbakebetaling!

Lenke til kommentar

Men jeg tror nok at mpx har forstått dette. På nettsidene har de i alle fall publisert dette (BRA!!):

 

ANDRE OPPLYSNINGER

 

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppsta mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder vare, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering(ny vare), erstatning eller heve kjøpet(få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke

 

http://www.mpx.no/mpx/Default.asp?Cat=124

Lenke til kommentar

Ringte nettopp til mpx en gang til , men de står på sitt : " så lenge varen er brukt kan du ikke få igjen alle pengene pga da må vi selge den som en B-vare." Jeg kjøpte den for 2862 og kunne sende den tilbake for 2562.. Har jeg noen mulighet for å få igjen pengene ?

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har hørt... At det går an å oppføre seg slik? Jeg skal i alle fall aldri bestille fra MPX mer... :evil:

 

De kan ikke sette seg på sidelinja av norsk lovgivning. Du har krav på alle penga tilbake. End of story! De sier det jo selv svart på hvitt på nettsida si... Dette kommer de ikke langt med... Forbanna tullinger! Jeg er fedd upp med butikker som skal åle og vris eg unna et respektabelt kundeservicenivå... :grumpy:

Lenke til kommentar

Dette er en risiko alle som ikke selger fra butikk faktisk må ta. Kunden skal ha rett til å angre seg etter å ha fått varen levert. Det er det som er hele poenget med angrerettloven. Hvis man er i en butikk kan man normalt se og få demonstrert varen, noe man ikke kan via internett.

 

Det kan selvsagt diskutteres hva som er "vesentlig samme stand" i forhold til en mobil, men hvis mobilen er uskadet og ellers helt som ny, skal den kunne returneres ihht. loven.

 

Sorry MPX, men dette må dere faktisk regne med skjer av og til :roll:

 

En annen leverandør Komplett har en enkel å grei rutine for angrerett. Her er det bare å returere varen, "no questions asked" : http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...opic=angrefrist. Noen som har erfaring med Komplett og angrerett?

 

Uansett har leverandørene alt å tjene på å være velvillige i forholdt til kundene. 1 misfornøyd kunde kan ødelegge for 100 potensielle kunder!

Lenke til kommentar

Kjøpte du telefonen og fortok utstyrsendring, binding av abbo etc er IMEInr. på telefonen registrert. Telefonen kan ikke selges som ny etter dette. Har du ringetid på 5 min. eller mer er telefonen brukt.

Tar de telefonen tilbake med en prisreduksjon på 300 kr hadde jeg gått for det.

Kunden har ikke alltid rett.

Lenke til kommentar

Klart du skal ha alle pengen tilbake!

 

Hvilken regel er det som sier at hvis man har brukt den i mere enn 5 minutter så er den brukt? INGEN!

 

Uansett brukt eller ikke, så har man angrerett. basta!

Du kan bare stikke på www.lovdata.no finne lovene på dette og

referere til disse når du ringer igjenn, hør hva de sier da...

Lenke til kommentar

Det finnes heller ikke noe krav noe sted om at en vare skal kunne selges ut som "ny" så lenge den er i "vesentlig samme stand" når den returneres. Igjen, dette er en risiko som leverandøren må påta seg! De slipper store kostnader med å leie butikklokale, men må påregne at noen kunder vil returnere varene innen 14 dager. Thats life!

Lenke til kommentar

Egentlig litt enig med Smurt her... Det er en vurderingssak om en vare er "prøvd" eller "brukt". For å snu på flisa kan du tenke deg følgende:

 

Det er full mulig å bruke en mobil i 1 til 2 uker uten at den blir utsatt for noen fysisk slitasje. Hvis butikken ikke gjør noen vurdering om varen er brukt eller ikke, men automatisk aksepterer angreretten innen 2 uker, kan man risikere at en telefon kan være brukt flere uker av forskjellige kunder.

