Gå til innhold

Innspill til kontor-pc (underkant av 10k)


Anbefalte innlegg

Hei! Bygger en kontor PC til ett lite firma med kun en PC og 3 brukere/ansatte (men har ikke peil på å bygge). Den vil først og fremst bli brukt til nett og office-programmer. Eneste spillet som vil bli kjørt er vel kabal, så regner med det holder med intel HD? Har ingen erfaring med noen av disse komponentene fra før så håper noen har noen meninger å dele om de:

 

Fractal Design Node 304

Seagate G-360

Asus Z97I-Plus

Intel i5 4670K

Noctua NH-L9i

8GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz

256GB Crucial M550 SSD

 

Asus VE248H

CM Storm Devastator (mus&keyboard)

Windows 8.1

Office 2013

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se noen grunn til å ha en "office PC" du kan overklokke på, eller aftermarked CPU kjøler for den saks skyld.

 

Så lenge du ikke skal kjøre noe tung 3D modellering eller tilsvarende er det ikke rare greiene som trengs på en workstation i arbeidslivet. Du kan bygge vesentlig rimeligere enn det der og like fult supplere nok maskinkraft for Word og nettleser.

Lenke til kommentar

Kan ikke se noen grunn til å ha en "office PC" du kan overklokke på, eller aftermarked CPU kjøler for den saks skyld.

 

Så lenge du ikke skal kjøre noe tung 3D modellering eller tilsvarende er det ikke rare greiene som trengs på en workstation i arbeidslivet. Du kan bygge vesentlig rimeligere enn det der og like fult supplere nok maskinkraft for Word og nettleser.

 

Dette vet jeg jo egentlig, men er her hobby-byggeren slår inn og ikke klarer å trappe ned. Var allerede litt stolt over ikke velge 4790K ;) Rettferdiggjør det overfor meg selv med at det kan øke levetiden med ett år eller to, men vet ikke om jeg lurer meg selv her eller ikke? Har heller ikke så peiling at jeg vet hva som rekker og da velger jeg noe så jeg er helt sikker. Tenkte egentlig ikke på en K modell, men da 4670 og 4670K koster det samme velger jeg jo det beste. Og CPU kjøleren er mest for å få mindre støy,- noe jeg synes er verdt 350kr. Men tar veldig gjerne i mot tips til ett billigere oppsett!

Endret av asesino
Lenke til kommentar

En billig i3, et H81 chipset og 2*2 GB minne vil være plenty imo.

 

Det er SSD'n som vil gjøre magien i en slik arbeidsstasjon og ikke prosessoren. Vi har iallfall 500 arbeidsstasjoner på jobb, og det er relativt kleine pakkemaskiner fra Dell alt sammen. Det holder i bøtter og spann for folk som skal skrive litt i word, bruke nettleseren og lese noen mail.

Lenke til kommentar

En billig i3, et H81 chipset og 2*2 GB minne vil være plenty imo.

 

Det er SSD'n som vil gjøre magien i en slik arbeidsstasjon og ikke prosessoren. Vi har iallfall 500 arbeidsstasjoner på jobb, og det er relativt kleine pakkemaskiner fra Dell alt sammen. Det holder i bøtter og spann for folk som skal skrive litt i word, bruke nettleseren og lese noen mail.

 

For å være helt sikker, er profesjonell bruk vi snakker om da, ikke snakk om å skrive litt i Word og surfe dagbladet i lunch-pausen, men blant annet oppdatere en bok på nesten 2000 sider og redigere i karnov/lovdata. Men vet ikke om det utgjør noen reel forskjell for dagens maskiner? Håper også på at den kan overleve neste-generasjons operativsystemer..

 

Tror du fortsatt en i3 vill holde?

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ganske trygg når jeg sier det ja. Vanlige arbeidsstasjoner i arbeidslivet er på ingen måte noen "monstermaskiner". Det finnes selvsagt unntak, og serverparken vår er ganske heftig, men generelt på kontormaskiner er det lowend utstyr. Vi har rundt 400 ansatte, i et stort spekter av disipliner. Bruker alle officeprogrammer selvsagt, en rekke styresystemer (PCS), serverbasert dokumenthåndtering, endringskontrollsystemer, P&ID/flytskjema tegneprogrammer gud vet hva...De aller aller fleste kontormaskiner i offentlig og privat sektor i alle virksomheter er rimelig kjedelige greier.

 

Jeg har fått kranglet til meg en i7 med et rimelig kraftig skjermkort og en SSD. Og dette er blant de kraftigste maskinene som deles ut i mitt konsern. Jeg trenger det ikke strengt tatt, men hvis man jobber fort på PC og multitasker mye så kan det være greit å ha. Hvis man er "normal" på å bruke en data, går det såpass sent i hue og fingrene til folk at i3 vil være nok.

 

Men du må bare gønne på selvsagt :) Gøy å snekre litt, men ville droppet "K" uansett.

 

Pris er også alltid en faktor for et selskap. Holde kostnadene nede på bunnlinja vet du

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg føler meg ganske trygg når jeg sier det ja. Vanlige arbeidsstasjoner i arbeidslivet er på ingen måte noen "monstermaskiner". Det finnes selvsagt unntak, og serverparken vår er ganske heftig, men generelt på kontormaskiner er det lowend utstyr. Vi har rundt 400 ansatte, i et stort spekter av disipliner. Bruker alle officeprogrammer selvsagt, en rekke styresystemer (PCS), serverbasert dokumenthåndtering, endringskontrollsystemer, P&ID/flytskjema tegneprogrammer gud vet hva...De aller aller fleste kontormaskiner i offentlig og privat sektor i alle virksomheter er rimelig kjedelige greier.

 

Jeg har fått kranglet til meg en i7 med et rimelig kraftig skjermkort og en SSD. Og dette er blant de kraftigste maskinene som deles ut i mitt konsern. Jeg trenger det ikke strengt tatt, men hvis man jobber fort på PC og multitasker mye så kan det være greit å ha. Hvis man er "normal" på å bruke en data, går det såpass sent i hue og fingrene til folk at i3 vil være nok.

 

Men du må bare gønne på selvsagt :) Gøy å snekre litt, men ville droppet "K" uansett.

 

Pris er også alltid en faktor for et selskap. Holde kostnadene nede på bunnlinja vet du

 

Hmmm. Jeg får prøve å se om jeg ikke klarer å nedgradere litt her :) Setter jeg stor pris på svar, takk for hjelp Kyrre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...