Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gir denne PowerLine to uavhengige Internett-strømmer?


Anbefalte innlegg

Får en altibox sentral i stua og skal få Internett og tvsignaler opp i loftstua

 

Sett på denne typen:

https://www.komplett.no/devolo-dlan-500-duo-starter-kit/781669#!tab:info

 

Hvis jeg tar en kabel for tv og en for Internett fra sentral til støpsel, og så kobler nettverkskabel fra det andre støpselet til dekoder og pc på loftet

 

Tror dere at dette vil fungere?

Hus fra 1995 med automatsikringer

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har du lest beskrivelsen? Det står i det første avsnittet.

 

Two LAN ports on the adapter allow for two devices to be directly connected, such as a computer and network printer in the home office or Smart TV and a game console in the living room.

 

Har lest det ja, men syntes ikke det var 100% beskrivende.

Skjønner at man kan koble til to forskjellige enheter i enden hvor man henter ut nettet igjen, men spørsmålet mitt var om enhetene skiller mellom hva som er koblet i tilsvarende port på enheten nærmest altibox-sentralen.

 

Jeg er avhengig av at hvis jeg kobler TV til port 1 inn - så må det komme TV på port 1 UT også.

Hvis enhetene mikser det som kommer inn og du kan hente ut det samme fra begge portene UT, så er jeg redd det ikke fungerer...

Lenke til kommentar

Du spør altså om pluggene har en toports switch hver? Det ser ikke slik ut av beskrivelsen, og jeg vil heller synes det ville hvert et rart valg.

Takk for svar - ja er vel egentlig det jeg spør om..

 

Men hva er ellers poenget med to stk nettverksporter INN?

Man får vel ikke noe bedre båndbredde/hastighet INN bare fordi man eventuelt splitter internett-tilkoblingen fra sentralen til 2 stk kabler INN på pluggen på sentralsiden?

Lenke til kommentar

Det er jo to ut også? Jeg skjønner ikke helt hva du spør om nå.

Ja, det er 2 ut også - men hvis det er som du sier at den ikke klarer å sende to forskjellige strømmer fra A1 til B1 og A2 til B2 - da skjønner jeg ikke vitsen med 2 INN..

Lenke til kommentar

For min del, så ser det ut som om den ikke skiller mellom portene.

Er nok en slags 2 port switch i begge ender bare, altså at man kan koble nett inn på den, og ta ut nett på port nr 2.

 

Men en løsning er å kjøpe noen switcher som støtter VLAN da, men det blir jo fort noe dyrere :p

Da kan du kjøre nett og tv inn på en av dem, for så å sende begge signalene ut av en kabel, inn på powerline adapter, ut på neste powerline adapter, og inn i en annen switch som igjen deler signalene.

 

Evt er det kanskje mulig å bare bruke nettverkssplittere? usikker på om disse vil funke med powerline, men vil egentlig tro det ikke går.

 

*Edit*

Selv bruker jeg 2x netgear switcher med vlan støtte, og det funker fint her, men til gjengjeld så kjøres alt på kabler og ikke noe powerline ;)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

For min del, så ser det ut som om den ikke skiller mellom portene.

Er nok en slags 2 port switch i begge ender bare, altså at man kan koble nett inn på den, og ta ut nett på port nr 2.

 

Men en løsning er å kjøpe noen switcher som støtter VLAN da, men det blir jo fort noe dyrere :p

Da kan du kjøre nett og tv inn på en av dem, for så å sende begge signalene ut av en kabel, inn på powerline adapter, ut på neste powerline adapter, og inn i en annen switch som igjen deler signalene.

 

Evt er det kanskje mulig å bare bruke nettverkssplittere? usikker på om disse vil funke med powerline, men vil egentlig tro det ikke går.

 

*Edit*

Selv bruker jeg 2x netgear switcher med vlan støtte, og det funker fint her, men til gjengjeld så kjøres alt på kabler og ikke noe powerline ;)

Takk for svar :)

 

Men skjønner du da hva slags hensikt til det vil ha å kunne koble 2 stk nettverkskabler inn på en Powerline hvis den ikke skiller på hva som blir tilkoblet disse inngangene?

Lenke til kommentar

 

For min del, så ser det ut som om den ikke skiller mellom portene.

Er nok en slags 2 port switch i begge ender bare, altså at man kan koble nett inn på den, og ta ut nett på port nr 2.

 

Men en løsning er å kjøpe noen switcher som støtter VLAN da, men det blir jo fort noe dyrere :p

Da kan du kjøre nett og tv inn på en av dem, for så å sende begge signalene ut av en kabel, inn på powerline adapter, ut på neste powerline adapter, og inn i en annen switch som igjen deler signalene.

 

Evt er det kanskje mulig å bare bruke nettverkssplittere? usikker på om disse vil funke med powerline, men vil egentlig tro det ikke går.

 

*Edit*

Selv bruker jeg 2x netgear switcher med vlan støtte, og det funker fint her, men til gjengjeld så kjøres alt på kabler og ikke noe powerline ;)

Takk for svar :)

 

Men skjønner du da hva slags hensikt til det vil ha å kunne koble 2 stk nettverkskabler inn på en Powerline hvis den ikke skiller på hva som blir tilkoblet disse inngangene?

 

Hvis den bare støtter 1 type internett/datastrøm, kunne ikke Devolo da bare hatt 1 stk inngang og 2 stk uttak på den andre pluggen? Virker jo rart at de bruker penger på 2 stk innganger hvis det ikke utgjør noen forskjell

Lenke til kommentar

Etter å ha undersøkt produktet nærmere virker det som om det er en switch i hver boks. Grunnen til at det er en i hver boks er nok fordi at da slipper man to forskjellige bokser som ikke går om hverandre og at flere porter ikke skader.

Var noe sånt jeg tenkte meg ;)

Evt f.eks om man har denne i stua, da kan man ta en kabel fra router, inn på powerline, for så å ta en kabel ut fra powerline og inn på f.eks smart-tv, playstation/xbox osv..Greit hvis man har router et stykke unna powerline og annet utstyr f.eks.. Eneste jeg kan tenke meg som sagt.

Lenke til kommentar

 

Etter å ha undersøkt produktet nærmere virker det som om det er en switch i hver boks. Grunnen til at det er en i hver boks er nok fordi at da slipper man to forskjellige bokser som ikke går om hverandre og at flere porter ikke skader.

Var noe sånt jeg tenkte meg ;)

Evt f.eks om man har denne i stua, da kan man ta en kabel fra router, inn på powerline, for så å ta en kabel ut fra powerline og inn på f.eks smart-tv, playstation/xbox osv..Greit hvis man har router et stykke unna powerline og annet utstyr f.eks.. Eneste jeg kan tenke meg som sagt.

 

Ser ut som du har rett der når jeg leste manualen nøye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...