 

Når jeg kjøper en mobil forventer jeg at den skal være ubrukt, rett fra fabrikk. Det er ikke akseptabelt at noen har brukt den før meg, ringt med den og tatt den med seg rundt omkring, selv om den ikke skulle ha noen synlige fysiske skader.

 

At MPX er strict på dette ser jeg på som et kvalitetstrekk og gir meg garanti som kunde at de varene jeg kjøper ikke er brukt av folk som urettmessig har benyttet seg av angreretten.

 

Har du kun åpnet pakken og sett på telefonen har du selvsagt krav på å få pengene tilbake. Har du derimot ringt med den, sendt meldinger, lagt inn navn på telefonboken e.l, anser jeg den som brukt og du har ikke krav på å få igjen hele kjøpesummen.

 

 

Chigu

Lenke til kommentar

Hvordan skal en stakkars forbruker forholde seg til slike regler? Det er jo derfor at Angrefristloven er enkel og grei. Du skal kunne angre i 14 dager UANSETT! At du har prøvd varen må bare leverandøren akseptere.

 

Det finnes ett definert unntak og det er CD-er og programvare som kan leveres forseglet. Annet står det ingenting om - uansett hvor urimelig man må synes at det er.

 

Som leverandør må man akseptere at noen varer blir returnert og at disse eventuelt må selges ut som B-varer. Tapet kan de avskrive på at det er viktig å ha fornøyde kunder enn å krangle om småpenger!!

 

Morsomt dette her - men det er viktig å vite at vi som forbrukere må verne om Angrefristloven slik at den ikke blir utvannet av at enkelte leverandører lager seg egne regler.

Lenke til kommentar
At MPX er strict på dette ser jeg på som et kvalitetstrekk og gir meg garanti som kunde at de varene jeg kjøper ikke er brukt av folk som urettmessig har benyttet seg av angreretten.

Jeg vet ikke hva du legger i ordet "urettmessig", men definisjonen jeg kjenner er "tilegne seg noe uten lov og rett". Det gjør man ikke hvis man bruker angrerettloven som er en sikkerhet man som forbruker har når at man kjøper noe utenfor fast lagssted eller ved fjernsalg.

 

Hvis man kjøper noe i en vanlig butikk for å så angre og krever at butikken tar tilbake varen, er det urettsmessig fordi at forbrukeren ikke har noen dekning for det han forlanger.

 

Urettsmessig bruk av loven er kun når kriteriene i loven ikke er overholdte, det er de hvis jeg kjøper en telefon og leverer denne tilbake etter å ha brukt den i 180 minutter, sendt 250 sms og lagt i hele telefonkatalogen for Kløfta i telefonboken!

Lenke til kommentar

Tenk følgende:

 

Har kjøpt snurredass til hytta. Har driti i den i 13 dager.

Synes den var litt vond å sitte på så jeg reiser til butikken og leverer den inn og får tilbake kjøpesummen.

 

Vet at dette er litt på spissen.

 

Slik som enkelte av dere utrykker dere virker det som dere tror at det bare er å kjøpe for så å angre seg, levere den inn, få en ny etc.etc.

 

Kjøpsloven er noe av det mest innviklete som er.

kundene leser en setning i loven som omhandler deres rettigheter og går ut fra alt er krystallklart iht retur.

 

Hadde man lest litt mere vil man oppdage at selger også har rettigheter.

Kunden har ikke alltid rett.

hvor mange av dere har satt dere godt inn i kjøpsloven?

 

Ikke så mange tror jeg.

 

Ha en god helg

Lenke til kommentar
Tenk følgende:

 

Har kjøpt snurredass til hytta. Har driti i den i 13 dager.

Synes den var litt vond å sitte på så jeg reiser til butikken og leverer den inn og får tilbake kjøpesummen.

Den snurredassen har du vel ikke bestilt via internett? For angrerettsloven er vedtatt på grunn av webshops, dørselgere, telefonselger osv., og det er for disse områdene den faktisk gjelder. Men dersom du har kjøpt en vare i en BUTIKK, så gjelder ikke denne loven. Da gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Dessuten vil du finne i angrerettloven §12 at angreretten gjelder ikke

dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

 

Du kan vel ikke si at en snurredass som har blitt brukt i 12 dager kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand?

 

Vet at dette er litt på spissen.

 

Slik som enkelte av dere utrykker dere virker det som dere tror at det bare er å kjøpe for så å angre seg, levere den inn, få en ny etc.etc.

 

Kjøpsloven er noe av det mest innviklete som er.

kundene leser en setning i loven som omhandler deres rettigheter og går ut fra alt er krystallklart iht retur.

 

Hadde man lest litt mere vil man oppdage at selger også har rettigheter.

Kunden har ikke alltid rett.

hvor mange av dere har satt dere godt inn i kjøpsloven?

 

Ikke så mange tror jeg.

 

Ha en god helg

 

Før du kritiserer folk for at de ikke har satt seg så godt inn i kjøpsloven, så kan du vurdere om dette tilfellet faktisk har noe med kjøpsloven å gjøre. Som jeg skrev ovenfor så er det angrerettloven som gjelder her.

 

Jeg er enig med et par her som sier at dette er kjempe-dårlig reklame for mpx.no, og at de heller burde ta det tapet på sin kappe, men her er det snakk om småpenger og det er flere alternativer. Jeg syntes f.eks at det er dumt å :

 

-Kjøpe noe du egentlig ikke vil ha

-Åpne pakka og prøve telefonen

 

Som en annen her sa, så forventer man en fabrikkny, ubrukt telefon når man bestiller fra internett. Det er den jo ikke etter at du har brukt den. Men den er heller ikke brukt i den forstand som vi vanligvis bruker ordet ovenfor en gjenstand. Det vil derfor alltid være uenighet vdr. om telefonen er i tilnærmet samme stand.

 

Mitt tips til deg: Vurder hvor lyst du har til å få tilbake pengene.

Har du veldig lyst, angre på kjøpet ditt og tap 300. (Du taper også portoen)

 

Har du ikke så lyst, bit tenna sammen og lev med det.

 

Det tredje alternativet er å lese grundig gjennom angrerettloven, få noen kyndige personer til å hjelpe deg, og kontakt mpx med dette.

 

Morsom diskusjon det her :)

Lenke til kommentar

jeg er helt enig med budull....

¨

§1 av Angrettloven sier: "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen iinngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgsted" ..

Dette beskriver den aktuelle hendelsen godt, du er forbruker, selger er "proff" og handelen er over internett, altså fjernsalg..

 

Uansett hva man godtar hvis man bestiller fra mpx.no sier §3 dette: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. (...)

 

§12 beskriver unntak fra og begrensninger i angreretten (det mpx prøver å argumentere med): "Angreretten gjelder ikke:

a) Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (...) (b og c er uvesentlige)...

 

MPX mener altså at en mobil som er slått på, tatt ut av pakken eller lignende ikke er i tilnærmet samme stand og mengde, dette er feil. Om mpx mener at de ikke kan selge denne til full pris er det fint av dem (så vi får billigere b-varer), men skal ikke gå ut over forbrukeren som vil angre.

 

Selveste paragrafen som sier du har rett til å gå fra avtalen er §11: "Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter §13 innen 14 dager etter at produktet er mottat på forskreven måte (...).

 

§13 sier: "Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter §11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter." (...)

 

§14 sier: "Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen (i ditt tilfellet er hele avtalen fullført) skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt" (...)

 

 

Jeg vil si at du står MEGET sterkt i denne saken. Du burde ikke engang trenge å betale porto! Håper dette hjelper deg :) (tok ihvertfall litt tid å skrive av boka mi:))

Lenke til kommentar

Ad porto ved bruk av angrerett er reglene disse:

1. Kjøper skal ha refundert ALLE kostnader ved kjøpet inkl. porto og ekspedisjonsgebyr

2. Kjøper må nok betale returporto selv

 

Hvis MPX eller andre forsøker noe annet, er det bare å slå i bordet med Angreretten.

 

og synes også dette er en gøyal diskusjon *grin*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...